• gräken

bär magen så lågt...?? varför så?

det här är min andra grav, den första hade jag en stor kula mitt på magen om man säger så...
    nu hänger magen jätte jätte långt ner (v.26) vad beror det på?
    tycker det blir mer och mer för varje dag...  kan bebisen sjunkit ned på något sätt?
    det är extra tungt att gå omkring med denna mage....
    nån mer som bär sin mage lågt...?

• Svar på tråden bär magen så lågt...?? varför så?
  • aabb

jag gjorde det redan med första barnet (kille)...tror att det berodde på att jag har rätt lång rygg själv...så det kanske inte gäller för dig.

• Längtandsfull

min mage har sjunkt nu kolla in magbilderna. skillnaden på v28 från sidan och v 19 närbilden. helkonstigt. varför kan de bli så?

• mamma till lilla skrutt

Min andra graviditet. Är i v.32. Magen är mkt lägre än förra gången. Har fått kommentarer om det också. Vet inte varför den ligger så lågt.

• Engla1983

Min mage har varit låg hela tiden... ser roligt ut... naveln ser ut som en sur mun... e i v 40 och tycker bebben kan komma nu... får se hur magen blir sen... haha

• Längtandsfull

v 29 menade jag såklart och inte v 19.

men min mage har rasat nu den senaste veckan. nyfiken på varför. gör magen det är bebben fixerar sig?

• MeandHim

Jag gör oxå det och när jag går så sjunker bebisen ner ännu mer....

• kitty79

jag bär också magen lågt , har inte tänkt på det själv (första barnet) men efter många kommentarer om det frågade jag BM och hon sa att det berodde på min längd...

• lillajag82

Jag är lång...1.78 och jag bar David väldigt lågt..

• Ilona

Livmodern sitter ju fast i så kallade "gummiband" i magen. Vid varje graviditet så blir "gummibanden" lite slappare,och därför kommer man att bära barnen lägre o lägre. Sen tror jag att det där med längden spelar in oxå.

• Kattflickan

Att magen är låg betyder inte att bebisen föds i förtid. Vill bara tala om det eftersom det finns vissa som tror det.  

Jag har fått sådana kommentarer redan kring v. 30. Förra gången födde jag i v 37+1 (tvillingar), alltså fullgången tid precis och nu är jag i v 36 och har inte fött än...
    Kan också nämna att första gången fixerade ingen bebis sig och denna bebis är inte heller fixerad ännu trots min låga mage.

Tror att en del tror att låg mage = fixerad bebis = snart förlossning. Men det är helt fel alltså.

Magen sitter ännu lägre denna gång än förra så jag tror precis som Ilona skriver att det beror på "gummibanden".  

• lia79

tror inte att det har med längden att göra jag är kort 160 och min mage är väldigt låg oxå va det även med första oxå. Tror att det handlar om hur barnet ligger. Och om det är fixerad så betyder det inte att blir förlossning med första barnet så fixerade han sig redan i 26 och kom v 39 blev igångsatt

• lillajag82
    Ilona skrev 2007-11-18 07:43:02 följande:
    Livmodern sitter ju fast i så kallade "gummiband" i magen. Vid varje graviditet så blir "gummibanden" lite slappare,och därför kommer man att bära barnen lägre o lägre. Sen tror jag att det där med längden spelar in oxå.
    Men David är mitt första barn.. ...han fixerade sig tidigt men kom inte förren BF+6..
    Jag tror helt enkelt hur det är man är "skapt" typ i bäckenet eller så..och då kvittar det ju hur lång du är..men detta är bara vad jag tror..
  • Längtandsfull

Jag tror inte heller på att det är längden och har någon betydelse i detta. jag är bara 1,63. Det är mitt första barn så det kan ju inte vara "Gummibanden" som är uttöjda sen innan.
    Men som sagt så har jag inte hafft låg mage hela tiden. uten det är nu den sista veckan som jag fått det. jag har som sagt bilder i mitt galleri. V 29 är första veckan med låg mage.

Jag tycket iallafall att magen är låg. men jag kan ha fel, det kanske den inte alls är. som sagt så är det första barnet och jag har inte direkt sett någon gravid-magen innan så det är jätte svårt att veta om magen är hög eller låg.

• Cocco

Jag bär min mage väldigt lågt också och detta är mitt första. Men å andra sidan så finns det inte plats uppåt för där finns mina revben så kanske beror det på det också.

• SvartaMadam

Å jag har burit alla mina högt, och jag har fler än fyra, så det har nog inte så mkt med uttöjda "gummiband" att göra heller...

• sagabus

Bär också magen väldigt lågt och har fått komentarer om det med att "oj har magen redan sjunkigt..." och det var redan i mitten av graviditeten när magen började synas. Är inte heller speciellt lång, 1.67 men smal så det kanske syns lättare? Har med nojat över att jag bär så långt ner eftersom alla påpekar det jämt.

Svar på tråden bär magen så lågt...?? varför så?