• sahara

Är det ok att lämna en 6-åring ensam hemma ?

Har en kompis som lämnar sin 6-åring ensam hemma ibland.Hon kan vara borta i 2 timmar.Hon tycker att pojken klarar sig alldeles utmärkt.
    När mina barn var 6 år fick dom inte vara ensamma så länge.
    Är det jag som är fånig, eller ?
    Jag tycker inte hennes pojke är speciellt "mogen" eller så. Är som 6-åringar brukar vara.han fyllde 6 år för två veckor sedan.

• Svar på tråden Är det ok att lämna en 6-åring ensam hemma ?
  • Trubbsla

Nej herregud nej absolut inte! Klart man inte kan lämna en 6 åring själv heller.

• TvåM

Har ingen erfarenhet av 6-åringar men rent spontant känner jag att nej, det är inte okej.

• Yrla

jag skulle inte lämna en 6åring ensam så länge nej.

• MammaFia

Beror ju på vad man gör. Inte i två timmar utan att kolla av läget iaf.
    Är jag hos grannen så skulle jag kunna lämna en stund, men inte om jag skulle åka till affären eller längre bort.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • knottarna

brukar hon lämna dem för jämnan eller vad?? Jag personligen har lämnat min 7åring om jag måste åka och hämta äldsta på skolan men inte ensam, som många säger till mig spelar det ingen roll hur mogen ett barn är ett barn är alltid ett barn.. Vad händer om det får  för sig att det är hungrigt, värmer mickron eller använder plattan, om det ringer på dörren?? Jag skulle inte göra de, däremot när dem kommer upp i äldre dagar när dem har lite mera förstånd med att inte öppna dörrar för andra, vad som händer om det börjar brinna osv.. Har man någon som granne som kan titta till dem är de ju genast mycket enklare... Tänk om barnet skulle bli sjukt??? Du gör rätt som oroar dig...

• korven72

Nej, även om en 6åring kan vara lugn och pålitlig så har den inte förmåga att lösa problem som uppstår!

• Miss Lau

Min son är 7 år och vi har precis börjat lämna honom ensam hemma kortare stunder, max 30 min. Det fungerar bra och han kan alltid ringa oss om han vill.

Men två timmar är alldeles för länge, annars kanske det fungerar beroende på hur just det barnet är.

• Maggis

Personligen så skulle jag aldrig komma på tanken att lämna en 6-åring ensam hemma.

//Maggis
  • ShreeLakshmi

Nej, det är inte OK. Men jag känner också en mamma som lämnat sin två barn hemma ensamma, och det var inte i 2 timmar utan halva dagar!!! Hemskt!

Svar på tråden Är det ok att lämna en 6-åring ensam hemma ?