• DaCiss

Hur ser storleken på B kupa ut? Står inför en framtida förminskning och landstinget har B kupa som gällande..

Jag har 75-80 DD i kupstorlek, i vissa fall F. Enligt landstinget har jag rätten att få dessa förminskade men då tar de rakt av till en kupa B. Jag undrar om det kan passa på min kropp. Jag är 172 och är normalviktig till lätt överviktig. Jag är lite grövre bygd också, stora händer, stora fötter, ja en kropp som ser lite grövre ut helt enkelt. Jag försöker få för mig hur en B kupa på mig skulle passa men jag får det inte visualiserat.

Visst, operationen kommer göra min vardag smidigare och framförallt lättare! Men jag vill ju heller inte känna att jag helt plötsligt inte har bröst. Jag har ju alltid varit en storbystad kvinna. Den psykiska impakten skrämmer mig en aning.

Så finns det någon sida på internet med bilder på bröst med kupstorlek under eller finns det någon som fått en förminskning till B kupa som kunde tänka sig visa?

• Svar på tråden Hur ser storleken på B kupa ut? Står inför en framtida förminskning och landstinget har B kupa som gällande..
  • Birgitta2

Jag är 175 cm lång och har B-kupa, vilket jag tycker passar min kropp alldeles förträffligt. De är precis lagom

• Fru U

Ingen aning om var det finns bilder men det låter ju helsjukt. Vanligtvis vill de ju inte minska för mycket just för att det blir en så stor (psykisk) förändring

Önskar dig i alla fall lycka till

Live and let live
  • Anonym (a)

Det är klart att du kommer känna dig "småbröstad" jämfört med vad du är van vid, men om du är normalviktig är en b-kupa helt normalt. Försök titta på bilder på människor i allmänhet i din storlek, och se hur stora bröst de har, så kanske det blir lättare att visualisera? Vad lyxigt för dig att få det fixat av landstinget så du slipper vidare ryggproblem osv. Grattis!

• PippiLottan

tycker det låter för lite. jag är liten och späd i kroppen. 150 lång o kring 45 kg. har gjort en reducering för massa år sedan. Fick då välja, men det minsta dom gjorde var B. så B blev det. supernöjd blev jag, men det är klart, jag har ganska små bröst, och då är ändå hela jag liten.
    Men nog måste du väl få välja???

• Mia83

En B-kupa ser nog helt ok ut på din kropp, efter hur du hr beskrivit den.
    Själv är jag 174 cm och inte särskilt nätt och har nu stor B-kupa. Trivdes något bättre när jag hade C-kupa, men det är ju en smaksak.
    Kan inte låta bli att tycka det är konstigt att man inte får påverka stl själv.
    Om man ändå ska genomgå en op så borde man väl ta hänsyn till det psykiska också, och inte bara det fysiska.

• Rusty

Själva kupan på en BH (och , får man då förmoda, landstingets tuttmallar) är olika stor beroende på vad man har för omfång runt bröstkorgen. T ex så är kupan i en 85 B större än i en 70 B.

Det är nog tänkt att du skall få tuttar som är proportionerliga till din kropp, fast mindre än dem du har idag.

• Agamemnon

Med en vanlig B-kupa kommer du definitivt inte att se ut som om "du inte har några bröst". Tror t.o.m. att B-kupa är det vanligaste.
    Jag hade B-kupa innan jag blev gravid (170 cm och 60 kg, också innan jag blev gravid ) och jag var då inte plattbröstad.

Vet inte vart man kan jämföra men fråga vänner/bekannta som har B-kupa och jämför så kanske du får ett humm om hur det kan se ut.

Lyckligast av alla: BF 5 mars, 2008!
  • Bling1975

Tycker att det beror på hur du ser ut i övrigt. Kupstorleken säger ju bara något i samband med omfånget.  En 75 C är ju ungefär lika stor som en 80 B i kupan. Jag skulle gärna ha en B kupa igen (har 85 D) men jag gillar lite mindre bröst.

Men det PippiLottan skriver låter rimligare, att det minsta du kan välja är B, men att du kan få C om det passar din kropp bättre. De borde ju kunna visa någon "skiss" på det tänkta resultatet.

Lycka till!

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • DaCiss

Åh så skönt. Jag kom faktiskt att fundera på det själv nyss, en B blir ju större på en större kropp än en B kupa på liten.

Jag tänkte bara på en släkting som är mycket mindre än mig och har B kupa och då vart jag förskräckt! De brösten skulle vara minimala på min kropp, på hennes ser de ju fina ut

Men gud så skönt. Huvudbryderiet lättar För jag vill faktiskt känna att jag har en normal byst mot det mindre hållet hellre än det större. Finns ju risk att de växer till sig lite också efter operationen, med åren.

Tack för svaren!

• Lyckogrisen

Jag tycker det låter märkligt att de har en "standardstorlek" som de opererar till.
    Kolla med patientombudsmamnnen i ditt landsting vad du har för rättigheter.

• himla

nu var det iofs typ 10 år sedan jag fick en op av mina stoora bobisar... men har för mig att de sa b kupa då med... MEN sen anpassar de ju brösten med din kropp... plastikkirurgerna är ju som hantverkare eller vad man ska säga... de vill ju bli nöjda med sitt "verk"... kommer ihåg när jag var upp för efterkoll å han studera länge å väl å sa att ja det blev bra.... ja jag vill ju vara nöjd så jag vet att du kan gå härifrån nöjd också... typ...

har lite bilder på dem ... i mitt galleri... men betänk att det är gravid bilder så det kanske inte gör rättvisa men ändå... ÅÅ de har nog ökat lite på tio år också.. har väl c kupa nu när jag inte är gravid ...

MEN såå mycket lättare livet blev efter op... ÅNGRAR MIG INTE !!!

Lycka till......

♥ Pontus 040812 v35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥mf 05 & 07♥
  • Anonym (Fredag)

Jag är också 172 cm. I dagsläget har jag 80 D i BH-storlek. När jag var yngre och smalare hade jag 75 B. Då kände jag att min byst var ok, men en aning små. Är supernöjd med dem nu.

Svar på tråden Hur ser storleken på B kupa ut? Står inför en framtida förminskning och landstinget har B kupa som gällande..