• Pysseltokig

Varför får inte kvinnor deltaga i en muslimsk begravning?

Har läst i en annan tråd och ser att kvinnor och flickor får inte närvara vid en muslimsk begravning, oavsett om det är så nära som den avlidnes mor, fru eller dotter.

kvinnor får besöka graven först 3 dagar efter själva begravningen.

varför?

• Svar på tråden Varför får inte kvinnor deltaga i en muslimsk begravning?
  • chillie

Ingen aning men jag har då varit med på en muslimsk begravning Fundersam 

• Solita

Vad trist att hela tiden avskärma kvinnorna!

• Thursday
    Pysseltokig skrev 2007-11-16 16:01:35 följande:
    Har läst i en annan tråd och ser att kvinnor och flickor får inte närvara vid en muslimsk begravning, oavsett om det är så nära som den avlidnes mor, fru eller dotter.kvinnor får besöka graven först 3 dagar efter själva begravningen.varför?
    Vad är skillnaden på en muslimsk begravning och en kristen? Vi håller ju på mycket runt begravningen med musik och blommor och kaffe och träffa släkten och så, och det är klart att det är viktigt för alla. Men är det så på en muslims begravning också? Eller är det "bara" en jordfästelse?
  • Pysseltokig

min fråga när jag startade denna tråd är varför kvinnor inte får detlaga i en muslimsk begravning.

Finns kanske någon som kan förklara varför.

• Halal

Pysseltokig

Det är inte rekommenderat att närvara, om jag inte minns fel så ger en skola tillåtelse, men gängse norm är att inte delta. Och det är i själva gravsättningen.

Ibland ser vi scener på TV där kvinnor skriker och sliter sitt hår. Det är inte meningen att det ska gå till så vid gravsättningen utan det ska gå lugnt och stillsamt tillväga. Och generellt så är kvinnor nog mer känslosamma av sig - i alla fall 'på utsidan' och det grundar sig på det.

Annars finns det inget som hindrar om man vill ha 'gravkaffe' och närvara vid det.

Och det är också vanligt att om det är en kvinna som dött så är det en annan kvinna som sköter om de ritualer som hör samman med tvagningen av den avlidnas kropp före den förs till graven.

Så kvinnorna finns med före och efter, men inte just när kroppen stoppas ner i jorden.

Jag tror att den som varit med på en begravning vet hur hjärtslitande det kan vara att se kroppen sänkas ner i jorden för att stanna där. Ännu svårare är det om det är ett barn eller en make.

• Pysseltokig

Jag har svårt att tro att kvinnor generelt är mer ledsna än män när de mister en anhörig. Vem kan sätta en poängskala på smärta?

Om jag skulle mista mitt barn skulle en stor del av sorgeprocessen vara att delta i begravningen.

Jag trodde dock det fanns andra hinder som satte stopp för kvinnor under själva jordfästningen, men om jag förstod det rätt så får kvinnor om de själva vill närvara vid jordfästningen, eller?

När en släkting förlorade sitt barn, stod pappan till barnet (muslim) och skrek ut sin förtvivlan. Min man försökte trösta men han var vansinnig i sin sorg.

min släkting fick sitta hemma, vetandes att hennes barn fördes till sista vilan och hon fick inte närvara. Detta har satt djupa spår i henne. Något hon än idag, flera år senare förberår sig själv för.

Det låter bra att denna "lag" har ändrast så även kvinnor får delta - det är ju deras anhörig också.

• Julias Farsa

Det är väl inte rekommenderat för att "kvinnorna gråter och blir hysteriska" eller liknande.

Något som inte alls är sant då det är en förväntad social konstruerad fördom.

Huvudet på den döda ska väl ligga i riktning mot mecka? Det blir en liten "bissar" ställning på den döda att med kraft vinkla upp huvudet. *ryser*

• Solita
    Halal skrev 2007-11-16 17:33:57 följande:
    PysseltokigDet är inte rekommenderat att närvara, om jag inte minns fel så ger en skola tillåtelse, men gängse norm är att inte delta. Och det är i själva gravsättningen. Ibland ser vi scener på TV där kvinnor skriker och sliter sitt hår. Det är inte meningen att det ska gå till så vid gravsättningen utan det ska gå lugnt och stillsamt tillväga. Och generellt så är kvinnor nog mer känslosamma av sig - i alla fall 'på utsidan' och det grundar sig på det. Annars finns det inget som hindrar om man vill ha 'gravkaffe' och närvara vid det. Och det är också vanligt att om det är en kvinna som dött så är det en annan kvinna som sköter om de ritualer som hör samman med tvagningen av den avlidnas kropp före den förs till graven. Så kvinnorna finns med före och efter, men inte just när kroppen stoppas ner i jorden. Jag tror att den som varit med på en begravning vet hur hjärtslitande det kan vara att se kroppen sänkas ner i jorden för att stanna där. Ännu svårare är det om det är ett barn eller en make.
    Ytterligare ett sätt att "skydda" kvinnan alltså? Skulle bli förolämpad om jag inte fick delta i en begravning fullt ut. Har aldrig sett en kvinna slita sitt hår på någon begravning, dock har jag sett både män och kvinnor gråta vilket är fullt naturligt.

Egentligen så finns inga bra förklaringar alltså varför kvinnor inte får delta, utan det är rena spekulationer?
  • Halal

Julias Farsa

Nu kommer jag inte ihåg om det är huvudet eller fötterna men tror det är fötterna. Men jag lär bli rättad om jag har fel hoppas jag.

• Halal

Solita?

''Ytterligare ett sätt att "skydda" kvinnan alltså? Skulle bli förolämpad om jag inte fick delta i en begravning fullt ut. Har aldrig sett en kvinna slita sitt hår på någon begravning, dock har jag sett både män och kvinnor gråta vilket är fullt naturligt.'

Men du är ju inte muslim? Det är väl bara att närvara. Jag vet inte om någon kommer att hindra dig.

Gråta stilla är helt i sin ordning. Hur många begravningar har du varit på? Måste vara en del antar jag eftersom du aldrig sett någon bli högljudd.

Ändå har du en sådan beskrivning bara i den här tråden, även om det var en man.

''Egentligen så finns inga bra förklaringar alltså varför kvinnor inte får delta, utan det är rena spekulationer?''

Jodå, känner man till Islams källor, så hittar man detta i ahadith.

Svar på tråden Varför får inte kvinnor deltaga i en muslimsk begravning?