Halal skrev 2007-11-16 17:33:57 följande:
PysseltokigDet är inte rekommenderat att närvara, om jag inte minns fel så ger en skola tillåtelse, men gängse norm är att inte delta. Och det är i själva gravsättningen. Ibland ser vi scener på TV där kvinnor skriker och sliter sitt hår. Det är inte meningen att det ska gå till så vid gravsättningen utan det ska gå lugnt och stillsamt tillväga. Och generellt så är kvinnor nog mer känslosamma av sig - i alla fall 'på utsidan' och det grundar sig på det. Annars finns det inget som hindrar om man vill ha 'gravkaffe' och närvara vid det. Och det är också vanligt att om det är en kvinna som dött så är det en annan kvinna som sköter om de ritualer som hör samman med tvagningen av den avlidnas kropp före den förs till graven. Så kvinnorna finns med före och efter, men inte just när kroppen stoppas ner i jorden. Jag tror att den som varit med på en begravning vet hur hjärtslitande det kan vara att se kroppen sänkas ner i jorden för att stanna där. Ännu svårare är det om det är ett barn eller en make.
Ytterligare ett sätt att "skydda" kvinnan alltså? Skulle bli förolämpad om jag inte fick delta i en begravning fullt ut. Har aldrig sett en kvinna slita sitt hår på någon begravning, dock har jag sett både män och kvinnor gråta vilket är fullt naturligt.
Egentligen så finns inga bra förklaringar alltså varför kvinnor inte får delta, utan det är rena spekulationer?