• 3stjärnor

när ska man berätta att man är gravid för familj och vänner?

när ska man berätta att man är gravid för familj och vänner?
    när berättade ni?

• Svar på tråden när ska man berätta att man är gravid för familj och vänner?
  • Lola Jämtland

Det gör man när man vill....

Jag berättade direkt när jag plussat men då var jag å andra sidan i v 12 redan.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • LedsenÄngel

vi ska berätta på julafton!Nu är jag i vecka 11 så vi väntar länge! Men det är bara för att vi tycker att de ska bli kul att berätta just då!

• Junior J

jag berättade för min mamma i v.9 men senare till sambons föräldrar.

• Niinaaa

jag berättade efter UL i v 18

• Tyshaa

jag tror jag berattade for mamma i v 12

• 3stjärnor

okej förra grav så berättade vi tidigt runt v 7 å e nu i vecka 7 å e så sugen på å berätta men jag vet de e tidigt...

• Pink Muffin

Jag har berättat tidigt alla tre gångerna - typ i v. 5. Alla gör väl som dom själva vill. För mig har det varit en självklarhet att dela med mig av nyheten + att både jag och sambon har lite svårt att hålla tyst...

Dom jävlarna tog oss en efter en...
  • flowerLowa

håller med övriga! när man själv vill! tycker det har pratats mycket i media mm på sistone om den tysta sorgen! alltså missfall. Det menas att denna tabu över att berätta tidigt egentligen är lite missvisande. man vill ej berätta tidigt ifall det skulle hända något, men nu menar flertalet att det är JUST FÖR DEN SKULL man ska berätta tidigt. Det är OM det händer något man behöver stöd från omgivningen. det kan kännas skönt om de närmaste vet om varför man sörjer och är nedstämd med mera!

Jag själv fick missfall i v 6. hade precis berättat för min syster och för enstaka jobbarkompisar som jag ej kände såväl. I efterhand har jag berättat för fler av mina närmsta vänner. Jag kände verkligen ett stort behov av att prata om det. Tror inte jag hade kunnat bearbeta det så bra om jag inte haft någon att prata med det om! Jag kommer definitivt inte vänta så länge vid en ev. graviditet igen. Dels på grund av just detta och dels för att jag är VÄRLDENS sämsta på att hålla "hemligheter" Men som sagt, man gör som man själv tycker känns bäst! kan ju finnas andra omständigheter med!

• MsBeauty

Vi har inte berättat än, är i v. 17, men vi kommer att berätta efter UL, om 2 veckor.

• Tyshaa

vi behovde lite tid att smalta det sjalva sa da valde vi att beratta nar vi hade vant oss vid det! Vilket blev ca i v 12

• Unna
    flowerLowa skrev 2007-11-16 16:43:08 följande:
    ... man vill ej berätta tidigt ifall det skulle hända något, men nu menar flertalet att det är JUST FÖR DEN SKULL man ska berätta tidigt. Det är OM det händer något man behöver stöd från omgivningen. det kan kännas skönt om de närmaste vet om varför man sörjer och är nedstämd med mera! ... Jag kände verkligen ett stort behov av att prata om det. Tror inte jag hade kunnat bearbeta det så bra om jag inte haft någon att prata med det om! ...
    Exakt så kände jag! Jag berättade direkt efter jag plussade i v4+några dagar. Dels var vi så glada och ville berätta direkt, och dels ville jag kunna prata om det OM något hände. I v5+5 fick jag missfall och det var så bra för mig att kunna prata om det, bearbeta det direkt.

Jag blev gravid direkt efteråt och berättade direkt igen.
  • tingelingelingan

ville inte heller berätta för tidigt. bm gnällde över att jag inte berättat för mina föräldrar när jag skrev in mig i vecka 10(vilket ledde till att jag bytte bm)
    berättade för föräldrarna vi v11.
    berättade inte på jobbet förrän jag var i 7 månaden...(var inge tjock innan jag gick på semestern)

• Mrs A

Vi berättade för våra föräldrar i v 6, eftersom vi träffade dem då och ska inte träffa dem på ganska länge. Det kändes bra. Ifall något kommer att hända så vill vi ha dem att få stöd och tröst av.

De närmsta kompisarna får nog veta runt vecka 12.

Eftersom detta är första gången jag är gravid så vet jag inte hur man "bör" göra och vad jag egentligen tror är bäst. Så här blev/blir det den här gången. Det är nog väldigt varierande hur man själv känner och i vilken situation man lever.

• Joje

Man gör ju som man vill!!

Vi berättar när vi känner för det. Med första berättade jag i v 4 för mina föräldrar och några arbetskompisar pga att jag haft kramper (skönt att några visste). Övriga fick veta från v 9-13 när tillfälle gavs. Nu med andra har vi hittills berättat för mina föräldrar och en av mina systrar + en kompis. Är i v 6.

• JuliMamma08

Jag är i v.5 och funderar på att berätta på julafton! Då är jag i v. 10(11). Men det är mer av själva grejenatt det just ÄR julafton.Har lite planer på roliga julklappar som ska avslöja att jag är gravid : )

Sen skulle jag inte ha något emot att berätta nu(vet fortfarande inte om jag kan hålla mig,har även börjat bli väldigt uppsvälld).Man väntar faktiskt barn,inte missfall.Skulle det hända något tråkigt,så har man trots allt familjen som kan stötta en.Annars går man bara omkring och är ledsen och ingen vet varför. Men det är bara mina tankar...

• Kegge

Berätta i v 9 med betoning på att det var tidigt!

~♥~son född 30/6 -07!~♥~
  • Mme K

Berättade i vecka 5 för syskon och föräldrar (direkt efter testet.) Kändes hur naturligt som helst (kompisarna får veta i v. 13.) Både svärmor och mamma har varit till stor hjälp när man blir nojig eller bara vill veta hur det var när de var gravida. Man berättar när man vill, men jag vill njuta av hela graviditeten och jag kan inte riktigt njuta om det inte finns flera personer att prata med all the way...

• Tagetes66

Min bästa kompis berättade för mig när hon var i v. 20 !
    Då träffade jag henne 2 veckor tidigare och märkte ingenting ...
    Tycker nog hon kunde ha berättat tidigare, kändes lite konstigt.
    Tror att det var av någon sorts missriktad hänsyn eftersom jag och min sambo har kämpat i många år att få barn utan att lyckas.

Svar på tråden när ska man berätta att man är gravid för familj och vänner?