• Thisisthestoryofmylife

Torr hud på spädbarn!

Vad gör man åt torr hud på spädbarn? Vad smörjer man in med altså?
    Funkar Helosansalva eller HTH?
    Eller ska man ha något mildare och parfymfritt?

• Svar på tråden Torr hud på spädbarn!
  • moosen

babyolja? ska inte svära på det eftersom jag inte råkat ut för det, men jag har för mig det?!

• blonde redhead

Undvik helt lotioner eller andra salvor. Testa i första hand med babyolja (utan mineraloljor) eller olivolja. Bada inte så ofta, ha olja i badet osv.

Ju mer man utsätter huden för div salvor, desto mer beroende blir huden och det är svårt att sluta.

• mymamasaid

På mitt BVC rekommenderar de Miniderm. Det funkade sådär på sonen som var jättetorr första månaderna. Numera smörjer jag med Miniderm blandat m barnolja (blandar i handen innan jag smörjer) efter bad, torrare pariter punktbehandlar jag med Bepanthen som jag VERKLIGEN kan rekommendera!

• korven72

Miniderm är min och sonens räddning!!!! Sen han föddes har han haft problem med sin hud. Smörjer honom fortfarande morgon och kväll och han är nu 3,5 år...

• Niinaaa

Miniderm här oxå. Man skulle inte använda olja sa doktorna till oss

• Sånglärkan

Som blonde redhead säger: använd olja, men undvik mineraloljor!

Gick på babymassage med mitt första barn och vi använde bara dyr biodynamisk mandelolja att massera med. Maken brukade använda den på mig med, men då den tog slut använde han vanlig Natusan barnolja och HUVVA vad otäckt!
    Det är skönt då man smörjs in, men sedan tar inte huden upp oljan ordentligt och man blir kall på huden. Inget jag vill utsätta mitt barn för.

Sedan köpte vi massageolja, men inte heller den var bra - läs på flaskan, det är inte säkert att den är "naturlig".

Slutsats: dyr massageolja eller någon hederlig matolja som har bra konsistens. Kanske har även de klassiska babyoljetillverkarna vaknat upp nu, jag har inte kollat eftersom jag numera gillar min olivolja

• Sånglärkan

Miniderm håller jag också med om om huden är så torr att det är gränsande till exem.

Men akta er för Propyderm eller anan hudkräm som innehåller någon med "propy" i! Det SVIIIDER om barnet hunnit klia ett litet sår!

Kan bara säga att av mina tre barn är de två yngsta exembarn och är därför smorda med miniderm och kortison. Han som bara fått naturlig olja från starten är helt problemfri. Kan inte låta bli att fundera över om de hade fått mindre problem om jag bara smort dem som det blev med nr. 1.

• Mammy till Emil

Miniderm
    köpes på apoteket men be din bvc tant skriva på recep så blir det biligare rekomenderat av barn läkare !!!

• korven72

Det mesta svider på barnens hud om dom inte smörjs regelbundet (barn med hudproblem)

• Thisisthestoryofmylife
    kramgrisen skrev 2007-11-16 19:12:20 följande:
    baby olja brukar funka..
    blonde redhead skrev 2007-11-16 19:15:10 följande:
    Undvik helt lotioner eller andra salvor. Testa i första hand med babyolja (utan mineraloljor) eller olivolja. Bada inte så ofta, ha olja i badet osv.Ju mer man utsätter huden för div salvor, desto mer beroende blir huden och det är svårt att sluta.
     Ska man smörja in oljan eller?
    Vi har inte badat henne alls än, vet inte riktigt när man kan göra det??
    svart tulpan skrev 2007-11-16 19:24:26 följande:
    Miniderm är min och sonens räddning!!!! Sen han föddes har han haft problem med sin hud. Smörjer honom fortfarande morgon och kväll och han är nu 3,5 år...
    Vart finns det att köpa? på apoteket?
  • blonde redhead

Men du hur gamalt är ditt barn? Är hon precis nyfödd?
    För då blir barn torra (extremt torra kan dom bli också) efter att ha legat i fostervattnet. Ta då bara olja och smörj inte med något annat. Huden anpassar sig sedan efter några veckor.

Är det eksem kan man smörja med annat om det inte fungerar med oljor, men är hon precis nyfödd så vänta.

• Knott

Vi gick på "smörjskola" på Karolinska Sjukhuset med vår tjej från det att hon var bara någon månad tills dess att hon var ungefär ett halvår. Att man blir beroende av att smörjas är en ren myt. Har barnet torr hud behöver man snarare hjälpa huden att bygga upp en fuktbarriär och motståndskraft. Däremot behöver man ju såklart smörja med rätt saker.

Vi har sedan smörjskolan smörjt 2 ggr/dag (hon är nu 2½ år!) med Miniderm och det har gjort underverk med huden. Hon har även atopiska eksem, och när de bryter ut smörjer vi med Mildison. Om de får extremt torra partier kan man smörja med t ex Locobase Repair.

Om man har ett barn med torr hud ska man undvika att bada dem för ofta, helst inte oftare än en gång/vecka (fast det ändrar sig ju när de blir större och börjar på dagis, då måste man bada/duscha oftare...). Man kan gärna ha en mild parfymfri barnolja i vattnet när de badar, men köp då på Apoteket.

Hoppas ni får bukt med den torra huden!

• Knott

... men som ngn säger, om det är en nyfödd, ge det någon vecka och se hur det utvecklar sig. Det är helt OK att bada dem redan de första dagarna, se bara till att torka torrt runt naveln i så fall. Ha i några droppar vanlig fin olivolja i badvattnet om ni inte köpt nån barnolja.

• Thisisthestoryofmylife
    blonde redhead skrev 2007-11-16 19:46:46 följande:
    Men du hur gamalt är ditt barn? Är hon precis nyfödd?För då blir barn torra (extremt torra kan dom bli också) efter att ha legat i fostervattnet. Ta då bara olja och smörj inte med något annat. Huden anpassar sig sedan efter några veckor.Är det eksem kan man smörja med annat om det inte fungerar med oljor, men är hon precis nyfödd så vänta.
    Hon är 9 dagar idag!
    Och det torra såg jag första gången i förrgår, men det har inte blivit värre, men det är i vecken på armarna, händerna och fötterna och jag är lite orolig att det ska utvecklas till exem eller nåt...
  • Knott

Det kan ju vara rester av fosterfettet och fostervattnet som gör att det ser torrt ut, det är säkert ingen fara.

Atopiska eksem är bland den vanligare eksemformen hos barn, men de kommer oftast inte förräns barnet är ett par månader.

Små spädisar kan ju få både knottror, mjölkskorv (oftast i hårbotten) och annat i huden innan den stabiliserat sig efter förlossningen.

Om du är orolig tycker jag att du ska läsa på t ex Vårdguiden; www.vardguiden.se/Article.asp&C=2425

• mymamasaid

Testa Bepanthen på de torraste partierna. Den salvan är bra att ha senare till rumpan. Får huden att själv producera K-vitamin som bygger upp inifrån (nej, jag är inte sponsrad av Bepanthenproducenten, bara himla nöjd med salvan!!!!)
    Förresten, salvor som innehåller ämnet karbamid brukar svida om man smörjer sig med den så det kan vara bra att tänka på så barnen inte får obehag i onödan.

Svar på tråden Torr hud på spädbarn!