• Apif

Vilken blodgrupp?

Någon som kan det här med blodgrupper?

Jag har B+ och maken A+
    Vad kan sonen ha då?

• Svar på tråden Vilken blodgrupp?
  • Goliz

Jag tror att det var så att barnet "ärver" pappans blodgrupp

• Sencha

RH-systemet är ett bra exempel på när det bara är ett arvsanlag inblandat, som i exemplet ovan.
    En person kan vara Rh+ eller Rh-.
    Är man Rh+ så har man en viss faktor. Genen som ger denna faktor är dominant; vi kan kalla den D. Har man detta anlag kommer man alltså att vara Rh+.
    Saknas anlaget, d.v.s. har man bara recessiva anlag, så blir man Rh-.
    Vi kan kalla det recessiva anlaget för d. Den som är Rh+ kan alltså vara DD eller Dd. Den som är Rh- är dd.

I AB0-systemet finns det två dominanta faktorer: A och B. Finns båda, så kommer båda till uttryck. 0 är det recessiva anlaget.
    En person som är 0 har 00. En person med blodgrupp AB har just kombinationen AB. En person med blodgrupp A kan vara AA eller A0, och en med B kan ha BB eller B0. Några exempel på korsningsscheman:
      A 0 B AB B0 0 A0 0

Alltså, om ena föräldern är A och den andra är B, så kan barnet få antingen A, B, AB eller 0.

A A B AB AB B AB AB

De här föräldrarna är också A respektive B, men deras barn kommer med 100 procents säkerhet att få AB.

0 0 0 0 0 0 0 0

Om båda föräldrarna är 0, får barnet alltid 0.

AB0-systemet och Rh är oberoende av varandra.

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Megazen

Vilken blodgrupp får barnen?
    Föräldrars
    blodgrupp Barn får blodgrupp
    O och O O
    O och A A eller O
    O och B B eller O
    O och AB A eller B
    A och A A eller O
    A och B A, B, O eller AB
    A och AB A, B eller AB
    B och B B eller O
    B och AB A, B eller AB
    AB och AB A, B eller AB

Hittade detta på geblod.nu

• Gruddelina

Kan två föräldrar som har AB+ få ett barn som har O+?
    Min sambo har nämligen O+ och hans föräldrar AB+.
    Vi började att diskutera detta igår och vad jag har hittat på internet så kan inte föräldrar med AB+ få ett barn med O+. Men jag har även hittat något om att det går att få O, men att chansen är väldigt liten.
    Är det någon som vet hur det hänger ihop?
    Det finns inga tvivel på att min sambos pappa ej skulle var den biologiska pappan för dom är otroligt lika varandra.

• pelagonia
    Gruddelina skrev 2008-01-20 10:09:55 följande:
    Kan två föräldrar som har AB+ få ett barn som har O+?Min sambo har nämligen O+ och hans föräldrar AB+.Vi började att diskutera detta igår och vad jag har hittat på internet så kan inte föräldrar med AB+ få ett barn med O+. Men jag har även hittat något om att det går att få O, men att chansen är väldigt liten.Är det någon som vet hur det hänger ihop?Det finns inga tvivel på att min sambos pappa ej skulle var den biologiska pappan för dom är otroligt lika varandra.
    Två föräldrar med AB kan INTE enligt mig få en 0 barn..Men är ni säker att föräldrarna är AB? Och att inte den ena är A och den andra B?
    Våran Viktor kom den 3/1 till Världen !!
  • Gruddelina

Pelagonia,
    Båda föräldrarna har verkligen AB. Jag har mailat frågan till geblod.se för att se vad dom säger.
    När jag har fått svaret från dom så kan jag skriva här och berätta vad dom sa.

• Gruddelina

Nu har jag fått svar från geblod.nu och dom sa att två föräldrar som har AB kan ej få ett barn med 0.
    Man blir ju lite fundersam över detta eftersom min sambo är en kopia av sin far när han var ung.
    Jag har letat på internet och hittat något som heter Bombay phenotype. Se text nedanför.

"Bombay, en ovanlig blodgrupp/störning som gör att vissa kolhydrater inte kan fästa på proteiner på (de röda) blodkropparnas yta. Bombay-blodkroppar kommer därför att bete sig som de vore blodgrupp 0, oavsett om personen har A eller B anlag. Kan leda till förvirring i faderskapsmål".

Detta är tydligen inte så vanligt och jag skulle vilja veta mer om detta. Någon som vet kanske?????

Denna blodgrupp har min sambos familj.

Fader AB
    Moder AB
    Bror AB
    Min Sambo 0
    Syster

• Gruddelina

Oj, vet inte vad som hände med inlägget ovanför...jag kom åt en knapp och så skickades det iväg...teknikens under :).
    Så här ser det i varje fall ut.

Fader AB
    Moder AB
    Bror AB
    Min sambo 0
    Syster AB

Jag ska försöka gräva mer i detta för det verkar så konstigt.

• Gruddelina

Vilka bekymmer vi har haft med dessa blodgruppsfrågor.... Det visade sig att min sambos pappa har A och hans mamma B och då kan alltså min sambo ha O. Dom som var så säkra på att dom hade AB båda två. Dom var tvugna att rota fram sina blodkort och där var ju svaret. Vi började fundera på om min sambo var en liten bortbyting...=). Nu är allt frid och fröjd igen.

• Saandraa

Och dessutom har jag hört att man kan bli Rh negativ oavsett om båda päronen är positiva! ( JAG till exempel )

♥ → Isadora 070501 ← ♥
Svar på tråden Vilken blodgrupp?