• Boudicea

Loftsäng när man har småbarn? Svar snabbt!

I morgon bär det av mot IKEA, vi har pratat om att skaffa en loftsäng då vi bor lite trångt, men det är svårt att bestämma sig. Sonen somnar nu i en famn i sängen eller på soffan och sen lägger vi honom i spjälsängen där han sover till morgonen. Är det någon som har haft småbarn och loftsäng och som vill dela med sig av erfarenheter, både + och - så vore jag tacksam!

• Svar på tråden Loftsäng när man har småbarn? Svar snabbt!
  • korven72

Hur litet är barnet egentligen som du ska ha i en loftsäng???

Alltså... barn bör ju kunna ta sig ur sängen av egen kraft....

• annie29

Hur gammal är sonen?

Min kille fick en loftsäng när han var runt 4,och i början tyckte han att det var väldigt högt,så vi såga av benen,så den vart lite lägre.
    Annars skulle jag rekommendera att köpa en som är redan lägre, så de bara blir som en liten mys grej under sängen, så kan man lägga barnet i sängen utan att behöva kliva upp på nå stege.

Och sen senare kanske köpa en vanlig loftsäng som man kan stå under och ha skrivbord under m.m

Blocket har mycke,för jag tror inte ikea har nån lägre loftsäng!

• korven72

hmm är det kanske ni vuxna som ska ha loftsängen? *förvirrad*

• Boudicea

Nej, sonen sover i spjälsängen bredvid. Men jag funderar på om det är farligt eller omständigt eller så... Barnet ska inte vara i loftsängen, bara vi :)

• Boudicea

Haha... Jag var lite oklar :) Det är jag och pappan som ska ha loftsängen, sonen är bara ett år och får nöja sig med spjälsäng ett tag till.

• guldklimp

Jag har loftsäng och det fungerar bättre än då vi hade en vanlig säng. Om hon såg mig i sängen så gnällde hon tills man tog upp henne. Nu pussar jag gonatt, vinkar och kastar några  slängpussar medans jag klättrar upp och säger "Gonatt Mosen, sov gott", och så hör man hur hon lägger sig bekvämt å suckar djupt... inga som helst problem, hon vet att jag finns här  och att det är sovdax nu. När hon vaknar så kommer jag ner! :)

• viseversa

köp en som man kan ta bort stegen på då så han inte kan klättra upp på dagarna och ramla ner!

• Boudicea

Guldklimp: Tack för bra svar!

• Boudicea

Viseversa: Jättebra tips! Ska komma ihåg det.

• korven72

Det kan ju ha sina för och nackdelar... FÖrdel att ni får mer golvyta...
    Nackdelen är att sonen inte kan klättra upp till er själva, ni kan slå huvudet i taket när ni har sex, jobbigt att klättra ner om man måste kissa....

• Boudicea

annie29: Hmm.. Ska kolla på blocket om det finns "vuxenloftsängar" där. Kanske onödigt att köpa nytt.

• guldklimp

jag har ikeas tromsö, 140 cm. Jag kan ta bort stegen då jag ser att det börjar bli farligt. Försöker även blockera stegen med skötbordet. Det fungerar bra än så länge i allafall.

• Boudicea

Svart tulpan: Man kanske får skaffa hjälm :) Det är just det där med golvyta som vore trevligt, vi har ett jättemysigt hus men det är litet.

• Vombell

Vi har 2 loftsänger till våra stora barn och de små barnen har faktiskt fattat att de inte ska klättra upp i dem. Att ta bort stegen var ju en bra idé annars. På Ikea har de ju satt på plexiglas för de nedersta trappstegen för att barn inte ska klättra upp i dem.

• Cecilia84

hejsan har själv haft ikeas loftsäng 140, nu hade jag ju inga barn men ialla fall. Inte slår man i huvudet inte och sexet funkar det med. SEn hade jag ju en tjejkompis boedes inunder så det blev ju som våningsäng med dubbelsängar hehe.

• Boudicea

Tack för alla svar, det blir en loftsäng!

Svar på tråden Loftsäng när man har småbarn? Svar snabbt!