• Bebis0607

Någon mer som har ett barn som har öroninflammation nästan jämt?

Min son på 18 månader har haft öroninflammation väldigt mycket. Senast var för en vecka sedan och nu verkar han ha fått det igen. Och gången dess för innan så gick det 3 veckor. Är det normalt att ha det så ofta? Borde man inte kunna göra något? Är så trött på detta. Man kan väl inte gå omkring med nästan konstant öroninflammation heller? känner mig så hjälplös! Någon mer som har det så här eller vet vad man ska göra?

• Svar på tråden Någon mer som har ett barn som har öroninflammation nästan jämt?
  • Djungelvrålen

Du har ju ett öronbarn...
    Du borde få en kallelse till öron näsa hals...
    Sen kan man få tid för operation då operar dom in ett rör i trumhinnan som håller örat "rent" hela tiden så det inte blir vätska bakom trumhinnan och därmed inga öroninflammationer..

• luckie

Jag har också ett öronbarn.
    Precis som Djungelvrålen skrev. Se till att du får komma till en öron-näsa - halsspeciallist.
    Medans vi väntade på att få rör inopererade, så böt man pc sort på sonen. Hade alltid tidigare fått kåvepenin, men de hjälpte honom inte ordentligt, fick alltid tillbaks symtomen inom en vecka.

Han har nu haft rör i 2 omgångar o de har hjälpt honom jättemkt.

Vänta inte... min son har fått hörselnedsättning på ena örat pga alla ggr trumhinnan brustit. Hoppas det ordnar sig för dig.

• Meli

Jo, de kan operera in rör, så blir det mycket bättre. Har en kompis, bägge hennes pojkar hade det sådär hemskt. den stora har rör och den lille ska strax få. KOlla upp det.

• mirresmamma

Be att få en remiss till Öron-Näsa-Hals så fort som möjligt. Vår tös hade öroninflammationer hela förra hösten och fick tillslut komma till önh för att få rör. Tyvärr hade hennes trumhinna blivit ärrad så många gånger att hon fått lite nedsatt hörsel...Och alla de där penicillinkurerna kändes inte heller bra. Inte bara var det knepigt att få henne att ta medicinen, utan man började ju också tänka på det där med resistenta bakteriestammar...

För att avsluta positivt, nu, med rör i öronen, har vi knappt haft en förkylning en gång...

Lycka till!

• lurksmulan

Vår son hade så ofta tidigare. Sen började vi gå hos en öronläkare och under tiden växte det liksom bort på honom, helt utan rör eller nåt. Det bara försvann. Nu har han inte haft öroninflammation på ett år.
    Se till att ni får en remiss till en öronläkare, ibland är bvc lite handlingsförlamade så gå via vårdcentralen eller akuten/närakuten om inget händer.

Mamma till Laban 050131 och Polly 070814
  • sosi72

vår son var runt året när han fick problem med öronen,hade 7 öroninflammationer på 3 mån,sen fick vi operera in plaströr i öronen.nu är han 5 år å har inte några problem längre.

• WimsA

Min son hade likadant, hann precis avsluta en antibiotika kur så va det igång igen. Det skickades en remiss till öron näsa hals mott, och hon tyckte hans öron ändå såg fina ut, och ville testa en antibiotika kur med spektramox på 20 dagar istället för vanliga 7. Detta var 3 månader sen och han har fortfarande inte fått någon ny *peppar peppar*

Perfekt
  • Auris

Be om remiss till öron-näsa-hals för ställningstagande till rör.

• Lia85

Min gabriel hade det likadant. När det var som värst fick han en dagen efter avslutad penicillinkur. Vi gick på öron ganska länge, men han fick rör när han var 18 månader och det blev mkt bättre. Han gjorde ytterliggare en operation när han var 4 eller 5 (glömt ) då han tog bort körtlarna bakom näsan för att få ett slutgiltigt slut på det och sen dess har han varit helt frisk från ÖI, och nästan helt överhuvudtaget. Lite talförseningar pga att han hade nedsatt hörsel ett tag pga alla ÖI, men det är fixat hos logopeden nu. Så det finns hopp

Men se till att få en remiss, för det är ganska jobbigt att lägga ner många år på eländet. Det kan som sagt bli mindre roliga konsekvenser när de blir lite äldre om de inte fixar öronen snabbt nog.

Svar på tråden Någon mer som har ett barn som har öroninflammation nästan jämt?