• Achwen

Symptom på mjölkallergi?

Min lilla 20-månaders tjej har regelbundet stora, blöta avföringar.Ibland flera gånger om dagen. Man måste alltid se till att ha extra kläder med sig för blöjan pallar inte med. Är detta mjölköverkänslighet? Har nämnt problemet för BVC, men de sa att det kunde vara så periodvis. Tyvärr börjar den här "perioden" bli väl långvarig...
    Hon är pigg och glad för övrigt och äter med god aptit.
    Någon som har någon ide´?

• Svar på tråden Symptom på mjölkallergi?
  • Blå Flygare

Kan vara mjölkproteinallergi (brukar uppträda innan de bli ett år), laktosintollerans (kommer oftast efter 1 år). Men också mycket annat. Magsjuka kan ibland ge tillfällig laktosintollerans, så om det börjat med magsjuka kan det ju vara det.

Mjölkallergi ger så väldigt många och olika symtom, så det är omöjligt att veta utan att testa.

• Achwen

Hon har inte varit magsjuk. Ska kontakta BVC igen.

• little mommy

ja kolla blodprover för laktos och gluten. men proverna kan vara negativa även om det visar sig sen att ditt barn i allfall är allergisk. men visar dom positivt då är det så.

• Achwen

Om det är mjölken som är problemet kan det ha utlösts av att jag var tvungen att ge ersättning redan från 2,5 mån?
    Är det protein allergin eller laktosallergin som brukar växa bort?

• wity

Låter precis som min son.
    Han var jämt och ständigt extremt lös i magen, och bajset hade en lite annan lukt (surare).
    Han hade även blivit lite blekare, och blivit mörk runt ögonen.
    Jag ringde bvc och de sa att vissa barn blir lättare lösa i magen.
    Jag frågade om det inte kunde vara mjölkallergi, men det trodde hon inte.
    Men om jag var osäker kunde jag utesluta mjölk i en vecka och det gjorde jag.
    Men det hjälpte inte.
    Då kontaktade jag barnmedicin och krävde en utredning på min son, och testerna visade starkt tecken på mjölkproteinallergi.
    De tog blodprov i armen. 5 rör tror jag det var.

Ringde bvc dagen efter vi fick beskedet och de sa "oj då, vad typiskt" !!

Sömnbrist - Javisst !!!!!!!!
  • Blå Flygare

Achwen: Mjölkallergi är något vanligare hos barn som får ersättning på BB mot andra barn, men det är liten skillnad ändå. Allergin utlöses ofta när man börjar ge ersättning, gröt eller välling. Så det hade lika gärna kunnat komma i samband med grötstarten om det nu är mjölkallergi. (Eller innan dess som det blev för min dotter, reagerade trots helamning)

Mjölkallergi växer ofta bort, uppemot 98%. Min högst personliga uppfattning är dock att många av de barnen senare blir känsliga mot laktos. Så verkar det i min bekantskapskrets.

Laktosintollerans finns en tillfällig variant av som brukar vara i några veckor/månader, men de övriga sorterna är livslånga.

wity: Pust för bvc! För mig sa de också att det skulle bli bättre inom en vecka, och det blev det. Hon reagerar med kräkningar, utslag, magont, sömnstörning. Men när de reagerar med diaré, blodblandat bajs/förstoppning och dyl verkar det ta längre tid för magen att återhämta sig.

• Maggiepuh

Ta det inte men bvceller vc utan snarare en allergiläkare på en barnmottagning.

Svar på tråden Symptom på mjölkallergi?