• Casper2004

Vad är titrar?

någon som vet och kan förklara?

• Svar på tråden Vad är titrar?
  • Majsan70

När man gör serologiska undersökningar så späder man ett blodprov 10, 20, 40, 80, 160, 320, 640 och 1280 gånger och ser hur "långt" det er möjligt att hitta antikroppar. På så sätt får man ett mått på hur mycket antikroppar mot virus som cirkulerar rundt i kroppen. Värdet 1280 betyder helt enkelt att man kan späda blodprovet 1280 gånger och ändå påvisa antikroppar.

Hög halt av antikroppar i blodet, en hög titer, ökar sannolikheten att katten dessutom är smittförande vid provtagningen. Katter som insjuknat i torr FIP anges också ofta ha en hög titer av antikroppar, men detsamma gäller för katter som nyligen infekterats med coronavirus endast i tarmen. I det senare fallet sjunker dock titern så småningom. En låg titer gör det mindre troligt att katten är smittbärare.

• Majsan70

Forts.....

Tyvärr finns det undantag från dessa tumregler och analysen är i det enskilda fallet inte så upplysande som man skulle önska. En katt som är svårt sjuk i FIP kan vara negativ i undersökningen, dvs. den har inga påvisbara antikroppar i blodet. Förklaringen är att den sjuka katten kan ha så stora mängder virus i blodbanorna att alla cirkulerande antikroppar bundits till viruspartiklarna, och därmed inte kan påvisas i våra tester. Ett annat problem vid tolkningen av analyssvar är att gränsen mellan låg och hög titer på inget sätt är absolut. Medan hög titer under en längre tid kan tyda på att katten är smittbärare finns det också smittbärare som har konstant låg antikroppstiter. Enbart antikroppsanalys kan alltså inte avgöra om en katt har FIP eller är smittbärare.

• Casper2004

är det alltså samma som högt immunförsvars värde?

• Majsan70

Det betyder i pricip att immunförsvret är triggat av nånting.

Eftersom mina katter är vaccinerade mot FIP, så påvisar de höga titrar i blodet. Deras immunförsvar är alltså triggat. En mycket sjuk katt som har fIP tex. kan påvisa noll titrar i blodet eftersom den inget immunförsvar har alls längre.
    Är man smittbärare så påvisar man oxå titrar.

Normalt sett skall de i princip inte påvisa några som helst titrar för att man skall vara nöjd på en frisk katt. Höga titrar kan påvisa infektion, eller att det hgar varit en infektion eller att immunförsvaret är triggat.

Kan inte din veterinär förklara det här för dig? Det är en hel vetenskap o kräver en del att förstå. Jag har läst massor om just det här eftersom vi avlar på våra Birmor, men en hel del har även min veterinär förklarat.

• Casper2004

jodå han förklarade lite men var hemskt stressad så det blev bara lite grann!
    men måste det tyda på FIP bara för att man har många titrar?kan det inte vara nåt annat oxå?

• Majsan70
    Casper2004 skrev 2007-11-17 09:55:28 följande:
    jodå han förklarade lite men var hemskt stressad så det blev bara lite grann!men måste det tyda på FIP bara för att man har många titrar?kan det inte vara nåt annat oxå?
    FIP kan man inte diagnostisera genom att avläsa titrar. Som jag redan sagt så kan titrarna vara noll om katten är svprt sjuk.

Titrarna indikerar på att katten troligen har eller nyligen har genomgått en infektion av något slag.
  • Casper2004

vad kan det vara för infektion då?som han genomgår eller genomgått?

• Majsan70
    Casper2004 skrev 2007-11-17 14:07:30 följande:
    vad kan det vara för infektion då?som han genomgår eller genomgått?
    Hade jag vetat det så hade jag vart veterinär.

FIP är ju en misstanke vad jag har förstått. Kan vara en infektion av ett "vanligt" corona virus oxå eller nåt helt annat.
    Du borde väl snart få svar på de prover de redan skickat ?
  • Casper2004

ja i veckan ska vi få provsvaren!

Svar på tråden Vad är titrar?