• Ankissen

Tvååring som kräks av sin förkylning...

Min lille kille är så jätteförkyld, med hosta. Det började egentligen för 1½ vecka sen när han fick hög feber i tre dagar. När den gick över fick han lite hosta, som sen blev värre och värre. Igår och idag har det varit riktigt jobbigt med mycket slembildning och han har även blivit täppt i näsan. Han har svårt att sova, fast jag har höjt upp huvudändan i sängen, gett nässpray och sånt. Han har fått Mollipect idag, men jag är osäker på om han får i sig den eftersom han tcker den är så äcklig att han storgråtet vilket leder till mer slem och att han spyr strax efteråt...
    Nån som vet hur jag kan lindra för honom? Och hur stora ska barn egentligen bli för att sluta kräkas av förkylningar? Tycker så synd om honom - han tycker det är så äckligt... Vill bara att han ska få sova och få vila normalt..

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Svar på tråden Tvååring som kräks av sin förkylning...
  • Blå Flygare

Vi fick rådet av bvc att ge vanlig röd saft att dricka, att det är slemlösande. Funkade faktisk rätt bra, ffa när jag värmde saften lite. Inte kul med kräk!

• Ankissen

Blå myran - spydde ditt barn oxå slem?

• K24yrs

usch min tös (oxsa 2 ar ) har senast ikväll spyt inte kul alls detta kommer bara när hon sover för natten . hon har oxsa varit förskylld men nu senast var hon ok pa dagarna, när vi var hus läkaren förra veckan sa hon att det var normalt att barn i hennes alder spyr efter dom har hostat och när slem gar tillbaka, .
    och jag förstar att det r jobbit jag har själv ingen lösning ger bara hostmedecin och det hjälper lite men när hon ligger ner sa är värst usch.

hoppas att din son blir bättre snart.

• Jennyrockar

Försök få annan starkare hostmedicin utskriven. Han är så pas stor nu så han kan få det. Minns inte vad den heter men det är en kominationsmedicin där den ena är Lepheton, den andra.....ja just det!

men det är stark å man behöver bara typ 3 ml å då kräks dom inte så lätt av det.

Annars är ju även bricanyl flytande slemlösande.
    ge lite i taget å låt honom springa runt lite så kanske han inte hinner kräkas emellan!!

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • Blå Flygare

Ankisen: Ja, det gjorde hon nu senast. Var därför jag ringde bvc, hon fick inte behålla någon mat för hon kräktes så av slemmet. Kräktes ju upp ALLT, både slem och maten. Men med saft gick det bättre

• K24yrs

slemlösande gav vi oxsa var tös da spyde hon bara ännu mer och vi fick avbryta det pa doktors begära.

• K24yrs

men slemlösande kanske inte en darligt idea om han har mycket slem.

• Mälaröbo

Det är också olika från hostmedicin till hostmedicin.
    helst ska ju barn inte ha nån hostlindring mer än i undantag för att de SKA hosta.
    Men ger man Mollipect som är slemlösande så ÖKAR hostan. Vi ger Cochilana som DÄMPAR hostan när vi haft några hemska nätter.

• Ankissen

Jag tycker det är jättesvårt det här - hostmedicin eller inte. Men det känns som om han måste ha något nu, och då tog vi Mollipecten för den hade vi hemma sen en liknande förkylning när han var mindre. Ringde VC och hörde och de tyckte gott att han kunde få den. Har ju dock hört att Mollipect bara ger placeboeffekt, så det känns lite knäppt att ge honom det.

• LeaveMeAlone

köp vanlig receptfri hostmedicin på apoteket istället. den smakar betydligt bättre. min son är en kräkis och så fort han bli småsnorig så har vi en massa slemhosta och kräkningar. han älskar visserligen mediciner av alla dess slag men kräks upp hela måltider och mängder med slem då han är förkyld. det har blivit lite bättre sen förra året och det borde bli bättre med åren men vissar har ju bara lättare att kräkas än andra. på vc och sjukvårdsupplysningen har dom många ggr sagt att det är vanligt med kräkningar då man har slemhosta så det är inte farligt. mycket vätska, slemlösande och sen en sak som är riktigt bra, luftfuktare i rummet då dom sover!! vi köpte en billig på biltema(som visserligen inte höll så länge)inget hostande på nätterna och vart fortare frisk!

• Southern Belle

Det enda som egentligen är hostdämpande är hostmedicin som innehåller kodein (t ex Cocillana) men det bör ges vid torrhosta! Slemhosta bör man inte häva eftersom man har den av en anledning - att hosta upp slemmet!

Prova hellre nåt slemlösande! Spola näsa och svalg rena med mycket koksaltlösning genom näsan! Om barnet tillåter dvs...

Har hört att skivad rödlök i sovrummet funkar! Ångorna ska visst hjälpa! Har aldrig testat själv dock...

Hoppas han kryar på sej!

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • strålöga

Min yngsta son(3år i sept), hade från januari till maj, varenda natt hostade han kraftigt tills han spydde upp slem. På dgrna var det även problem med att behålla mat/vätska, ständiga slemmiga hostaattacker. Varit till vc till läkare och fått en massa nya hostmedicin utan ngn verkan. Det var mollipect, coccliana, lepethon med coccliana, bricanyl mixturlösning. Det som hjälpte bäst var bricanyl mixtur men den var inte så bra heller pga att pojken fick kraftiga hjärtklappningar, hög puls men det är vanlig biverkan av detta lm.

Räddningen kom då jag träffade en stafettläkare på ordinarie vårdcentralen och fick akutremiss till barnkliniken. Där kom det fram efter undersökningar att han hade kraftig inflammation i luftrören. Alla flytande läkemedel sattes ut. Blev insatt på inhalation pulmicort 2 puffar 2 ggr dagligen, samt nedtrappningschema över hela sommaren. Nu har han varit i okt på lungrtg ua, nu ska vi fortsätta med pulmicort stöddos 1 puff på morgonen och 1 puff samt insatt på luftrörsvidgande airomir vb. Ökar dosen pulmicort vid förkylning.

Äntligen sover pojken nätterna igenom och är en glad pigg kille på dgrna, behöver inte ta igen sin dåliga natsömn på dgrna.

• verrron

Ge alvedon varje kväll så länge hostan pågår, alvedonet dämpar också hostan. Det fick vi som råd av vår barnlåkare på barnmottagningen då vår son hade långvarig hosta. + varm röd saft (ej light!!) sonen var då 3 år..

Svar på tråden Tvååring som kräks av sin förkylning...