Hur börjar man med snutte?
Bara undrar hur man får bebisen att ha en snutte.
Vad gör man? Han är 4½ mån.
Bara undrar hur man får bebisen att ha en snutte.
Vad gör man? Han är 4½ mån.
Mina barn har valt själva och jag har inte fattat det förrän vid kanske 6 månaders ålder.
Min dotter var ett kräkbarn och hade alltid en frottéhandduk mer eller mindre i ansiktet. Jag hoppades att frotté skulle bli hennes snutte men istället blev det upphängningsöglorna i ett VÄLDIGT speciellt material!
Med sonen gjorde vi likadant med samma förhoppning men hans snutte blev extranappar att ha i varje hand. Blir problem när han ska sluta med napparna då han inte ens kommer att kunna trösta sig med snutten.
Elliot började med snutten successivt. Han kör med de små bebisfiltarna som vi köpte i början och som han snabbt växte ur. Vi lade dem lite över huvudet på honom när han var svårsövd och distraherad när han var yngre och ibland när jag ammade och han bara ville titta på annat. Nu vill han inte vara utan "napp och goss". Tror att gosset kan underlätta när nappen ska avvecklas...
Jag brukade lägga filken lite på ansiktet o det tog lite tid innan han fattade o det fungerade tills han var typ 4-5 mån. Sen ville han ej ha den längre.
Det kommer nog av sig själv.. alltså min son har örngott som snuttefiltar.. dom e ju tunn och bra att hålla i.. men han va nog närmare året när han börja hålla i snutte på riktigt.. och idag är snutte hans bästis när han blir ledsen osv.. nu e han 18 mån..
min dotter fick ett gosedjur som hon sov med från det att hon var 1 år till 1½ år.
sen föll hon för en kudde och den kan hon inte sova utan nu.
när hon var nder året hade hon inget speciellt att sova med. efter året valde hon själv vad hon ville ha med sig i sängen och det har funkat jättebra.
Min äldsta dotter har släpat runt på en fleecefilt så länge jag kan minnas. Hon är snart 4. Jag brukade linda in henne i en sådan när hon var bebis.
Min yngsta dotter hade en snuttefilt, samma som jag hade, från att hon föddes tills för ett tag sedan. Hon är 2 nu. Nu är det gosedjur och dockor som gäller!
Jag jobbade målmedvetet på det här med snutte! Bestämde vilken gosevovve som skulle få äran och sedan gick jag omkring med den innanför tröjan några dagar, och den var alltid med vid amningarna. Förhoppningen var att den skulle hjälpa honom att somna, och somna om när han vaknade. Han var först totalt ointresserad av den, men nu ett par månader senare så har han börjat krama vovven när han ska sova.
Han var fyra och en halv månad då. Nu är han sex och en halv.
Vi jobbade också ganska målmedvetet med att de skulle börja gilla ett visst gossedjur, bl a la vi dem ofta i bilstolen eller vagnen och också i famnen när vi höll dem. Kommer inte ihåg riktigt när de började ty sig till dessa på riktigt men nu är de 27 månader och skall alltid ha sina kaniner (en "tjock" och en "tunn" PoP kanin var) och napp när de skall gå och lägga sig och de letar efter kaninerna när de är ledsna eller trötta. Vi har köpt en extrauppsättning kaniner så att de kan tvättas med jämna mellanrum och om någon skulle försvinna. Om ni skall försöka "bestämma" ett snuttedjur, satsa på något tvättbart!!
Fias snutte är mina gamla använda tröjor. Jag började vid några veckors ålder att lägga loppan med min gamla surmjölkströja för att få henne att ligga själv i vagnen och sova och nu när hon snart är 8 månader så är det fortfarande mammas gamla tröjor som gäller. Lägger dit en ny använd när den gamla har för mycket bebisslem på sig...
Jag har den alltid i hans säng eller vagn, men har läst att dom inte är direkt mottagliga att tröstas av snutte mm förräns efter fyra månader då man kan enligt en bok börja träna sovrutiner och då skulle dom också mer kunna tröstas av snutte...