• lalle The Best

Katter som löper honkatt. VAD GÖRA??

HEj!
    jag har en hon katt som är 5-6 månader och har börjat löpt...
    Jag orkar inte med henne hon har väckt mig 2-3 nätter/dagar i rad!
    snart ger jag tillbaka henne!
    eller säljer henne!
    för mitt psyke klarar inte av det!
    finns det något man kan göra för att få henne tyst?
    mvh//lalle

• Svar på tråden Katter som löper honkatt. VAD GÖRA??
  • Kelso

kastrera henne om ni inte ska ha henne i avel...

• veroniq

ja ta kontakt med en veterinär och kasterar henne brukar kosta runt 900:- men det är det klart värt om man inte ska avla på henne med tanke på allt som brukar drabba lite älkdre honkatter....lycka till
    lalle The Best skrev 2007-11-17 10:17:15 följande:

HEj!jag har en hon katt som är 5-6 månader och har börjat löpt...Jag orkar inte med henne hon har väckt mig 2-3 nätter/dagar i rad!snart ger jag tillbaka henne!eller säljer henne!för mitt psyke klarar inte av det!finns det något man kan göra för att få henne tyst?mvh//lalle
  • Udda

Kan ju tycka att de e sånt man får räkna med när man skaffar katt.... Men som nån sa - kastrera henne för er bägges skull Skrattande

• stenfalk

Ja, kasterera.
    Vänta dock tills löpet är över. Risken för blödningar är mycket större under löpet.

• missteddy

jag vet inte om man kan kastera en sådan ung katt men ge henne pp till den dagen hon har åldern inne

• Weird One

Kastrera henne!

Då slutar hon marsa och skrika, katten mår bättre, ni får sova och risken för ljuvercancer minskar radikalt.
    Bara fördelar.

Ironi är min religion
  • Kelso
    missteddy skrev 2007-11-17 10:25:02 följande:
    jag vet inte om man kan kastera en sådan ung katt men ge henne pp till den dagen hon har åldern inne
    man kan kastrera!!!!

Om det är en bondkatt (dvs utan stamtavla) tycker jag du SKA kastrera
  • stenfalk
    missteddy skrev 2007-11-17 10:25:02 följande:
    Man kan kastrera från 3 månaders ålder, men här i Sverige gör de flesta veterinärer det inte förrän vid 6 månader. 6 månader är dock det rekommenderade.
  • Bimbo Bitch

Det får man väl räkna med om man skaffar en honkatt.
    Hon kommer o hålla på att jama nu i en vecka.
    Skaffa p-piller till henne eller sterilisera. Men hon är för liten än än för sterilisering.

• missteddy
    stenfalk skrev 2007-11-17 10:26:51 följande:
    Man kan kastrera från 3 månaders ålder, men här i Sverige gör de flesta veterinärer det inte förrän vid 6 månader. 6 månader är dock det rekommenderade.
    det var det jag hörde jag ringde när min katt var kattunge men fick pp till hon var nog gamal minns inte hur gamal
  • stenfalk
    missteddy skrev 2007-11-17 10:28:36 följande:
    det var det jag hörde jag ringde när min katt var kattunge men fick pp till hon var nog gamal minns inte hur gamal
    Den äldre rekomendationen var att man skulle vänta tills efter första löpet eller tills ca ett år. En del äldre veterinärer håller kvar vid den rekommendationen. Numera kastrerar man nästan alltid vid 6 månaders ålder i Sverige. I USA är tidig kastrering vid 3 månaders ålder vanlig. Att det inte gör så ofta i Sverige beror enbart på att många veterinärer tycker att ytan att jobba på är för liten när katten är så liten.
  • Kelso

det är väl bara att vänta att detta löpet är slut så kommer hon ju inte löpa igen på ett bra tag å då kan du boka tid för kastrering när hon är 9 mån eller nått

• Eleonoratösen

Hör med veterinären när de anser att det är dags för kastering. Man behöver inte vänta på att katten ska löpa om den anses ha tillräcklig hög ålder. Vill veterinären vänta någon mån så be om att få p-piller så länge, för jag håller med om att det kan vara påfrestande att ha en löpande katt hemma

Men jag rekommenderar inte p-piller för någon längre tid då det kan ge juvelcancer eller ngt liknande.

Lycka till med kissen!

• Trubbsla

P-piller kan man ju faktriskt börja med om man vill avvakta på en sterilisering. Min hona har börjat med p-piller och dem skulle jag börja med mitt i hennes höglöp. För osshar det fungerat bra. Hon är nu en lugn fin dam som inte går å skriker dygnet runt.
    (nej kastrering är ej ett alternativ för oss, för er som undrar eftersom ajg har en avelshona)

• stenfalk
    Kelso skrev 2007-11-17 10:34:03 följande:
    det är väl bara att vänta att detta löpet är slut så kommer hon ju inte löpa igen på ett bra tag å då kan du boka tid för kastrering när hon är 9 mån eller nått
    Fast det är ju inte säkert att det dröjer så länge. Vissa katter löper sällan, andra ofta. Det finn katter som löper så ofta som varannan vecka.
    Men visst. Det troligaste är ju att det dröjer ett tag. Skulle dock rekommendera att kastrera så snart som möjligt. Men som sagt dock inte under ett löp.
  • Eleonoratösen

haha.. jag stavar som en kratta, juvercancer är ju risken med p-piller till katter, och de används mest till katter inom avel.

• Kelso
    stenfalk skrev 2007-11-17 10:37:10 följande:
    Fast det är ju inte säkert att det dröjer så länge. Vissa katter löper sällan, andra ofta. Det finn katter som löper så ofta som varannan vecka. Men visst. Det troligaste är ju att det dröjer ett tag. Skulle dock rekommendera att kastrera så snart som möjligt. Men som sagt dock inte under ett löp.
    nej självklart...

Men jag tycker ts är omogen, för man vet väl att honkatter kommer löpa när man skaffar honkatt?
  • lalle The Best
    Kelso skrev 2007-11-17 10:43:36 följande:
    nej självklart...Men jag tycker ts är omogen, för man vet väl att honkatter kommer löpa när man skaffar honkatt?
    klartjag vet det menv inte så tidigt!
    har bara haft5 hanar förut :P
  • Kelso

lalle The Best skrev 2007-11-17 11:41:51 följande:

klartjag vet det menv inte så tidigt!har bara haft5 hanar förut :P
    spelar det någon roll om hon börjat löpa 5 månader senare?
Svar på tråden Katter som löper honkatt. VAD GÖRA??