• Miss HoneyBunny

Hund som rusar fram till folk, jagar cyklister...

Nån som har tips på hur jag lär hunden att inte rusa fram och hälsa på okända människor och hundar eller hur jag får den att inte jaga cyklister och bilar!

Vår blandrashund är snart 4 mån, han är jätte lydig så fort vi är själva och inget stör runt omkring honom.
    Sitter han lös vid mig och jag håller på med godis stannar han, men sen helt plötsligt bara skiter han i mig och springer till den som passerar. Ganska pinsamt, än så länge har det gått bra men en vacker dag är det en hundrädd han vill hälsa på.... Kan ju tillägga att han är glad när han vill hälsa, inte elak eller morrig när han rusar fram.
    Tips på hur vi ska lägga upp träningen? Har anmält oss till valpkurs men den ska tyvärr inte starta förrän till våren, och jag måste få bukt med problemet nu!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-17 23:00:57:
    Tillägger nu efter att vissa skriver att hunden ska skrämmas av cyklar och känna obehag för cyklar och bilar. sån träning vill jag INTE syssla med!!!
    Jag vill ha en trygg men orädd hund. Jag vill själv kunna cykla med min hund när den blir äldre och vår son ska kunna cykla med på våra promenader när han blir äldre.
    Tar gärna emot andra tips på inlärningsknep för inkallning utan skrämseltaktik!

• Svar på tråden Hund som rusar fram till folk, jagar cyklister...
  • Udda

För en hundrädd person spelar det ingen roll om husse/matte skriker att dom e snälla Flört

Men eftersom inte godiset verkar vara det ultimata för din vovve - kanske du kan träna med nån boll eller nåt annat som han tycker e bara e så skoj. Helst en boll som ni BARA har vid träning - å den ska va JÄTTE rolig....

Träning ger ju resultat - och jag brukar säga att de e bättre att träna 5 minuter om dan än en gång i veckan på en timme

Be nån hjälpa dig, en kompis eller nåt som går förbi dig - avled honom med bollen... lek å tjoa. När du får hundens kontakt - ös på med beröm

• Miss HoneyBunny

Ska försöka med det här, tack för tipsen!

• MajaLinnéa

Hade samma prblem med min hund. När vi gick längs vägar och det kom en bil gjorde han utfall, slängde sig ut mot bilen. Jätteläskigt!

Jag gjorde såhär: Hade godis i fickan. Så fort jag såg eler hörde att det kom en bil så sa jag "sitt" och han satte sig.
    Se höll jag en godis "gömd" i handen framför nosen på honom. Då blev han ju fokuserad på godisen istället för på bilen. När bilen kört förbi och OM han satt kvar, DÅ fick han godisen.

Detta höll jag på med i ca 3 månader innan det satt riktigt ordentligt.
    Nuförtiden kan han gå med flexikoppel (8 meter) framför mig och det kommer bilar som han inte ens tittar på.

• älska livet

skulle bli galen om en hund skulle springa fram så där...skulle kunna sparka till den..även om hunden är snäll så vet ju inte den hunden springer fram till de...ha hunden kopplad å lär han den vägen.

• ANOF

Om hunde är glad och vill hälsa och inte är aggresiv är det inte farligt, men det vet inte dem som hunde springer fram till. Jag rekommenderar dig ändå att försöka träna hunden så att den inte springer fram. Jag tycker du ska träna vanlig lydnads träning ordentligt. Sedan skulle det va bra om du på någe sätt kunde få hunde att förknippa t exempel cyklar och bilar med o behag. Här kan du ställa dig vid en cykel väg med hunden och ge han en ordentlig tillrätta visning när det kommer en cykel. Något annat jag tänker på är att låte en person med cykel skrämma hunden när den kommer springande för att på det sättet på hunden att vara rädd för cyklar.

Dressering av hundar handlar om att hunden ska lyda och samtidigt känna o behag för något. Dessa två saker är det du ska jobba med när du dresserar din hund.

• Zaria

älska livet skrev 2007-11-17 13:31:45 följande:

skulle bli galen om en hund skulle springa fram så där...skulle kunna sparka till den..även om hunden är snäll så vet ju inte den hunden springer fram till de...ha hunden kopplad å lär han den vägen.
    Känner samma sak,speciellt när man har lilla sonen med sig.

Till TS: Träna på en kompis eller dyl med cykel eller bil om du skall träna hunden lös.Annars finns det jättelånga linor eller ett långt flexikoppel som funkar att träna med också.
  • Udda

Men att cyklisten ska skrämma hunden när denna cyklar förbi är nog inte jag skulle rekommendera om det inte va i ALLRA sista utvägen.
    Om man har otur kan ju faktiskt hunden få agg mot cyklister i framtiden å den kan även bli så rädd för cyklister att den kanske flyr fältet istället. Visst de kan gå oxå - men inget jag skulle vilja utsätta en 4 månaders valp för.

Nä jag skulle tipsa om att ha nåt roligt som man sk avleda hunden med istället - föraren ska va roligare än cyklist/gående etc....
    Å när hunden söker kontakt med föraren ösa på med beröm så den tycker de e roligt att söka kontakt med sin huss/matte.

ANOF skrev 2007-11-17 15:10:12 följande:
    Om hunde är glad och vill hälsa och inte är aggresiv är det inte farligt, men det vet inte dem som hunde springer fram till. Jag rekommenderar dig ändå att försöka träna hunden så att den inte springer fram. Jag tycker du ska träna vanlig lydnads träning ordentligt. Sedan skulle det va bra om du på någe sätt kunde få hunde att förknippa t exempel cyklar och bilar med o behag. Här kan du ställa dig vid en cykel väg med hunden och ge han en ordentlig tillrätta visning när det kommer en cykel. Något annat jag tänker på är att låte en person med cykel skrämma hunden när den kommer springande för att på det sättet på hunden att vara rädd för cyklar.Dressering av hundar handlar om att hunden ska lyda och samtidigt känna o behag för något. Dessa två saker är det du ska jobba med när du dresserar din hund.
Svar på tråden Hund som rusar fram till folk, jagar cyklister...