Hund som rusar fram till folk, jagar cyklister...
Nån som har tips på hur jag lär hunden att inte rusa fram och hälsa på okända människor och hundar eller hur jag får den att inte jaga cyklister och bilar!
Vår blandrashund är snart 4 mån, han är jätte lydig så fort vi är själva och inget stör runt omkring honom.
Sitter han lös vid mig och jag håller på med godis stannar han, men sen helt plötsligt bara skiter han i mig och springer till den som passerar. Ganska pinsamt, än så länge har det gått bra men en vacker dag är det en hundrädd han vill hälsa på.... Kan ju tillägga att han är glad när han vill hälsa, inte elak eller morrig när han rusar fram.
Tips på hur vi ska lägga upp träningen? Har anmält oss till valpkurs men den ska tyvärr inte starta förrän till våren, och jag måste få bukt med problemet nu!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-17 23:00:57:
Tillägger nu efter att vissa skriver att hunden ska skrämmas av cyklar och känna obehag för cyklar och bilar. sån träning vill jag INTE syssla med!!!
Jag vill ha en trygg men orädd hund. Jag vill själv kunna cykla med min hund när den blir äldre och vår son ska kunna cykla med på våra promenader när han blir äldre.
Tar gärna emot andra tips på inlärningsknep för inkallning utan skrämseltaktik!