Stickmönster på raggsockor och mössa till baby?
Jag vill sticka raggsockor och mössa tlll bebben i magen. Är det någon som har ett lätt och bra mönster, eller vet någon sida på internet det finns på*?
Jag vill sticka raggsockor och mössa tlll bebben i magen. Är det någon som har ett lätt och bra mönster, eller vet någon sida på internet det finns på*?
Gå in på www.jarbogarn.se dom har gratis mönster som du kan skriva ut
www.valleycafe.com/knitting/sock-pattern.html
Detta sockmönstret är kanske inte superenkelt, beror på hur van stickare man är. Men det finns en demonstrationsvideo på www.knittinghelp.com om man vill ha hjälp!
Och de blir väldigt söta
Tack för tipsen! Jag började på ett par sockor från www.jarbogarn.se. Men det var ju så läge sedan jag stickade så man har glömt massa.
Skulle ni kunna hjälpa mig på vägen med hälen lite? Efter att man har stickat själva "benet el skaftet" står det så här:
Sticka sedan hälen på den 1:a och 4:e st 14(16)18(18)20 m. Sticka fram och tillbaka tills
hälen mäter 2½(3)3½(4)4½ cm.Sticka därefter med början från räts: 8(9)10(10)11 rm, 1 öhpt (öhpt = lyft 1 m, sticka
1 m, drag den lyfta m över), 1 rm, vänd, lyft 1 m, 3 am, 2 m tillsammans, 1 am, vänd, lyft 1m, 6 rm, 1 öhpt, 1 rm,
vänd lyft 1 m, 7 am, 2 m tillsammans, 1 am, vänd. Fortsätt på detta sätt att sticka och vända tills alla sidm är
stickade. Plocka upp 8(10)11(13)13 m på var sida om hälmaskorna och sticka runt.
Jag förstår ända tills det står VÄND? Vad menar dem med det, jag har ju fortfarande 3 maskor kvar på stickan då, vad ska jag göra med dem?
Det är två saker jag inte fattar
Oj blev lite konstigt, men det andra är det som står sist att man ska sticka runt?
När det står vänd så ska du vända, trots att du har maskor kvar på stickan. Dessa kommer att försvinna efter hand om du fortsätter att sticka som det står i beskrivningen.
Med att sticka runt menas just att du ska sticka runt, precis på samma sätt som du har gjort hela skaftet. Du kommer ju att ha dina hälmaskor på sticka 1 och 4, och de maskor du lämnade på sticka 2 och 3. Mellan dem är ett gap. Det är där du ska plocka upp maskor. Sen stickar du foten runt, runt, på samma sätt som med skaftet.