Rör i öronen: kan man simma och dyka?
Ja, kan ett barn simma och dyka om man har rör i öronen? Och någon slags skydd på?
Ja, kan ett barn simma och dyka om man har rör i öronen? Och någon slags skydd på?
De sa till mig att de rekommenderade att man inte badar de första 1-2 månaderna. Därför säger dem att det är bättre att sätta rör på hösten eftersom det är svårt att undvika att bada på sommaren.
min syrra fick några specialformade öronproppar som hon hade när hon badade för att inte få in vatten i öronen när hon hade rör..
Jag fick inte
jag rekommenderades att inte bada innan rören åkt ut, de är väl några veckor de sitter i har jag för mej..
Man ska helst inte vara under vatten när man har rör i öronen, för att det vatten som åker in i örat kan innehålla smuts och stanna kvar och bilda infektion.
Man bör ha fetvadd eller badmössa när man badar exempelvis i badhus eller så.
Jag har ett dilemma där med min dotter som går på simskola, fettvadd eller öronproppar kan hon ju inte ha eftersom hon inte hör vad simläraren säger. Simmössa vägrar hon att ha då ingen annan har det...så jag för övertala henne ännu mer...
Flergångspropp med inbyggt specialmembran som ger jämn dämpning. Mjuka flänsar tätar effektivt mot skadligt buller. För användare som har höga krav på ljudåtergivning eller har behov av att kunna uppfatta tal i bullriga miljöer. Finns i 2 storlekar, small och large.
Bra med snöret som gör att du kan ha de hängande löst runta halsen. En nackdel är att det kan komma störande ljud från fästet.
Kallas för musik och sim-proppen. De mjuka flänsarna skyddar även örat mot vatten. En prisvärd propp som dock dämpar mer i diskanten än i basen. Ljudet upplevs lite bättre än engångs propparna. Dessa kan du tvätta av med tvål och vatten och använda många gånger Finns i 2 storlekar, small och large.
Vi har aldrig fått reda på att man inte får bada, vi skulle göra osm vi brukade. Olivia går på simskola utan problem. Och hon har snart haft rören i 2 år.
Det tror jag är väldigt olika beroende på vilken läkare man har. Ett barn som har rör hela tiden kan ju inte undgå vatten i alla dessa åren, då man annars går miste om ganska mycket. Olivia känner själv av, känns det obehagligt så håller hon sig ovanför vattnet, men oftast känner hon inget obehag.
Jag ska själv tillägga att jag igår frågade vår babysimlärare om hon visste.
Hon har själv tre barn med rör i öronen och de har alla simmat och dykt utan problem. Hon menade att det inom läkarkåren finns en hel del okunnighet. Och olika åsikter, som alltid. På någon konferens hade en del läkare t.ex. menat att det är bättre att simma och dyka i simhall UTAN proppar och skydd. Vattnet i simhallen är trots allt rent tack vare klor (eller vad som nu nuförtiden används). Hennes barn har simmat och dykt utan skydd och det har inte varit något problem över huvudtaget.
Ska lite utforska om det finns mera info på nätet...
TACK för alla er hjälp och åsikter!
Vi blev också rekomenderade öronproppar om sonen var mycket under vattnet när vi badade i badhus. Har försökt ha öronproppar i men han får panik av propparna så vi kör utan, har aldrig haft några problem efter bad fast han hoppar och dyker.
Dykning var det de sade att sonen inte skulle ägna sig åt (han är drygt två år så det är knappast ett problem). Men att duscha och bada var inga problem.
Jag hade badmössa när jag hade rör och det var ju så lagomt kul