smördeg!
vad kan man göra för smarrigt av färdig smördeg!?
mat eller efterrätter spelar ingen roll, har aldrif gjort nåt av smördeg förut så allt gott är välkommet!!
vad kan man göra för smarrigt av färdig smördeg!?
mat eller efterrätter spelar ingen roll, har aldrif gjort nåt av smördeg förut så allt gott är välkommet!!
Inbakad fläskfilé funkar ju alltid.
Nutellasnurror
Cirka 24 stycken
Tid: 15 min + tid för degen att tina
Nutella tillsammans med smördeg blir bara så gott.
2 frysta smördegsplattor
1 1/2 dl nutella
1 ägg
Florsocker att sikta över
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader. Tina smördegen i 10–15 minuter.
2. Kavla ut smördegsplattorna, gärna med lite vetemjöl, så att de blir 2–3 mm tjocka.
3. Bred på nutella. Rulla ihop till en rulltårta.
4. Skär så att det blir ca 12 kakor av varje rulle.
5. Lägg snurrorna på ett bakplåtspapper på en plåt. Pensla med ett lätt uppvispat ägg.
6. Grädda i cirka 8–10 minuter (var försiktig, de kan lätt få för mycket färg under).
7. Låt nutellasnurrorna svalna. Sikta över florsocker.
YUM!
man kan göra egna wienerbröd!
bara att göra en typ vaniljröra att he i mitten...in i ugen - lite glasyr KLART!!
finns recept i kokbok tror jag1
dollheart: ska prova, lät ju helt underbart!!
mera mera!!!!!!!!!!!!!!!
kavla ut alla plattorna i paketet på en plåt (när degen tinat) skär flikar och lägg en sträng med svampstuvning i mitten fläta över och in i ugnen.... svampstuvningen ska inte vara för lös för då rinner den av bara.... de e såå gott ja brukar äta de både som amt å efterrät ibland då jag älskar svamp..
Man kan inte göra wienerbröd av smördeg!
Det är 2 helt olika degar. En wienerdeg är det jäst i. Det är det inte i en smördeg. Men dom kavlas nästan likadant.
Gör man på smördeg så blir det helt annorlunda. Många vill gärna tro det, men det är inte lika!