Någon som födde i vecka 26-27?
Jag är i vecka 26 nu, 27 på måndag och undrar om någon fött såhär tidigt och hur det gick och hur barnet mådde och mår nu, och om ni har någon bild på ert barn ni vill dela med er av..?
Jag är i vecka 26 nu, 27 på måndag och undrar om någon fött såhär tidigt och hur det gick och hur barnet mådde och mår nu, och om ni har någon bild på ert barn ni vill dela med er av..?
Om du går in på rubriken prematurer under Föräldrar så hittar du flera som fått vad man kallar prematurbarn. Jag födde min dotter i vecka 29+1 men känner flera från Neo som fått vecka 26-27 och som det gått bra för. Man brukar dock säga att barn som föds efter vecka 28 har mycket goda chanser att klara sig. Mycket handlar om lungmognaden och om varför barnet föds för tdigt (tllväxthämmad eller om det är ngt hos modern som gör att förlossningen sker för tidigt). Just det här med bilder kan var känsligt, jag har aldrigt lagt ut bilder från kuvöstiden, men om du är öppen om varför du vill se bilder på prematura barn så finns det säkert någon som kan tänka sig att visa upp det. Ibland skriver tjejer i prematurtråden som riskerar att föda mycket för tidigt och då vet jag att andra som fått barn i liknande veckor visat bilder och talat om deras tid, just för att kunna lugna den som är rädd för att föda för tidigt.
När jag låg inne och riskerade att föda min dotter prematur så sa läkarna att första delmålet var att klara v 28 (just med tanke på lungmognaden). Men från och med v 24 finns det en chans att barnen kan klara sig (jag har läst att det finns ca 40-50% chans att barnet klarar sig om det föds kring v 24 - men de här sifforna varierar hela tiden). Efter v 28 så brukar man tala om 80-90% chans att det går bra.
Så det finns definitivt kvinnor som fött barn kring v 27 och det har gått bra. Om du är orolig över att föda för tidigt så ta upp det med din bm. Hon kan säkert hjälpa dig!
Hej
Min tjejkompis födde för 2 vrckor sedan 28+0 och det gick jätebra.
Det var med snitt. Babysen var 25% mindre eftersom hon fick havenskapsförgiftning eller vad det nu heter. Men annars är allt bra.
Bebysen vägde 770g och nu är den över 900.
Varför undrar du?, om man får fråga?
Hejsan. Okej skönt att veta att det gått bra för folk som fött tidigt. Jag vet inte varför men jag är rädd för att föda tidigt, drömmer om det och tänker på det hela tiden.
Hej, okej ska gå in där och kolla. Aa förstår att det med bilder kan vara känsligt. Tack för infon och allt.