• InteVetJag

gott recept på köttbullar?

jag älskar hemmagjorda köttbullar problemet är bara att mina älskar jag inte. nån med ett bra recept?

• Svar på tråden gott recept på köttbullar?
  • Birgitta2

400 gr blandfärs
    ett ägg
    en dl finhackad gul lök
    salt
    peppar
    1 stor klyfta krossad vitlök

Vitlöken ger ett fint litet sting till köttbullarna och är jättegott.

• Skrutt och Skrot

Färs, salt,peppar, mjölk, havregryn, ägg, lök, persilja och massa parmesan

• salsajenny

Blanda ströbröd, massa goa kryddor och lite mjölk, låt svälla en stund, blanda sen i nötfärs och blanda väl, rulla och stek och NJUUUUT!!!
     Mängden ströbröd/kryddor/mjölk ska vara ca 1/¤ eller 1/5 eller 1/6 av mängden köttfärs, beroende på smak, jag brukar vilja ha mer "smet" än vad maken vill ha...

Bestäm dig för vad som är viktigt i ditt liv - innan det är för sent!
  • Maria40

DN(tror jag det var) hade för några år sedan en tävling om Sveriges godaste Köttbullar. Detta är vinnarreceptet (de ÄR GODA).

1 dl ströbröd
    2 dl kolsyrat bordsvatten (ramlösa mm)
    1 medelstor gul lök
    600 g mager fläskfärs
    1 ägg
    1½ tsk salt
    1 rågad krm malen kryddpeppar
    lite svartpeppar

Ströbröd & ramlösa ska svälla i 10 minuter.
    Riv löken.
    Blanda allt, rulla till "pingisboll"-storlek.
    Bryn bullarna och låt eftersteka i 5 minuter.

Det finns en sås till:
    Lägg köttbullarna i en gryta, skölj stekpannan med 3 dl vatten och häll skyn över bullarna och låt sjuda under lock i 5 minuter (samma "eftersteknings" 5 min som i bull-receptet). Ta upp bullarna, håll dem varma. Red skyn med 1-2 msk vetemjöl, tilsätt 2 dl matlagningsgrädde. Smaka av med kryddor och lite soja.

• Maria40

DN(tror jag det var) hade för några år sedan en tävling om Sveriges godaste Köttbullar. Detta är vinnarreceptet (de ÄR GODA).

1 dl ströbröd
    2 dl kolsyrat bordsvatten (ramlösa mm)
    1 medelstor gul lök
    600 g mager fläskfärs
    1 ägg
    1½ tsk salt
    1 rågad krm malen kryddpeppar
    lite svartpeppar

Ströbröd & ramlösa ska svälla i 10 minuter.
    Riv löken.
    Blanda allt, rulla till "pingisboll"-storlek.
    Bryn bullarna och låt eftersteka i 5 minuter.

Det finns en sås till:
    Lägg köttbullarna i en gryta, skölj stekpannan med 3 dl vatten och häll skyn över bullarna och låt sjuda under lock i 5 minuter (samma "eftersteknings" 5 min som i bull-receptet). Ta upp bullarna, håll dem varma. Red skyn med 1-2 msk vetemjöl, tilsätt 2 dl matlagningsgrädde. Smaka av med kryddor och lite soja.

• Maria40

Hmmm, nåt fel gjorde jag uppenbarligen eftersom mitt inlägg kom 2 ggr.....

• Birgitta2
    Maria40 skrev 2007-11-17 15:43:26 följande:
    Hmmm, nåt fel gjorde jag uppenbarligen eftersom mitt inlägg kom 2 ggr.....
    Det blir bara dubbelt så många köttbullar då ju
  • högbergarna

Jag brukar använda vitt bröd istället för ströbröd. Jag kan inga mängder nu eftersom jag gör lite "på en höft". Jag skär vitt bröd i små rutor.. typ rostbröd tex.. o så läggs de i blöt i lite mjölk. Så kryddar jag redan där med svartpeppar och vitpeppar och salt. Sedan har jag i detta i köttärsen och blandar i ägg. Så mycket ägg att det blir "trådigt" i smeten. Finhackad lök har jag i och vitlök. Ibland lite dijonsenap i.. eller "bara" vitlök o peppar o salt. Elelr så kryddar jag med annat om jag tex vill ha ett italienskt tema eller så..

• Maria40

Om jag har potatis över från dagen innna mosar jag den och använder istället för ströbröd. Blir jättebra.

Svar på tråden gott recept på köttbullar?