gott recept på köttbullar?
jag älskar hemmagjorda köttbullar problemet är bara att mina älskar jag inte. nån med ett bra recept?
jag älskar hemmagjorda köttbullar problemet är bara att mina älskar jag inte. nån med ett bra recept?
400 gr blandfärs
ett ägg
en dl finhackad gul lök
salt
peppar
1 stor klyfta krossad vitlök
Vitlöken ger ett fint litet sting till köttbullarna och är jättegott.
Färs, salt,peppar, mjölk, havregryn, ägg, lök, persilja och massa parmesan
Blanda ströbröd, massa goa kryddor och lite mjölk, låt svälla en stund, blanda sen i nötfärs och blanda väl, rulla och stek och NJUUUUT!!!
Mängden ströbröd/kryddor/mjölk ska vara ca 1/¤ eller 1/5 eller 1/6 av mängden köttfärs, beroende på smak, jag brukar vilja ha mer "smet" än vad maken vill ha...
DN(tror jag det var) hade för några år sedan en tävling om Sveriges godaste Köttbullar. Detta är vinnarreceptet (de ÄR GODA).
1 dl ströbröd
2 dl kolsyrat bordsvatten (ramlösa mm)
1 medelstor gul lök
600 g mager fläskfärs
1 ägg
1½ tsk salt
1 rågad krm malen kryddpeppar
lite svartpeppar
Ströbröd & ramlösa ska svälla i 10 minuter.
Riv löken.
Blanda allt, rulla till "pingisboll"-storlek.
Bryn bullarna och låt eftersteka i 5 minuter.
Det finns en sås till:
Lägg köttbullarna i en gryta, skölj stekpannan med 3 dl vatten och häll skyn över bullarna och låt sjuda under lock i 5 minuter (samma "eftersteknings" 5 min som i bull-receptet). Ta upp bullarna, håll dem varma. Red skyn med 1-2 msk vetemjöl, tilsätt 2 dl matlagningsgrädde. Smaka av med kryddor och lite soja.
DN(tror jag det var) hade för några år sedan en tävling om Sveriges godaste Köttbullar. Detta är vinnarreceptet (de ÄR GODA).
1 dl ströbröd
2 dl kolsyrat bordsvatten (ramlösa mm)
1 medelstor gul lök
600 g mager fläskfärs
1 ägg
1½ tsk salt
1 rågad krm malen kryddpeppar
lite svartpeppar
Ströbröd & ramlösa ska svälla i 10 minuter.
Riv löken.
Blanda allt, rulla till "pingisboll"-storlek.
Bryn bullarna och låt eftersteka i 5 minuter.
Det finns en sås till:
Lägg köttbullarna i en gryta, skölj stekpannan med 3 dl vatten och häll skyn över bullarna och låt sjuda under lock i 5 minuter (samma "eftersteknings" 5 min som i bull-receptet). Ta upp bullarna, håll dem varma. Red skyn med 1-2 msk vetemjöl, tilsätt 2 dl matlagningsgrädde. Smaka av med kryddor och lite soja.
Hmmm, nåt fel gjorde jag uppenbarligen eftersom mitt inlägg kom 2 ggr.....
Det har du ju rätt i.
Jag brukar använda vitt bröd istället för ströbröd. Jag kan inga mängder nu eftersom jag gör lite "på en höft". Jag skär vitt bröd i små rutor.. typ rostbröd tex.. o så läggs de i blöt i lite mjölk. Så kryddar jag redan där med svartpeppar och vitpeppar och salt. Sedan har jag i detta i köttärsen och blandar i ägg. Så mycket ägg att det blir "trådigt" i smeten. Finhackad lök har jag i och vitlök. Ibland lite dijonsenap i.. eller "bara" vitlök o peppar o salt. Elelr så kryddar jag med annat om jag tex vill ha ett italienskt tema eller så..
Om jag har potatis över från dagen innna mosar jag den och använder istället för ströbröd. Blir jättebra.