• lillalillalillamysan

Omvandla enskild firma till AB?

Har idag en enskild firma men min omsättning ökar... Någon som vet hur jag kan omvandla den till ett AB? Kan jag använda mig av årets vinst och stoppa in det som startkapital?

Vilken omsättning rekommenderar ni att man ska ha för att det är värt att ha ett AB?

• Svar på tråden Omvandla enskild firma till AB?
  • Maria40

Varför vill du ha den till ett AB?

Skattemyndigheten har bra broschyrer om hur man startar ett AB och vilka regler som gäller.

Du måste ha ett aktiekapital att lägga in, som du visserligen kan använda på en gång för att "köpa" sakerna från din enskilda firma. Antingen måste du ha de 100 tkr som krävs (iallafall under ett tag) eller också kan du låta värdera sakerna som går in i firman - det måste vara värt 100 tkr.

För AB krävs hårdare regler om bokföring mm, en ev. förlust kan du inte kvitta direkt mot din inkomst (som du kan med enskild firma).

• Bling1975

Du måste tyvärr betala aktiekapitalet med skattade pengar. Hela beloppet får inte heller vara låsta i inventarier men en viss del går bra (kommer inte ihåg procenten).

Om du ska ha ett aktiebolag (vilket jag verkligen rekomenderar) så måste du ha en revisor. Om du inte är jättebra på ekonomi själv så skulle jag rekomendera en redovisningsbyrå för pappersarbetet och bokföringen. Det är inte så dyrt, och de kan även hjälpa dig med alla regler.

Vår redovisningsbyrå hjälpte oss med hela konverteringen från handelsbolag till aktiebolag.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Bling1975

Ja just det. En revisor kostar ca 10.000:- om året så man bör ju ha en bra omsättning för att det ska vara värt det. Jag skulle inte starta ett AB för ett extrajobb. Men så fort jag har råd med heltidslön så skulle jag direkt ha ett AB.

• Maria40
    Bling1975 skrev 2007-11-17 15:42:44 följande:
    Ja just det. En revisor kostar ca 10.000:- om året så man bör ju ha en bra omsättning för att det ska vara värt det. Jag skulle inte starta ett AB för ett extrajobb. Men så fort jag har råd med heltidslön så skulle jag direkt ha ett AB.
    Håller med, den prioriteringen skull jag också ha.
  • lillalillalillamysan

Är det enbart för revisionen eller även för den löpande bokföringen? Jag sköter den löpande bokföringen själv och kan även sätta ihop ett årsbokslut så där behöver jag nog ingen direkt hjälp med...

Bling1975 skrev 2007-11-17 15:42:44 följande:
  • Bling1975

Det är bara revisorn. Beror ju så klart på hur mycket papper man har. Vi betalar 2.600:- per månad för all bokföring.

• lillalillalillamysan

Anser ni att detär mer fördelaktigt med ett AB ur skattesynpunkt? Kan man göra utdelningar istället för att ta ut lön - eller hur behöver man inte bet soc avgifter då? Tänker inte ta ut pengar månadsvis som det ser ut just nu... Kan utdelningen endast göras vid en viss tidpunkt?

• Maria40

Jag har för mig att man inte kan ta utdelning om man inte tar ut lön ur bolaget, dessutom att utdelningen får bara vara en viss max %-sats av bolagets totala löneutbetalningar.

Skatten på utdelning är ju lägre så det är väl därför som skattemyndigheten gjort så.

Mitt förslag är att ni bokar tid hos en revisor eller annan kunnig person och går igenom vad det skulle innebära för er att ombilda bolaget, vilka olika för- och nackdelar. Efter det kan ni bestämma er.

• sommartorpet
    lillalillalillamysan skrev 2007-11-18 07:36:25 följande:
    Anser ni att detär mer fördelaktigt med ett AB ur skattesynpunkt? Kan man göra utdelningar istället för att ta ut lön - eller hur behöver man inte bet soc avgifter då? Tänker inte ta ut pengar månadsvis som det ser ut just nu... Kan utdelningen endast göras vid en viss tidpunkt?
    Utdelning kan bara eslutas av bolagstämman och först naturligtvis efter att det finns ett Fritt eget kapital i bolaget.

I praktiken innebär det alltså att utdelning får man en gång om året efter att bokslutet är klart och man kan uppvisa en vinst som är högre än den utdelning man vill ha.

Visserligen kan man hålla en extra bolagstämma och besluta om ytterligare utdelning men då är det fortfarande bara av det resultatet som fanns vid den ordinarie stämman man kan ta ut mer pengar. Förutsättningen är också att man kan bedömma att bolaget inte skadas likviditetsmässigt av att ägarna får utdelning för i såfall får inte styrelsen lov att föreslå en utdelning om den skadar bolaget.
  • sommartorpet
    lillalillalillamysan skrev 2007-11-18 07:36:25 följande:
    Glömde ju, utdelning görs med pengar som är beskattade i bolaget. Så istället för att betala 32% i sociala avgifter på en lön så betalar man 28% i bolagskatt, dvs 5%-enheters skillnad så visst tjänar man lite men det är inga enorma skillnader. Den stora skillnaden ligger i din personliga beskattning i synnerhet om du betalar statlig skatt. Utdelningen beskattas bara med 20% istället för vanlig skatt som ju då är 50%.
Svar på tråden Omvandla enskild firma till AB?