• fallen angel

vegetariskt julbord?!

någon som har tips på vad man kan ha på ett gevetariskt julbord... jag vet ju bara vad min mamma brukar ha på sitt så jag tänkte kolla om någon har tips..

ett tips jag kan ge på en salald är att riva morötter, riva äpple och blanda det med alfa-alfa groddar(hur det nu stavas)...mums!

• Svar på tråden vegetariskt julbord?!
  • strålöga

Morotslåda, kålrotslåda. Dessa har vi alltid på julbordet, en finsk tradition hemifrån.

• Nyfiken gul
    strålöga skrev 2007-11-17 16:23:49 följande:
    Morotslåda, kålrotslåda. Dessa har vi alltid på julbordet, en finsk tradition hemifrån.
    o gud så gott!! Det måste jag ha i år!!
  • Mickis74

* Omelett med nån god stuvning....räkor eller svamp.
    * Janssons frestelse
    * Rödbetssallad
    * Sill
    * Lax i olika former
    * Rödbetssallad
    * vegetariska korvar
    * potatis
    * vörtlimpa
    * ost
    * julknäcke
    * bruna bönor
    * ägghalvor

• Mickis74

Under förutsättning att personen äter fisk o skaldjur förstås....

Mickis74 skrev 2007-11-17 16:27:19 följande:
    * Omelett med nån god stuvning....räkor eller svamp.* Janssons frestelse* Rödbetssallad* Sill* Lax i olika former* Rödbetssallad* vegetariska korvar * potatis* vörtlimpa* ost* julknäcke* bruna bönor* ägghalvor
  • astalacasta

Jag har tipsat om den här salladen i en tidigare tråd på samma tema:
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=554137&receptname=B%C3%B6nsallad%20med%20l%C3%B6nnsirap%20och%20ch%C3%A8vre

Det är inte direkt julmat, men den passar väldigt bra ihop med julmat eftersom det är senap och sirap i dressingen (jag tog honung istället för sirap). Och så är den vackert röd och grön. Och GOOOD!

• Snovit 79

Jag brukar äta kokt eller stekt potatis, stuvad spenat, sojakorv + bullar, hemgjord rödbetssallad, potatisgratäng, terrin och kavaiarägg...ja och så vörtlimpa/julknäcke med pålägg och så must.

• Ula

jag brukar koka couscous med saffran och blanda det i en god blandad sallad.
    Grönkålspaj med valnötter.
    rödbetssallad, med kokta rödbetor, potatis, saltgurka och äpple. Den ska stå minst en dag sedan serveras den med lite grädde och kryddpeppar.

• Mint

På "mitt" julbord finns alltid:
    Paté på morötter och grönkål, rödkålssallad, paj av något slag, inlagda bönor, svartrötter i marinad, brysselkål, ägg, bröd, rödbetssallad, olika ostar.

Det viktigaste är ju att tallriken fylls och att det är riktigt smaskigt.

• Turran

Jag är lacto-ovo vegetarian och på julen äter jag:

Veg Janssons frestelse
    "Inlagd" Quorn
    Rödbetssallad
    Rödkål
    Brysselkål
    Veg. Quornskinka
    Sojakorvar
    Veg. köttbullar
    Ägghalvor med avocado (eller tartex blandad med Creme Fraiche)
    Bröd - Smör - Ost

• sahara77
    Turran skrev 2007-11-20 21:47:54 följande:
    Jag är lacto-ovo vegetarian och på julen äter jag:Veg Janssons frestelse"Inlagd" QuornRödbetssalladRödkålBrysselkålVeg. QuornskinkaSojakorvarVeg. köttbullarÄgghalvor med avocado (eller tartex blandad med Creme Fraiche)Bröd - Smör - Ost
    Hur gör du vegetarisk quornskinka?
Svar på tråden vegetariskt julbord?!