• Anonym

Depression och försäkring

En undran.. min sambo ska nu fylla i hans försäkring som han har fått via hans jobb, och han vet inte riktigt hur han ska göra med sektionen där det står:
    "Har du under de senaste 3 åren undersökts, kontrollerats eller behandlats av läkare pga sjukdom, skada eller handikapp?"

Han gick nu i somras till en psykolog som jobbar på ett sjukhus för att han var deprimmerad, han fick antidepp medicin men tog det aldrig då han tog Johannesört istället. Han vet inte riktigt vad han ska skriva då det här försäkringspappret ska han lämna in till hans jobb som sen vidarebefodrar pappret till försäkringsbolaget. Han vill inte att jobbet får veta att han har varit (och fortfarande är..) deprimmerad då han är orolig att de inte låter honom fortsätta arbeta efter hans 6-månaders prövotid.

Vad tycker ni att han ska göra? Ska han skriva att han har varit hos en psykolog eller inte? Han vill absolut inte riskera hans jobb då jobbet är ett av de viktigaste skälen till att han nu mår lite bättre.

• Svar på tråden Depression och försäkring
  • AMH80

När man skriver under sina försäkringspapper så brukar det även vara en underskrift på att försäkringsbolaget får gå in och kolla journalerna. Då ser dem ju att ni/han lämnat felaktiga uppgifter som ni/han skrivit under på. Dem är väldigt noga med att få in dem riktiga uppgifterna.

Kan han inte skicka in det själv?!

• Anonym

Tack för ditt svar !

Han ska göra som du tipsade och skicka in papprena till försäkringsbolaget själv. Han kommer att skriva in att han har besökt en psykolog och varit deprimmerad.

Tack igen !

• mimmipigg

Gick han till psykolog? Psykologer är ju inte läkare så svaret är ju Nej isåfall.
    Däremot psykiater är ju en läkare med psykiatri som specialitet.

• AMH80

Ja gör så, dem är ju rätt så noga, så det är ju lika bra att vara ärlig så det inte blir strul med försäkringen iställetFlört.

• AMH80

Men om han fick antidepresiva så måste en läkare varit inblandad för en psykolog får ju inte skriva ut det. Så var ärliga som du sa, tycker jag i alla fall.

• Anonym (jinny)

Jag hade I N T E fyllt i något! Missförstå mig inte nu, men i detta fall tror jag att man är ute efter fysiska sjukdomar...och jag skulle nog inte kalla en depression för "sjukdom, skada eller handikapp". ( Jag har själv blivit behandlad för depression).
    Så att "skylta" om detta, tror jag bara är till nackdel för honom, och skulle försäkringsbolaget kolla journalerna (vilket jag för övrigt ställer mig frågande till om de får) så skulle dom till 99% inte tänka "aha, det där har han undanhållit oss". En depression tror jag inte ligger i deras intresse, däremot kanske exempelvis en hjärtinfarkt hade gjort det.

• AMH80

Nej det är ju olika vad man tror och tycker hoppas i alla fall att ts gör det som blir bäst i slutändan. Ta och ring försäkringsbolaget och kolla om man ska skriva med det eller ej.

När jag och min sambo skulle ordna med en försäkring så var vi tvugna att uppge vad som helst, om vi så sökt för urinvägsinfektion, bara för att nåt dem sen ser i journalerna så ser dem att man inte uppgett rätt i papprerna.

Vi fick en kopia från våra sjukhus att folksam kollat våra journaler, så dem hade ju rätten.

• Anonym

Man måste svara ärligt på frågorna från Försäkringsbolaget annars så riskerar att man försäkringen inte gäller trots att man har betalat sin avgift.

En depression är en sjukdom. Alltså måste han uppge det.

Försäkringsbolagen har rätt att titta i dina journaler om du ger dem tillstånd till det. När de ska betala ut ersättning när något har hänt så kräver de att få ditt tillstånd att titta i sjukhusjournaler - vägrar du gå med på det så får du inte heller någon försäkringsersättning.

• Anonym

Anonym (jinny) skrev 2007-11-17 19:35:24 följande:

Jag hade I N T E fyllt i något! Missförstå mig inte nu, men i detta fall tror jag att man är ute efter fysiska sjukdomar...och jag skulle nog inte kalla en depression för "sjukdom, skada eller handikapp". ( Jag har själv blivit behandlad för depression). Så att "skylta" om detta, tror jag bara är till nackdel för honom, och skulle försäkringsbolaget kolla journalerna (vilket jag för övrigt ställer mig frågande till om de får) så skulle dom till 99% inte tänka "aha, det där har han undanhållit oss". En depression tror jag inte ligger i deras intresse, däremot kanske exempelvis en hjärtinfarkt hade gjort det.
    På vilket sätt skulle en depression inte vara en sjukdom?
    En sjukdom i själen är väl precis lika verklig och normal som en sjukdom i andra ställen av kroppen?

Om man inte fyller i ärliga uppgifter till försäkringsbolaget så gäller ju inte försäkringen när man väl behöver den.

Försäkringsbolaget har bara rätt att kolla sjukhusjournaler om man har gett sitt tillstånd. Det brukar man inte behöva ge förrän man väl ansöker om ersättning pga av en skada eller en sjukdom. Då kräver försäkringsbolaget att man ska ge dem tillgång till journalerna - annars kan de inte pröva om man har rätt till ersättning från försäkringen eller inte.

Det är inte upp till försäkringstagaren att avgöra vilka sjukdomar som är av intresse för försäkringsbolaget - det avgör dem själva - det är därför de frågar om just sjukdomar - så får man fylla i alla sjukdomar - de sjukdomar som de inte tycker är relevanta frågar de inget mer om. De sjukdomar som de blir betänksamma om hör de av sig till försäkringstagaren och kollar upp mera - eventuellt kan då vissa sjukdomar bli undantagna från försäkringsersättning.

Men oftast så bryr sig inte försäkringsbolaget om att man har en depression, det är en så pass vanlig sjukdom. Så om man bara uppger det brukar det inte vara några problem. Däremot kan det bli problem med framtida ersättning ur försäkringen om man undanhåller det nu.
Svar på tråden Depression och försäkring