• fillie

märgben..?

nån som gett vanligt märgben som går att köpa i disken på ica till sin hund? vår rottis tjej äter upp ett vanligt hundben på en sek...tänkte det är ju lite mer att jobba på!
    det kan väl inte vara farligt?

~Neos mamma~
  • Svar på tråden märgben..?
  • milliotindra

Det köper vi alltid när vi är och handlar. Kokar det sen bara.

• fillie

tack! då ska vi handlaGlad

~Neos mamma~
  • Rottis77

Jag ger alltid mina hundar märgben, men jag kokar dom aldrig, tycker benen går sönder lättare, utan jag ger dom det bara fryst eller tinat. Ibörjan kan man ju ta ut det mesta av märgen för det kan bli för kraftigt mot magen innan hon vant sig, det är ju väldigt fett.

• ja88

Absolut, riktiga ben är ju det bästa man kan ge hunden som tuggmotion! Finns absolut ingen anledning att koka, tillagade ben har en tendens att splittra sig lättare. Tuggar hon däremot bitar ur ett rått ben brukar det inte vara några problem för dem att smälta. Ev. kan man gröpa ur lite av märgen till en början om hunden är ovan, valp eller har känslig mage.

• Snufserufs

Koka inga ben!!
    När märgbenet är tomt lägger du i rå nötfärs och fryser in.
    Mycket bra aktivering och dom har hatt göra en bra stund!
    Tänk på att märgen kan göra avföringen lös så att du inte ger för ofta eller för stora ben.
    Olika hundar men kan vara bra att veta.

• Birgitta2

Kanon för jycken med märgben. De har aktivitet, rensar tänderna och det är gott. Men att koka det är inte så bra eftersom benet blir skörare och kan splittras. Ett tips: se till att hunden bara få använda benet på ett enda ställe i huset, ex.vis köket. Jag upplevde det som jättejobbigt när vår dåvarande hund släpade runt ett blött tungt ben över hela huset och lade på fina mattan osv, där det kletades. Men vi lärde henne att endast använda det i köket... glömde hon bort sig och kom in i vardagsrummet med det, så räckte det till slut att peka mot köket, då tog hon benet och lade sig i köket och gnagde.

• fillie

tack för alla svar!Glad

~Neos mamma~
  • MissTag

Min hund måste man subventionera märgbenet till, får hon för mkt blir det diarréer till följd.

• FruMansour
    Snufserufs skrev 2007-11-18 12:31:26 följande:
    Koka inga ben!!När märgbenet är tomt lägger du i rå nötfärs och fryser in.Mycket bra aktivering och dom har hatt göra en bra stund!Tänk på att märgen kan göra avföringen lös så att du inte ger för ofta eller för stora ben.Olika hundar men kan vara bra att veta.
    Smart........ska jag komma ihåg...... :)
  • FruMansour
    Birgitta2 skrev 2007-11-18 12:40:24 följande:
    Kanon för jycken med märgben. De har aktivitet, rensar tänderna och det är gott. Men att koka det är inte så bra eftersom benet blir skörare och kan splittras. Ett tips: se till att hunden bara få använda benet på ett enda ställe i huset, ex.vis köket. Jag upplevde det som jättejobbigt när vår dåvarande hund släpade runt ett blött tungt ben över hela huset och lade på fina mattan osv, där det kletades. Men vi lärde henne att endast använda det i köket... glömde hon bort sig och kom in i vardagsrummet med det, så räckte det till slut att peka mot köket, då tog hon benet och lade sig i köket och gnagde.
    En av mina hundar ville aldrig ha färska märgben utan krävde alltid ner dem under min kudde i sängen (tills de blivit riktigt gamla och äckliga).. Mysigt när man skulle lägga sig.
  • FruMansour
    MissTag skrev 2007-11-18 17:35:41 följande:
    Min hund måste man subventionera märgbenet till, får hon för mkt blir det diarréer till följd.
    Man kan ju försöka få tag i lite mer långsmala märgben så de inte når längst in... då räcker det säkert längre och så kommer de ju inte åt all märg.
Svar på tråden märgben..?