• Rigmor Mortis

Illaluktande tvättmaskin, vad göra?

Min tvättmaskin luktar unket.
    Jag har alltid luckan stående öppen, jag har torkat rent runt alla lister, jag har gjort rent filtret, jag har kört ett program på 95°, jag har kört ett program med ättika, jag har kört ett program med Javex. Vad kan jag försöka med mer, för inget har hjälpt hittills?

• Svar på tråden Illaluktande tvättmaskin, vad göra?
  • Care69

Glöm inte att ställa även tvättmedelsfacket på glänt så det får "vädras ut" där också.

• Megazen

Prova med Citronsyra. Ca 1 och en halv deciliter och 90 grader. Funkade för mig, har just sanerat min.

• Barbabok

Ta en tablett med maskindiskmedel och kör en maskin tom, jag har också provat att tvätta varmt och med ättika, men tabletten funkade perfekt!

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Tjofsen

Tvätta ur den med riktigt varmt då och då...typ 90 grader.

• Rigmor Mortis

Megazen - ättika och citronsyra borde väl funka snarlikt och ättika funkade ju inte...
    Tjofsen - läs mitt första inlägg igen, jag har provat att köra program i 95° utan framgång.
    wero73 - maskindiskmedel kanske vore nåt, men måste det vara tablett? Jag har ett paket maskindiskpulver (och ingen diskmaskin så jag har verkligen ingen nytta av tabletter)

• Tjofsen

Ja, jag såg det sen......men mitt råd är ändå att upprepa med en 90-graders direkt efter om du inte gjort det (om du bara kört en ). Här är mina samlade råd:
    Lämna luckan öppen när du inte tvättar.
    Använd extra sköljfunktion.
    Tvätta i höga temperaturer med vittvättmedel.
    Snåla inte på tvättmedlet.

Rengör maskinen, filter och tvättmedelsfack.
    Tillsätt cirka 30 gram citronsyra till tvättmedlet och kör en tom maskin i 90 grader.
    Kör därefter maskinen tom igen på samma temperatur med vittvättmedel som innehåller TAED (fungerar inte om maskinen har fått för stora mängder mikroorganismer).

Vi hade också problem mest på sommartid då fönstret ut stod öppet. Så vädring rekommenderas på vintern bara. Pga luftfuktighet och sånt som drar till sig lukt.

Svar på tråden Illaluktande tvättmaskin, vad göra?