• Lotta79

Körtel bakom örat??

Felix har en längre tid kliat, pillat sig på å bakom höger öra.., vi har trott att han gör det när han är trött, men så nu idag så var jag tvungen å kolla igen, eftersom han gör det väldigt ofta... Då känner jag en "knöl" eller liten upphöjning bakom örat, liksom på huvudet men bakom örat...hmmm.. Kan det vara en körtel som sitter där å som e lite svullen..., vill inte pilla för mkt... Han har varit förkyld ett tag.. hmm.
    Ska gå förbi bvc på måndag så dom får titta på det.. Han verkar inte ha ont när man tar på den, men han pillar sig ju där stup i kvarten så han lär ju känna av den på ett eller annat sätt.. Fler som känner igen det??

• Svar på tråden Körtel bakom örat??
  • myrslok

Men gud det är precis samma med min son. Han är 6 månader och pillar jämt på örat. Har som en liten bula på ena sidan av huvudet snett bakom örat och har varit förkyld i 2 veckor.

Vi har varit inne akut med honom och fått ventolin för läkaren sa att det lät som lite förkylnings astma, kollade öronen men de såg bra ut.

Du kan väl hålla mig uppdaterad om du får reda på knölen vad det är?

• kkarro

Min dotter har det också + att hon har under öronen och hela vägen ner till axlarna som ett radband. Va inne på vårdcentralen med henne för jag trodde det va något allvarligt men det va som sagt bara körtlar som blir förstorade i samband med sjukdom(öroninflammation den gången)

• ajrajna

Min dotter har likadant.. Jag frågade när jag var på bvc och hon sa att det är en körtel. Tydligen väldigt vanligt att barn har så.. Å ibland försvinner de ett tag för att sedan komma tillbaka vid tex virus å förkylningar.. Men det var helt ofaligt. Hoppas jag lugnat dej lite...

• brainn

Lymfkörtlarna sitter ju på halsen och brukar svullna då det är infektioner i de regionerna.

• Lotta79

Mmmm det måste vara körtlarna..., lillen Han har ju som sagt varit förkyld ett tag nu..., va till vårdcentralen å kollade förra veckan, dom kollade öronen just pga av allt "pillande".., men ingen öroninflammation... Går ner t Bvc på måndag å kollar läget!

Svar på tråden Körtel bakom örat??