• zanzibar

Hur gör ni med bilresor/Taxiresor?

Hur funkar det med barn och bilresor utomlands? Tänker då främst på barn i ålder 0-4 år. Och ställen som tex. Asien, Spanien, Grekland. Finns det babyskydd/bilbarnstolar (bakåtvända) där? Finns det i taxi?
    När vi var i malaysia för nåt år sen (innan bebis) så såg man inte röken av barnstol. Hade ju tur om det fanns bälte

• Svar på tråden Hur gör ni med bilresor/Taxiresor?
  • Snooze

I Egypten kan dom nog inte ens stava till varken bilbarnstol eller säkerhetsbälte.....

• mamsen76

Bakåtvända stolar använder man bara till de allra minsta (upp till ca 6 månader) sen är det framåtvända som gäller. I taxibilar kan du nog inte räkna med att det finns några alls

På sophögen låg en giraff......
  • Peztis

När vi var på Malloca i somras och åkte taxi så satte jag mig i baksätet och satte på mig säkerhetsbältet, Hade sedan sonen, 2,5 år då, i famnen med ansiktet emotmig, dvs han åkte bakåt i färdriktningen. Sedan runt mig och honom hade jag remmen om min handväska och dessutom armarna runt honom.
    Handväskan (en Metrosafe) är en sådan där förstärkt historia så den har stålvajer i sig - bättre än inget i alla fall.

• vem vet

Blir inte nacken på barnet väldigt utsatt om man har barnet i famnen med ansiktet mot mig? Jag inbillar mig att det är bättre att ha dem sittande i knät med ryggen mot mig. Egentligen borde man ha någon form av extra bälte/sele till barnet som man kan koppla på, något i stil med det man har på flyget till småbarn, finns det?

• zanzibar

Hm..det verkar som att det är ganska dåligt med säkerheten utomlands..Tror faktiskt att det blir till att skippa resorna utomlands då tills sonen är stor nog att åka framåtvänd.

Tack för alla svar!

• Peztis

aaa123: jo, jag hade en hand runt huvudet på honom och tryckte honom emot mig. Ibland fick han dock sitta åt andra hållet när han totalvägrade.

Så nyligen någon rekommendation från Vägverket eller NTF (minns inte) där man rekommenderade barnen att spännas fast som vanligt i baksätet med säkerhetsbälte vid kortare resor, typ taxi i utlandet. Det är bättre än inget.
    Står säkert mer och bättre på deras hemsidor.

Det är ju bra att veta hur man ska agera om man plötsligt MÅSTE åka taxi i utlandet.

• City

hej! Jag har satt fast barnet i bärsjal och bältet runt min mage, alltså inte runt barnet. Det har känts ok, men kanske lite varmt...

För er som åker till Phuket, kan jag och min man erbjuda barnsäkra transporter. Vi har flyttat hit och satt upp ett företag som kör stora bilar med bakåtvända EU-certifierade bilbarnstolar.

Hemsidan kommer snart, men det går redan nu att kontakta mig på lena_tornblom@yahoo.com

• Caar

vi var på aruba och valde att åka buss om det gick. sen hyrde vi bil med barnstol, tog oss två dar att hitta en som var ok men det gick.

• Caar

glömde skriva att vi funderar på att ta med oss en egen om vi åker igen, man vill ju gärna se lite av stället man åker till.

Svar på tråden Hur gör ni med bilresor/Taxiresor?