• Ninja05

Gravid innan ägglossning?

Det är ju 7 dar innan äglossning,under ägglossningen och dagen efter som man är mest fertil..

Nyfiken på hur många här som blivit gravida innan ägglossning? Eller kanske precis på dagen??

• Svar på tråden Gravid innan ägglossning?
  • popcornplaya

Hmmm? Det går ju inte att bli gravid innan ägglossning. Det är ju först när ägget kommer ner som ägget och spermierna kan mötas. Däremot kan ju spermierna leva några dagar inne i kroppen på kvinnan så har man sex innan ÄL så kan man ju bli gravid ändå, men spermierna får allt snällt vänta på att ägget ska trilla ner =).

• Ninja05

Fertila dagar
    Kvinnan är fertil i sammanlagt 9 dagar, sju dagar före ägglossning, dagen vid ägglossning och dagen efter ägglossning. De dagar som är lämpliga för samlag om man vill bli gravid är markerade med blått, det är det vi kallar för dina mest fertila dagar. Denna ägglossningskalender utgår från att du har en Luteal-fas på 14 dagar.

Så 7 dar innan å en dag efter har man chans att bli gravid. Därför e jag så nyfiken :) på när alla blivit gravida hihi

• Ninja05

kollade mej själv i den kalendern och där kunde jag bli gravid mellan den 13 och den 21 november,ägglossningsdag den 20.e.

• popcornplaya

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det ju ganska svårt för ägget att bli befuktat innan spermierna möter ägget som trillar ner när man har just ägglossningen. Men som sagt så kan ju spermierna överleva ett tag så har man sex flera dagar innan ÄL kan man ju bli gravid. Men som jag har skrivit så sker inte befruktning fören ägget lossar.

Ninja05 skrev 2007-11-17 22:05:48 följande:
    Fertila dagarKvinnan är fertil i sammanlagt 9 dagar, sju dagar före ägglossning, dagen vid ägglossning och dagen efter ägglossning. De dagar som är lämpliga för samlag om man vill bli gravid är markerade med blått, det är det vi kallar för dina mest fertila dagar. Denna ägglossningskalender utgår från att du har en Luteal-fas på 14 dagar.Så 7 dar innan å en dag efter har man chans att bli gravid. Därför e jag så nyfiken :) på när alla blivit gravida hihi
  • Ninja05

Jo precis, det vet jag :)
    När blev du gravid??

• popcornplaya

Denna månaden var faktiskt första som jag inte kollade med ÄL test så jag vet inte exakt när jag hade den men den bruka vara ganska regelbunden så ca 27-28/10 kanske.

Ninja05 skrev 2007-11-17 22:11:32 följande:
    Jo precis, det vet jag :) När blev du gravid??
  • Ninja05

Okej

Man får ju gratulera

• popcornplaya

Tack så mycket =)

Ninja05 skrev 2007-11-17 22:15:03 följande:
    Okej Man får ju gratulera
  • Sara9

Hejsan jag har en fröga kan man bli gravid om man har sex en dag före äg och samma dag som man har äg?

• Flisan79

Eftersom att ägget bara är befruktningsdugligt ca 24 timmar från att det släppt så är det ju inom den tidsramen man blir befruktad. Sen att spermierna ligger och väntar uppe i äggledaren sen några dagar tillbaka är ju inte samma sak.

De fertila dagarna är alltså de dagar som chansen/risken finns att bli gravid om du har sex. Men du blir lik för bannat bara gravid under äl dygnet.

Svar på tråden Gravid innan ägglossning?