• kejsarinnan

fler med 3-åringar som inte pratar så bra?

och i denna tråden vill jag höra från föräldrar med barn 3 år och uppåt, inte innan 3-årsåldern...

Min son är 3 år och 8 månader. Han pratar max 5ords-meningar, aldrig mer. han pratar inte så tydligt, säger vissa ord på sitt egna vis, men vi vet ju vad han menar.
    dagis har nu föreslagit att vi skall prata med bvc om en talpedagog.

Nu är Lucas här! Född 2007-08-30
  • Svar på tråden fler med 3-åringar som inte pratar så bra?
  • 7småtroll

Vår ene son (idag 5,5 år) var sen i talet. Fram till ca 3 års ålder sa han bara öh, öh, öh och mamma och pappa.

Bvc reagerade på 4-årskontrollen i april 06 över att han pratade så "dåligt" och efter sommaren 06 kom en talpedagog till dagis och lyssnade på honom (det tog så lång tid). Över den sommaren lärde han sig prata bättre och talpedagogen sa bara att vår son är sen i talet men han utvecklas som han ska.

Idag är han alltså 5,5 år och i juni i år var han på bvc för sitt sista bvc-besök innan skolstarten nästa höst. Inga anmärkningar!!!

Men vår som är nog lite "lat". Han klarade inte BOEL-testet som bebis heller men vid kontroll på lasarettet så hörde han perfekt. Han orkade bara inte bry sig om klockorna.

Idag slarvar han fortfarande med talet. Om han blir ivrig så hör man inte vad han säger utan man måste lugna honom. Han lillebror som blir 4 i januari pratar t o m bättre än storebror! Men enligt talpedagogen så är det ju inga problem.

• kejsarinnan
    7småtroll skrev 2007-11-17 23:24:41 följande:
    Vår ene son (idag 5,5 år) var sen i talet. Fram till ca 3 års ålder sa han bara öh, öh, öh och mamma och pappa.Bvc reagerade på 4-årskontrollen i april 06 över att han pratade så "dåligt" och efter sommaren 06 kom en talpedagog till dagis och lyssnade på honom (det tog så lång tid). Över den sommaren lärde han sig prata bättre och talpedagogen sa bara att vår son är sen i talet men han utvecklas som han ska.Idag är han alltså 5,5 år och i juni i år var han på bvc för sitt sista bvc-besök innan skolstarten nästa höst. Inga anmärkningar!!!Men vår som är nog lite "lat". Han klarade inte BOEL-testet som bebis heller men vid kontroll på lasarettet så hörde han perfekt. Han orkade bara inte bry sig om klockorna.Idag slarvar han fortfarande med talet. Om han blir ivrig så hör man inte vad han säger utan man måste lugna honom. Han lillebror som blir 4 i januari pratar t o m bättre än storebror! Men enligt talpedagogen så är det ju inga problem.
    pratar han många ord i meningarna? min son pratar 5 ordsmeningar och det har han gjort i ett halvår nu, änder inget, dock lär han sig nya ord hela tiden, dock inte så tydligt uttal men inte fler ord i meningarna...
    Nu är Lucas här! Född 2007-08-30
  • 7småtroll

När sonen var i din sons ålder var det 4-5 ord i meningarna. När han var hos talpedagogen hade det släppt lite och han hade pratat på riktigt ordentligt när han var hos henne. Nu pratar han som vilken fe-åring som helst..om än lite otydligt ibalnd. Jag tycker att sonens språk och ordförråd växte mycket när sonen var mellan 4,5 och 5 år.

• AnneSophie
    kejsarinnan skrev 2007-11-17 23:11:11 följande:
    och i denna tråden vill jag höra från föräldrar med barn 3 år och uppåt, inte innan 3-årsåldern...Min son är 3 år och 8 månader. Han pratar max 5ords-meningar, aldrig mer. han pratar inte så tydligt, säger vissa ord på sitt egna vis, men vi vet ju vad han menar.dagis har nu föreslagit att vi skall prata med bvc om en talpedagog.
    Fast nån talpedagogregel är ju tydligen att barnet bör kunna sätta samman lika många ord som dom är gamla. Dvs, treordsmeningar när dom är tre år, fyraordsmeningar när dom är fyra år osv.

Jag har en son, nu 4 år, som är något språkförsenad. Han språk släppte först när han var kring 3 år. Innan dess var det väldigt begränsat och han har aldrig direkt jollrat mycket, eller härmat eller velat prata (dock har han helt perfekt hörsel). När han pratade så var det väldigt luddigt och mycket egenkomponerade ord.

Nu är han som sagt 4 år och han kan säkerigen lika många ord som en genomsnittlig fyraåring MEN han är fortfarande dålig på att artikulera (tycker vi) och ibland är han lat och tar språkliga genvägar (dvs låter bli att säga vissa av "mellanorden" eller delar av ord, tex sa ända fram till nyligen "lis" istället för "POlis").

BVC har inte gett oss så mycket, utan vi förlitar oss på sonens dagisfröken som har över 20 år som dagisfröken bakom sig och därmed en bra bild av hur 4-åringar "bör prata". Hon menar att han nu pratar som förväntat, så ja... Vi tar det som det kommer. Vi vill  ge honom lite mer tid innan vi går vidare.

Sedan har vi en dotter på strax över 2 år och hon verkar vara nån slags språkgeni som med lätthet sätter samman helt korrekta 5-6-7-ordsmeningar och tom plockar upp ord på andra språk. Så olika kan barn, ja tom syskon, vara. Knasigt men sant.
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Majsan70

Min stora tös som är 13 år nu, pratade inte förns hon var 4 år fyllda. Då kom allt som en störtflod.

• TÖDILUUUU

Hej! Har en son på 3 år och 5 månader och han pratar knappt ngt. han söger vissa ord och vissa ord förstår bara vi föräldrar.
    Har nu fått en tid till en logoped i början av nästa år efter mycket om och men pga av att bvc inte förstår att han behöver hjälp med språket..

• 7småtroll
    AnneSophie skrev 2007-11-17 23:35:44 följande:
    Fast nån talpedagogregel är ju tydligen att barnet bör kunna sätta samman lika många ord som dom är gamla. Dvs, treordsmeningar när dom är tre år, fyraordsmeningar när dom är fyra år osv.Jag har en son, nu 4 år, som är något språkförsenad. Han språk släppte först när han var kring 3 år. Innan dess var det väldigt begränsat och han har aldrig direkt jollrat mycket, eller härmat eller velat prata (dock har han helt perfekt hörsel). När han pratade så var det väldigt luddigt och mycket egenkomponerade ord.Nu är han som sagt 4 år och han kan säkerigen lika många ord som en genomsnittlig fyraåring MEN han är fortfarande dålig på att artikulera (tycker vi) och ibland är han lat och tar språkliga genvägar (dvs låter bli att säga vissa av "mellanorden" eller delar av ord, tex sa ända fram till nyligen "lis" istället för "POlis").BVC har inte gett oss så mycket, utan vi förlitar oss på sonens dagisfröken som har över 20 år som dagisfröken bakom sig och därmed en bra bild av hur 4-åringar "bör prata". Hon menar att han nu pratar som förväntat, så ja... Vi tar det som det kommer. Vi vill  ge honom lite mer tid innan vi går vidare.Sedan har vi en dotter på strax över 2 år och hon verkar vara nån slags språkgeni som med lätthet sätter samman helt korrekta 5-6-7-ordsmeningar och tom plockar upp ord på andra språk. Så olika kan barn, ja tom syskon, vara. Knasigt men sant.

Vår sons dagisfröken hade inte ens reagerat på att sonen var sen i talet...hon menade på att han bara var sen. Hon hade rätt mao. Bvc överreagerade här men visst är det bra om de reagerar.

Min systers tvillingpojkar 'är ett år äldre än sonen. De pratade inte heller så bra...de hade ett eget språk. Men i det fallet reagerade dagis och inte bvc. Talpedagogen reagerade också och min syeter fick övningar att göra med sina söner.

• Fam Lycke Svedberg

Min dotter har nyss fyllt 3 och hon är lite sen i pratet. Pratar inte rent alls, fast meningar är det ju.. fast många otydliga.. Ibland visar hon hellre vad hon vill för hon får inte fram orden riktigt, men vi har börjat med att hon inte får göra det utan hon måste använda
    pratet om vi ska lyssna (fel vad vet ja) men just för att pratet ska utvecklas ordentligt.

Hon har alltid varit "dålig" med språket, men det e ju olika från barn till barn. Vi tröstar oss med att resten av hennes utveckling är som den ska

*Mia-Maria -04 och Ella -07*
Svar på tråden fler med 3-åringar som inte pratar så bra?