kejsarinnan skrev 2007-11-17 23:11:11 följande:
och i denna tråden vill jag höra från föräldrar med barn 3 år och uppåt, inte innan 3-årsåldern...Min son är 3 år och 8 månader. Han pratar max 5ords-meningar, aldrig mer. han pratar inte så tydligt, säger vissa ord på sitt egna vis, men vi vet ju vad han menar.dagis har nu föreslagit att vi skall prata med bvc om en talpedagog.
Fast nån talpedagogregel är ju tydligen att barnet bör kunna sätta samman lika många ord som dom är gamla. Dvs, treordsmeningar när dom är tre år, fyraordsmeningar när dom är fyra år osv.
Jag har en son, nu 4 år, som är något språkförsenad. Han språk släppte först när han var kring 3 år. Innan dess var det väldigt begränsat och han har aldrig direkt jollrat mycket, eller härmat eller velat prata (dock har han helt perfekt hörsel). När han pratade så var det väldigt luddigt och mycket egenkomponerade ord.
Nu är han som sagt 4 år och han kan säkerigen lika många ord som en genomsnittlig fyraåring MEN han är fortfarande dålig på att artikulera (tycker vi) och ibland är han lat och tar språkliga genvägar (dvs låter bli att säga vissa av "mellanorden" eller delar av ord, tex sa ända fram till nyligen "lis" istället för "POlis").
BVC har inte gett oss så mycket, utan vi förlitar oss på sonens dagisfröken som har över 20 år som dagisfröken bakom sig och därmed en bra bild av hur 4-åringar "bör prata". Hon menar att han nu pratar som förväntat, så ja... Vi tar det som det kommer. Vi vill ge honom lite mer tid innan vi går vidare.
Sedan har vi en dotter på strax över 2 år och hon verkar vara nån slags språkgeni som med lätthet sätter samman helt korrekta 5-6-7-ordsmeningar och tom plockar upp ord på andra språk. Så olika kan barn, ja tom syskon, vara. Knasigt men sant.