• Anonym

Ni som har RIKLIG mens

sen jag fått barn har min mens ökat väldigt mycket, från att innan blöda i ca 3 dagar, o då bara behöva ha de minsta tampongerna, o inget skydd allt på natten, så läcker jag nu igenom de normala tampongerna på en timme... o blöder i ca 1 vecka. måste även gå upp flera ggr per natt.

Borde man inte förlora massa blod? ska man ta extra järntabletter?? jag äter mitt val kvinna, men räcker det?

• Svar på tråden Ni som har RIKLIG mens
  • JessieZ

Hej!

Jag har alltid haft mens i minst en vecka och jag har aldrig tänkt på att ta järntabletter, eller inte behövt. Jag blöder både mycket och länge och får i början använda de stora tampongerna eller de största bindorna till natten.

Jessie

• ebben

Det går ju att ta blodprov för att se om man behöver tillskott!
    Förr blödde jag alltid ca 8 dar och MYCKET,men hade alltid bra värden......så det går ju inte alltid efter det.
    men be att få kolla upp det om du är osäker.Annars kan du alltid ta en tablett,det skadar inte.Även om nu värdet är bra.........

• Juni78

Jag har samma problem det är riktigt jobbigt! Vet inte vad man kan göra. Vet en tjej som gjorde en skrapning på nåt sätt (fråga mig inte hur) mot det hela. Låter läskigt...

• ebben

Dessutom finns tabletter -cyklo-F - mot kraftig blödning. Tror det är receptfritt numer.Rätt dyrt,men kan kännas värt det!

• onka

Jag har alltid haft väldigt rikliga blödningar, när det var som värst kunde de hålla i sig i upp till en månad.
    Fick medicin för att få stopp på eländet och även den variant av cyklo-f som finns att få på recept. Eftersom cyklo-f är väldigt dyrt och har man riklig mens längre perioder blir man ruinerad, då går det att få på recept så man får en större mängd på en gång.

Det kan vara bra att ta lite extra järntillskott om man blöder mycket och man känner att man blir extra trött, snurrig. Bäst är nog att låta kolla järnvärdet hos sjukvården.

Lycka till

• snoervel

jag fick väldigt riklig mens efter att jag satt in spiral..nån dag i mensen kan det vara som att man har en blodkran som man sätter på..DT RINNER RÄTT UT!

funderar på att köpa pensionärsblöja

• våsann

Hormonspiral är ett bra alternativ om man har riklig mens. Jag hade det betydligt lugnare när jag hade den.

Läste en tråd om menskopp här på FL, nån med Niagaravariant som provat det alternativet?

• silhuett

Jag har alltid haft riklig mens. Innan jag fick barn blödde jag igenom de största tampongerna på 2 timmar.. Och jag blöder i 7 dagar.

Jag har aldrig ätit järntabletterpga det, men det kan nog vara bra att göra ändå. Jag minns att jag mådde väldigt dåligt de första dagarna under mensen, kanske berodde det på järnbrist.

• silhuett

Jag har menskopp, den behöver jag bara tömma var 4-6 timma under rikliga dagarna.

• hidden angel

men de där menskopparna måste ju vara jättestora då? jag har aldrig riktigt förstått det där, verkar lite läskigt

• silhuett

Hmm.. de rymmer ju i alla fall mer än tamponger

• Trollet73

Jag har hormonspiral och för mig är det helt klart det bästa hittills. Min mens har i stort sett försvunnit, inga smärtor och inga blödningar mer. Innan hade jag också rikliga blödningar, men nu är det toppen. Kan jag bara rekomendera.

• hidden angel

trollet..fast jag har inte 1000 spänn att lägga på en hormonspiral just nu, så istället har jag kopparspiral.. fick den för en månad sen, o har första mensen nu, men som tur e har den inte blivit rikligare eller mer ont, så jag hoppas det håller sig så, så får man väl vara nöjd. Gäller bara att lära sig att ha rätt tamponger o sånt. just nu vågar man knappt gå ut de rödaste dagarna

• jagälskarallaminabarn

Jag har haft väldigt riklig mens nästan sedan första mensen då jag var 11. Blev väldigt trött ett tag (har för mig att det var i högstadiet) och började då knapra Hemofer (järntillskott som finns receptfritt på Apoteket). Resultatet blev att jag piggnade till avsevärt, hade innan dess ibland fullt sjå med att hålla mig vaken på lektionerna. När det var som värst fick jag ha Always största binda + trosskydd bakom men ändå byta varannan timme.

Om du blir trött så prova Hemofer, det är mitt råd. Själv fick jag tipset av mamma som inte är vårdutbildad för fem öre, kan inte tänka mig att det är farligt att prova för då borde ju inte bm få rekommendera så höga doser som 200 mg järn/dag under graviditeten utan att man pratar med en läkare. Kombinera i så fall järnet med C-vitamin för att öka järnupptaget. Låt det gå minst 2 timmar mellan intag av järn och kalcium då det sistnämnda minskar kroppens förmåga att ta upp järnet (har fått veta detta av bm på mvc). Lycka till!

• silhuett

Ja, hormonspiral hjälpte även mot min mens, men å andra sidan fick jag andra biverkningar så jag tog ut den efter några månader.

• snoervel

valde oxå kopparsprial för ekonomins skull...och hormonernas

blir det samma störning i hormonerna om man har hormonspiral som att äta p-piller o mini-piller?

• silhuett

Hmm.. det sägs ju att hormonspiral inte ska påverka kroppen lika mycket som andra hormonella medel, men det är ju väldigt individuellt hur man reagerar på hormonerna.
    Jag fick minskad sexlust t.ex., som enligt bipacksedeln skulle vara en väldigt ovanlig biverkning av hormonspiralen.
    Sen fick jag också humörsvängningar, fett hår, torra slemhinnor... Ja, det skulle inte heller vara några vanliga biverkningar.

• Anonym

Intressant att läsa detta då jag själv också har väldigt riklig mens de få gånger jag har det pga min PCO. Den gör att slemhinnan byggs upp mer och mer och mer under en lång tid, och när den till slut inte orkar, blir för gammal och börjar falla sönder (gah vilken äcklig beskrivning) så bara forsar det ur mig. Jag kan knappt stå upp utan att jag blöder igenom på en kort tid, så det känns som om det bara rinner rakt ur mig.

Jag skäms faktiskt jättemycket för detta då det orsakar omak då jag inte kan röra mig lika fritt som jag skulle vilja.
    Tack för era råd i tråden. (jag är dock ej ts)

Svar på tråden Ni som har RIKLIG mens