frivillig enkelhet?
hej!
nån som ägnar sig åt det?
här verkar det mest vara slösar nissar/nissor!
hej!
nån som ägnar sig åt det?
här verkar det mest vara slösar nissar/nissor!
Att konfronteras med idealen i Frivillig Enkelhet kan fungera som ett hjälpmedel för att utforma det liv som man längtar efter att leva. Frivillig Enkelhet är ingen formel att leva efter, men följande fyra ideal beskriver väl vad det handlar om:
- materiell enkelhet
- god gemenskap
- göra det man älskar att göra
- leva i nuet.
Tycker att det är ett klokt sätt att leva men vet inte riktigt vad som menas med materiell enkelhet. Att vara utan tex dator och tv skulle jag inte vilja vara.
I mitt fall är enkelheten ofrivilligt påkallad.
Jag har inte så bra ekonomi just nu så det gäller att rätta mun efter matsäcken.
...men jag har svårt för konsumtion bara för konsumtionens skull och tänker oftast när jag köper något - behöver jag verkligen detta? Kanske är det en produkt av att jag är van vid att leva snålt och nöja mig med det jag har. Vet faktiskt inte om och hur mycket jag kan komma att ändra det synsättet när jag får bättre ekonomi.
Har läst kurser i marknadsföring och blev ganska illa till mods. Det hänger mycket på hur människan är funtad rent mentalt och så spelar man på detta för att få folk att köpa saker man inte behöver. Obehagligt!
När jag var ensamstående mamma, valde jag bort bil, boxer, dator. Och TVn hade några år på nacken, fick den av mina föräldrar. Trots studielån och rester av gammalt billån (som jag o mitt ex tog tillsammans) hade jag mycket bra ekonomi, nästan bättre än i dagsläget (är omgift).