• Mitzie C

Alternativ till ost för barn med komjölksallergi?

Jag tänkte göra en gratäng men undrar hur jag ska göra med osten, om man kan byta ut den mot något annat istället? Har nämligen en kille som är 1 år och äter våran mat, det skulle ju vara roligt om han oxå kunde äta lite go´gratäng!

• Svar på tråden Alternativ till ost för barn med komjölksallergi?
  • Beppan812

Om han bara är intolerant mot laktos så går det ju bra att använda hårdost eftersom den är i stort sett laktos fri annars har jag heller ingen aning

• Ladiebird

Hej!

Prova Tofuttis creamy smooth. Finns i skivor och som typ philadelfiaost.

Är själv allergisk mot ALL sorts mjölkprotein så fråga på om det är nåt mer du vill veta

• Solian

Man behöver inte använda ost alls i gratänger. Gör en lite tjockare sås på Imat och solhavre och häll över.

• Lilla K

Beppan: komjölksallergi är allergi mot mjölkprotein, inte laktos.

• Beppan812

Lilla K:
    -Jag vet att det är det men jag har upplevt att det ofta är så att man använder fel uttryck när man pratar om mjölkallergi så det var därför jag skrev som jag gjorde

• sweetaly

Getost!

hmm..vet inte om det kanske ar samma sak som med komjolksproteiner..

• vårsol

det finns ju lite olika sojaostar, kanske kan testa ngn av dem?

• Knyttet och K

Fast de flesta sojaostar smälter inte. Vet att det finns åtminstone en sort som gör det, men kommer inte ihåg vad det heter. Den brukar säljas över disk. Nu är det ett par år sedan jag var vegan, men vi brukade köpa den på NK i sthlm.
    Annars går det som sagt utmärkt att göra gratäng utan ost.

• Marlene

man kan ju göra gratäng utan ost, kanske inte lika rolig men. Annars kan ni ju göra gratängen klar utan ost och ta undan till honom och sen sätta på ost och in i ugnen i 10 minuter.

• Tesie

Jag har läst ngnstans att man kan göra som ett majstäcke över, det ska tydligen bli ungefär lika!

• sweetaly

jo, man kan ta majsmjol och gora som en tjockare blandning med vatten och satta over sa ska det bli som ett osttacke...

• Mitzie C

Okej! Tack för alla tipsen!

Svar på tråden Alternativ till ost för barn med komjölksallergi?