• Andrea

Hur förvarar man bröstmjölk?

Min dotter är 5 dagar gammal nu och jag funderar på att börja pumpa mjölk så hennes pappa kan hjälpa mig på på nätterna. Hur ska jag förvara mjölken? Och hur mycket tror ni hon får i sig varje gång hon äter? För tillfället bor hon vid bröstet mest hela tiden, men jag förstår att det är så dom första veckorna. Hoppas det ger med sig för just nu känner jag mig som en mjölkkossa

• Svar på tråden Hur förvarar man bröstmjölk?
  • Cinnalinna

Det är jättesvårt att veta i början hur mycket barnet behöver. Men det rr sig inte om mycket.

Du kan förvara bröstmjölk i 24 timmar i kylskåp, efter det måste du antingen frysa in mjölken eller använda den/slänga den.

Fryst bröstmjölk tinas i rumpstemperatur helst eller i vattenbad. Aldrig i micro eller direkt i kastrull.

Det var jättesvårt ör mig att pumpa i början och jag ick ur mig pyttemängder. Jag gjorde så att jag pumpade en stund efter varje amning under ett dygn, på så sätt fick jag till slut ihop tillräckligt för en matning.
    Men det var värt det för min man tog ofta en nattmatning med flaska eller så gick han ut på promenad med honom och gav en flaska - så jag fick vila lite.

Lycka till!!!

• slugis

Man kan förvara mjölken 1 dygn i kylskåp, annars kan man frysa den i nån månad kommer inte ihåg hur länge men prata med din bm.

• Cinnalinna

Ska tillägga att jag förvarade mjölken i små burkar som kom med pumpen (märket AVENT) de säljs även utan pump. Jag kokade alltid burkarna mellan användning.

• svea87

min bvc tant sa att man kunde ha den 3 dar i klskåpet och 6 månader fryst...

Svar på tråden Hur förvarar man bröstmjölk?