• Snufserufs

Vad är livskvalité för dig?

Hej!
    Min ena granne städar ständigt!
    Hon byter gardiner, lampor och krukor hur ofta som helst och ALLT matchar!
    Hon kan inte ens ha vita värmeljus då hon inte tycker att det passar.
    Tänkte på henne igår när jag gick förbi och hon bytte till nya gardiner igen.
    Vad känner hon den dagen hon ligger på sin dödsbädd?
    "Jag hade i alla fall matchande värmeljus"
    En väninna dog hastigt förra veckan och man får sig en tankeställare.
    Vad är viktigt egentligen?
    Är det så himla viktigt att alltid ha full koll på allt?
    Att bräcka grannen med snyggast trädgård eller vad det nu kan vara.
    För mig är livskvalité när jag rider ut med min häst eller ligger på golvet med mina hundar runt omkring mig.
    Det vill jag komma ihåg när jag en dag ska dö.
    Att jag tog tillvara på livet och inte lade vikt på struntsaker!
    Vad är livskvalité för dig?

• Svar på tråden Vad är livskvalité för dig?
  • Cassanna

Livskvalité för mig är att alla i min familj mår bra och att vi har tak över huvudet och mat på bordet. Att vi lever ett bra liv ihop och älskar varandra, det är livskvalité för mig...

Fast även när vi båda är hemma och leker eller läser saga för vår dotter...livskvalité kan vara så himla mycket.

Vissa dagar som man har det stressigt kan livskvalité vara att få krypa ner i ett varmt bad med ett glas vin och en bra bok eller tidning och det är alldelles tyst runt om kring
    Eller att få sovmorgon

• homemade

Att bo i ett överklass område och slippa se all skit som händer i samhället. Dvs att gå ut en sommarmorgon och doppa sig i havet utan att gangsters klottrat ner hela staketet.

• Fru U

Att göra sånt som gör mig glad och att se min familj må bra

Att vara utan stress

Skulle vilja säga frisk (ha hälsan i behåll) men jag tror samtidigt att sjukdom kan göra en mer närvarande i livet, s.a.s

Live and let live
  • Smullan

Att vara lycklig och att vara frisk

Att spendera tid med min man och mina vänner.....

• flygplan

Goda vänliga stilla lärorika intressanta samtal med andra människor.

• tessis73

Livskvalité för mig är att kunna bestämma över mitt eget liv så mycket som möjligt, att ha möjlighet att påverka det som händer mig.

Sen om jag väljer att pussa barn eller matcha värmeljus spelar inte så stor roll, jag ser inte det ena som "finare" än det andra.

• Irme

Det jag vill känna innan jag dör (om man nu får möjlighet till det) är att jag ialla fall levde MITT liv som JAG önskade, och inte som andra människor eller samhället ville att jag skulle leva.
    Att jag vågade göra det som kändes rätt.

Livskvalité för mig är att vara nöjd med sig själv och sina val.

• mimmipigg

Bra fråga!

Håller med dig TS om din granne o de matchande värmeljusen
    Samtidigt - om man drar det där till sin spets - då kan det lätt bli att man inte bryr sig om mycket alls till slut, typ
    "Det är väl inte så viktigt att följa modet"
    blir sen
    "Det är väl inte så viktigt att ha hela rena kläder"
    blir sen
    "Det är väl inte så viktigt att duscha ibland"
    ... alltså, det gäller ju att hitta en sjysst balans. För en del är ju lycka att ha ett fint hem. Var och en måste försöka hitta vad som gör dem lyckliga - det är nog inte alltid så lätt.

Vet inte om det är någon skillnad på livskvalitet o lycka?
    Jag blir iallafall lycklig när jag och min familj mår bra, när jag har tid i vardagen att se dem och berätta att jag älskar dem. Göra saker med dem. Leka med datorn, läsa en bra bok... Jag tänker ofta på att jag är så lycklig som har fått två friska barn. Att jag är lycklig att ha en bra ekonomi, jag kan köpa mat och kläder till mina barn, behöver aldrig oroa mig över sånt.

• cleopatra2

att vara med min son och sambo och mina vänner i köket medan jag lagar mat,och sen äter vi allt tillsammans ,då känner jag mig som lyckligast

Svar på tråden Vad är livskvalité för dig?