• Pussgurkan

Vill veta allt om kontraströntgen!

Hjälp... har påbörjat utredning med en toppenläkare. Är glad att det äntligen är i gång. Hon pratade om kontraströntgen och nu vill jag gärna veta så mycket som möjligt om det.

Hur går det till?
    Är det obehagligt?
    Tar det lång tid?

Jag kommer få en remiss till Malmö alt. Lund. Har någon erfarenhet från dessa ställen?

Eftersom funktionen "Sök inlägg" är stängd för tillfället så startar jag en ny tråd.

• Svar på tråden Vill veta allt om kontraströntgen!
  • Magma

Det är 2,5 år sedan jag gjorde min kontrastrtg. Det var en röntenläkare och en röntgensjuksköterska med. De för upp en kateter i slidan och låser fast den med hjälp av en "kuff". Det gjorde ont när de skulle kuffa för katetern låg inte rätt till att börja med. När den väl var på plats fick jag ligga på sidorna när de sprutade kontrast och tog bilder. En del tycker att kontrasten gör ont och att det är som en rejäl menssmärta. Själv kände jag ingenting. De gav ett preliminärsvar direkt innan jag gick hem. Min man var med under hela undersökningen.

• Barakompis

Hej tjejen!!!!

Om det är samma kontraströntgen som jag varit på så är det inget att oroa sig för. Ska de kolla hypofysen på dig för att se om den är förstorad? Det var därför jag var iväg för att jag hade ett förhöjt prolaktinvärde som var en följd av att hypofysen överproducerade detta ämne.

Jag kom in på röntgen, fick lägga mig ned och så åker man in i en "tunnel" Låter värre än vad det är =) Sen tar de bilder sen får du en spruta i armen då de sprutar in kontrast (känns ingenting) sen tar de några bilder till efetr det sen får du åka hem. Hela besöket tar cirka 30 minuter.

Cirka två veckor efetr det får du besked på röntgen sen tar läkarna ställning till vad de skall göra efetr det. Det var två månader sedan jag var iväg och nu äter jag pravidel som sänker mitt prolaktinvärde och för första gången på jätte lääääääänge så har jag faktiskt haft ägglossning denna månaden =)

Jag önskar dig all lycka till och har du några funderingar så är det bara att höra av sig!!!

• Pussgurkan

Tack snälla för era svar!!! Det betyder jättemycket att få veta.

Läkaren var superbra och rak. Dock pratade vi inte om undersökningen i detalj för hon väntar nu svar på mina blodprover (hormonprover) och på mannens spermaprov. Först därefter skulle hon skicka på remiss. Men det lät som att hon kommer skicka en remiss under tiden vi börjar med ev. hormonstimulering för att spara tid. För som hon sa, man brukar vilja spara tid när det gäller sånt här. Som sagt, hon var underbar!!!

Känner mig som ett levande frågetecken i detta...!
    Barakompis; läkaren sa inget om hypofysen. Vad är det?

• guldplutt

Jag gjorde kontraströntgen för några veckor sedan, på Ellenbogen i Malmö. (man kan gå till MAS också,men där är det jättesvårt att få tid, och därmed ännu svårare att passa in lediga tider med rätt tid i menscykeln). Personalen var trevlig, och undersökningen går ganska så snabbt. Allt var över på... absolut mindre än en halvtimme. Jag fick antibiotika att äta mot infektioner både före och efter undersökningen, men däremot inget smärtstillande under själva undesökningen. Kanske hade det också varit lite överdrivit enligt min upplevelse - visst gjorde det lite ont, men inte värre än att man står ut, och det är ju över snabbt. Däremot hade jag mer ont efteråt, tyckte jag. Resten av dagen hade jag något som nog kan liknas vid rejäl mensvärk (jag är rätt bortskämd med sådant annars), så det var rätt skönt att jag inte behövde gå tillbaka till jobbet efteråt.

• guldplutt

Btw, undersökningen går till så att de för upp en katet med en liten "ballon" i livmodern. Genom denna sprutar de sedan in kontrastvätska, som ska passera genom äggledarna. Detta övervakar man med hjälp av röntgen (tunndeln som beskrivs ovan ;) Det känns lite när de sticker in kateten, och också när kontrastvätskan sprutas in. Men det går fort!

Svar på tråden Vill veta allt om kontraströntgen!