• Lindis41

mollipect hur mkt???

min dotter har sån hosta nu i tre v prata m vc o de sa att det gr ju runt runt just nu..kunde ta den mollipect jag hade hemma m glömde fråga hur mkt jag kunde ge..lilltjejej va ju liten när hon fick det står 3,5ml 3gånger dagl m då va hon under året..
    är nu 17 mån väger ca 12 kg o drygt 80cm

• Svar på tråden mollipect hur mkt???
  • Lindis41

jag e vl knäpp m hittar inte doseringen

• peyton

hur mkt skulle du ge henne?
    jag fick mollipect till min dotter för en vecka sen.
    Hon är 16 månader och väger ca 11,8 kg, vi skulle ge henne 2,5 mg.. Låter ju lite om ni gav eran 3,5 när hon var under året..?

• nancy maria

Jag har en 18 månaders som väger 13 kg. Jag fick bara ge henne 2.5 ml 3 ggr/dag. Vad olika det kan vara.

• wiwwi81

Våra töser har varit storkonsumenter av Mollipect (kan ej ge längre pga hallucinationer). En läkare vi va hos sa att man kunde ge 2,5ml per 5kg barnet väger.

• Tant Green

4 ml, 3 ggr/dag till min dotter på 2 år och 3 månader (nästan 14 kg).

• tessan27

Vi fick ge dottern mollipect här omdagen, hon är ca 82 cm och väger 10 kg. Vi skulle ge 6 ml... vet ej hur ofta eller hur många gånger per dag men i alla fall.

• tessan27

Kanske beror på vilken typ av hosta barnet har och hur mycket man hostar. Vår dotter har haft astma besvär senaste 2 veckorna när vi fick ordinationen om 6 ml.

• peyton

Våra töser har varit storkonsumenter av Mollipect (kan ej ge längre pga hallucinationer). En läkare vi va hos sa att man kunde ge 2,5ml per 5kg barnet väger.

Hallucinationer? Av mollipect??

• Stumpan83

fass.se Mollipect
    Detta finns inte under vanliga fass (patient) utan man måste gå in i den som är för sjukvårdspersonal. Doseringen gäller endast om barnet inte har några andra shukdomar för då kan det påverka medicinens effekt på kroppen.

Dosering
    Vuxna och barn över 15 år: 15 ml 3-4 gånger per dygn.

Barn 11-14 år: 10-15 ml 3 gånger per dygn.

Barn 6-10 år: 10 ml 3 gånger per dygn.

Barn 2-5 år: 5 ml 3 gånger per dygn.

Barn från 6 månader: 2,5 ml 3 gånger per dygn.

Ang. biverkningar så är hallucinationer en sällsynt biverkning.

• wiwwi81

Jepp. Hallucinationer. Vaknar livrädda på natten o ser saker...värsta mardrömmarna, efter lite fundering kom vi på att det bara hände i samband med att de fått Mollipect.(de har ej haft feber så det är inte feberyra)

• Lindis41

skrev fel innan menade 2,5ml....det ger man t barnet är 2år tror jag.....

ska t doktorn idag o kolla hennes hosta...e lite emot mollipect då hon fick det när hon va liten o va vaken mer än vanl på natten än inan..

• 62a

Har också upplevt detta med hallucinationer av Mollipect. Vi anmälde det till läkemedelsvarket. Det verkar inte vara så sällsynt som det påstås på förpackningen.

• 7barns mamma

Ts: tycker du mollipect fungerar bra? Vi hade det länge till vår son innan vi blev ordinerade lepheton istället av en läkare som tyckte mollipect var rena skiten. Enligt honom fanns det inte ens belägg för att det fungerade,vilket bara bekräftade vad jag trott efterom vår son inte alls blev bättre. Senare fick vi även komma till barnkliniken och fick pulmicort,men det är en annan historia. Undrade bara om det finns nån som tycker att det funkar bra. Hoppas tösen blir bättre snart.

• Lindis41

min lilla tjej mår mkt bättre var hos doktorn både mån o tis, i mån va snkan på 21 o tis 56 så hon fick penicillin amimox o ventilin för hostan +desontal eller vad det hette..o det e mkt bättre det blev det inom ett dygn ger inte mollipect ngt mer!!

Svar på tråden mollipect hur mkt???