• Emma83

flyga i v.15 - 20 ???

jag är nu i v.7 (6+1) ska ner till mallorca i sommar och jobba som barnflicka i 4 veckor,.... kommer då vara i v.15 och åka hem i v.19-20...

har tidigare haft 2 mf ,, tror ni detta kan vara skadligt för bebi???

är orolig, hoppas nån kan svara

kramar

• Svar på tråden flyga i v.15 - 20 ???
  • Sasson

Nej, det är inte skadligt. Jag flög i v17 och kollade då upp. Det enda de inte rekommenderar är att man flyger efter v33 tror jag, men det är för att flygbolagen inte vill ta risken att behöva nödlanda om förlossningen sätter igång. Men för dig eller bebbi är det ingen risk.

• Emma83

Sasson: tack så jättemycket,, börjar bli jätte nojjig,.. men men tack ändå

kramar

• Sasson

Hehe, nojjig blir man av graviditet! Dets sägs att det går över nångång när barnen gifter sig eller så

• snart tre

Ett tips om du flyger: Skaffa stödstrumpor på apoteket - de förhindrar uppkomsten av blodproppar i benen vilket det är förhöjd risk att få om man flyger när man är gravid. Ta också av skor och strumpor ombord och vifta mycket på tårna för att hålla igång blodcirkulationen. Gå upp och gå mycket också under flygningen.

• Fostermamman

Det finns ingen dokumenterad ökad risk vid flygning under graviditet. Det du ska vara extra uppmärksam på är att göra venpumpövningar för att undvika svullna vader. Jag har flugit kontinuerligt hittills i min graviditet utan några som helst besvär. Ska iväg igen nästa vecka till Portugal (är då i v 29) och tänkte då dra på mig stödstrumpor.

4 veckor på Mallis låter inte helt fel... .

• Emma83
    tack för era svar... ska skaffa stödstrumpor ..... men visst ska det bli skönt ,, ska njuta aldeles själv, min sambo kanske kommer ner sista veckan skönt.....

kram
  • Legally Blonde

Alla ar ju olika - jag gillar inte stodstrumpor och har klarat mig alldeles galant utan! Har flugit fram och tillbaka mellan Shanghai och Kopenhamn (11 timmars flighter) bade i vecka 20 och 26 och flyger om nagra dagar hem till Sverige for att foda. Ar da i vecka 35.

Jag hade inga problem under de tva langflygningarna t.o.r. och rorde inte mer pa mig an i vanliga fall, vilket innebar promenad i gangen ungefar en gang i timmen. Drick mycket vatten ocksa!

• snart tre

Nej, jag menade inte att alla behöver det, men ett generellt tips är att testa det om man är orolig. Jag har själv inte använt det än trots att jag flyger en del på kundbesök - men det är så korta sträckor eftersom det är inrikes. Men om jag skulle flyga längre och under den senare delen av graviditeten så skulle jag nog testa det. Ville bara tipsa om det.

• Emma83

tack, ja det kommer då inte ta 11 timmar precis för min del, så jag oroar mig nog i onödan, men vatten kommer jag dricka ,, dricker idag 3-4 liter vatten om dagen, tack för era svar är mycket lugnare nu

kramar // Emma

• Legally Blonde

snart tre: Jag menade inte mit inlagg som nagot "mot" ditt inlagg om stodstrumpor! Det ar bara det att jag far hora hela tiden fran alla andra att "men Guuuud, skall du flyga sa sent i graviditeten!!! Da maste du ju ha stodstrumpor!!!"

Folk verkar vara helt galna i stodstrumpor och vi vet ju alla hur noga alla ska passa pa en nar man ar gravid. Ibland verkar det som om alla andra ar mer nojjiga an man sjalv .

Jag resonerar som sa att jag madde bra i vecka 26 och kunde flyga 11 timmar utan stodstrumpor och eftersom jag fortfarande mar bra sa utgar jag fran att det ska ga bra aven denna gang! Tror inte man behover vara orolig sa tidigt som i vecka 15-20 iaf.

Lycka till!

• snart tre

Nej, jag förstår det LeagallyBlonde. Ville bara förtydliga mig lite - det var också det första jag fick höra av min BM - som om det vore någon slags allmän naturlag.

Det måste ju ändå handla om att använda dem om man vet med sig att det finns en större risk för det - om man tex har det i släkten eller liknande. Har inte heller använt det än och det har känts bra att flyga utan - men det är ju bra att veta att de finns.

Själv viftar jag mycket på tårna när jag flyger - det ser nog lustigt ut...fniss!

• Legally Blonde

Hihi, sitter ocksa och viftar hejvilt med tossingarna hela tiden. Om det finns en san dar halvtontig flyg-aerobics video sa foljer jag ofta dom ovningarna ocksa...

• Fostermamman

Jag har tyvärr haft problem med svullna vader även utan bebbe i magen, men som ni andra påpekat så är det väldigt individuellt.

Svar på tråden flyga i v.15 - 20 ???