Ni som fått prematurbebis i vecka 30-35?
Varför kom bebisen tidigt..?Och, hur mycket vägde den. hur mycket hjälp behövde den?
Hej!
Mina tvillingar föddes i v34 och vägde 1,6 och 1,9 kg. De kom lite för tidigt vilket är rätt vanligt vid tvillinggraviditet. Det blir ju större påverkan på livmoder och livmodertappen när man väntar två.
Mina var rätt små för sin ålder och behövde värmedyna, CPAP och glukosdropp de första dygnen. De sondmatades i en månad innan de kunde ammas helt. Sedan fick de även sola ett antal ggr. Vi var inskrivna på sjukhuset i 6 veckor, men hälften av tiden var hemsjukvård.
Vår pojke, Nicklas, föddes i v 32 + 6 p.g.a havandeskapsförgiftning.
Prematur vattenavgång.
Låg på neo i 5 ½ veckor - kuvös + sollampa.
Nicklas vägde 2196 g & var 45, 5 cm lång.
Nu är han 7 år, är 122 cm lång och väger runt 20 kg.
min son föddes för 2 veckor sedan och då i v 35+5 och i v 32+2 fick jag vattenavgång.
han hade lite problem med andningen.. flåsade mycket men annars var det inga problem med han
min grabb föddes i v 33+3 pga tidig vattenavgång, jag åkte in i v 32+5 för att jag började läcka foster vatten, fick kortison för lungutvecklingen skulle påskyndas och bricanyl för att stoppa samandragningarna.. 5 dagar senare satte värkarna igång och jag födde honom vaginalt, ( med klocka eftersom hjärtfrekvensen gick ner på sonen) han behövde bara ligga under övervakning i 3 dygn och på värme madrass i 4 dygn sen hade han gulsot och fick sola lite.. just det en sond hade han eftersom han inte orkade äta själv.. 10 dagar låg vi inne på neo och hade hemsjukvård ca 1 månad tills sonden var borta.. nu är han 13 månader och håller på att lära sig gå.. han går mellan 5-8 steg :) ( stolt mamma)
såg nu att du ville veta vikt oxå.. 2105g vägde han och var 43 lång ( i hans blogg finns lite bilder från när han var liten... www.grodanfelix.webblogg.se)
min dotter föddes i v 32, vägde 1700 g spontan vattenavgång. Låg i kuvös i 1 dygn, solade, fick antibiotika, hon låg på neo i 3 veckor och sedan kom personal från neo hem till oss i ca 2 veckors tid för vägning.
sonen föddes i v 36, vägde 2100, tillväxthämmad och mådde lika dåligt som jag antagligen, blev uraktusnittad. Låg på neo i 10 dagar, sedan hembesök i 3 veckor.
Min lille groda föddes i vecka 30+6 pga svår havandeskapsförgiftning. Jag hade då varit inlagd på sjukhuset i 3 veckor.
Han vägde 1270 gram och var 39 cm lång. Max låg i kuvös i 2 veckor och hade CPAP i 5 dagar innan han klarade av att sköta andningen helt själv....han fick dippar och orkade inte hämta upp dem igen när han blev arg och ledsen. Han solade varje dag i 1 veckas tid och fick 2 blodtransfusioner pga dåligt järnvärde. Han sondades i 1 ½ månad och sedan tog han flaska. Vi var kvar på neo i 3 ½ vecka och hade hemsjukvård i 4 veckor.
Idag är han 3 månader okorr och väger 3500 gram och är 50 cm lång.
Min son föddes i v.31+3 och vägde 1958 gram och var 43 cm lång. Han kunde inte äta själv utan fick maten via en sond. Vi låg på neo i 18 dagar. Nu är han 4 månader och väger drygt 6500 gram och är 61 cm lång.
glömde ju din fråga om varför han kom för tidigt. Svaren från läkarna är att de inte vet men antar att det kan vara så att min livmoderhals är försvagad vilket enligt dem är genetiskt från min mamma som oxå födde sina barn för tidigt!