• Ancilla

Besiktningsanmärkning pga solskydd på bilen.

I fredags var jag och besiktade vår bil. Några veckor innan hade jag äntligen hittat ett solskydd i svart plastfilm på babyland som vi satte på framrutan vid barnbilstolen. Vår dotter blir MYCKET irriterad av solen så vi var så glada när vi äntligen fann ett solskydd som fungerade. Har provar diverse innan med sugproppar men tycker ej att det fungerar. När jag fick protokollet så sa killen att farbror polisen ville ha mycket böter om de hade sett vårt solskydd som delvis skymmer sikten utifrån och in genom framrutan på passagerarsidan. Så det vara bara att dra loss allt som vi fått dit så fint, och dyrt var det när vi köpte det. Någon annan som varit med om det?.

Ancilla

• Svar på tråden Besiktningsanmärkning pga solskydd på bilen.
  • blipblop

Japp, det är inte godkänt på rutorna fram, bara på rutorna bak. Vi fick ta bort på vår bil men det satt som fan så det blev en dyr historia att få bort allt lim :)

• myskatt

Självklart får ni en anmärkning på det iom att det är olaglit .

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Erik

Har inte varit med om det eftersom jag vet att man inte får sätta nåt på framrutan. Bara på fönstren i baksätet.

Erik -04, Elias -07
  • jacke83

Kan vara bra att läsa regelverk innan man ger sig på saker och ting.

• Linda1976

När vi köpte vår Audi var den pimpad med film överallt utom framrutan, mörkast bak. Den har gått igenom alla år, men i år var det en nitisk jävel som satte en 2a på det, så det vara bara att pilla bort.

Så ja, det är olagligt, på sidorutorna fram, bak är det dock ok.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • blipblop

Ja, jag tror att de blivit hårdare för vår bil har gått igenom förut, det var bara nu det här året som den inte gick igenom.

• buspappan
    Ancilla skrev 2007-11-18 18:04:31 följande:
    I fredags var jag och besiktade vår bil. Några veckor innan hade jag äntligen hittat ett solskydd i svart plastfilm på babyland som vi satte på framrutan vid barnbilstolen. Vår dotter blir MYCKET irriterad av solen så vi var så glada när vi äntligen fann ett solskydd som fungerade. Har provar diverse innan med sugproppar men tycker ej att det fungerar. När jag fick protokollet så sa killen att farbror polisen ville ha mycket böter om de hade sett vårt solskydd som delvis skymmer sikten utifrån och in genom framrutan på passagerarsidan. Så det vara bara att dra loss allt som vi fått dit så fint, och dyrt var det när vi köpte det. Någon annan som varit med om det?.Ancilla
    Att ha tonade framrutor är ett gränsfall. Jag har hört tom folk som inte haft någon film, utan tonade rutor från fabrik som farbror besiktningsman mätte ljusgenomsläppet på och inte godkänt det. Då är det bara att byta rutorna. Så, du kan ändå skatta dig lycklig. Det är bara att riva loss det och sätta stolen därbak.
  • Majras

Sätt på ett vanligt solskydd som du kan plocka ner, det har vi gjort

• myskatt
    Mia m Rasmus och Maja skrev 2007-11-19 11:03:55 följande:
    Sätt på ett vanligt solskydd som du kan plocka ner, det har vi gjort
    Precis lika olagligt det! Eller ska du plocka ner det varje gång du ser en polis?
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Brick Storm

Låt filmen sitta kvar. Kör ner rutorna och dra säkringen. Sen kan dom inspektera rutorna bäst fan dom vill.

• buspappan

Brick Storm skrev 2007-11-19 19:47:22 följande:

Låt filmen sitta kvar. Kör ner rutorna och dra säkringen. Sen kan dom inspektera rutorna bäst fan dom vill.
    Ja, vilken tur att besiktningsmännen är precis födda några minuter innan man körde in bilen där för besiktnigen. :)
  • Master J

Besiktigade för en del år sedan en kundbil som fick anmärkning och återbesiktning pga att fönstren inne i bilen var nedsmutsade. Ägaren kedjerökte och bilens rutor var svagt gulfärgade av tjära....

• K J N

Ta ur rutan när du besiktigar, inget säger att du måste ha sidorutor i bilen.

Svar på tråden Besiktningsanmärkning pga solskydd på bilen.