starta eget företag samtidigt som föräldraledig?
hur är reglerna? får man ha både fp och jobba med sitt eget företag?
nån som vet eller har erfarenhetom det?
hur är reglerna? får man ha både fp och jobba med sitt eget företag?
nån som vet eller har erfarenhetom det?
du får ju inte plcoka ut lön och ta ut fp samtidigt antar jag.
jag har eget företag, LTD-bolag. samma princip som aktiebolag men startat genom england och ja slapp 100 000 i aktiekapital att lägga in. jag desginar kläder som sys i portugal och i januari kommer lasset med grejer. jag får bebis i mars och kommer så mkt det går fortsätta jobba som vanligt då, men ta ut fp och bygga upp ett kapital i företaget så att när ja sen ska börja jobba kan ja göra de på mitt egna företag och då plocka ut lön.
tror inte de finns nåt bättre tillfälle i livet att få igång en verksamhet, för det går ju helt enkelt inte att plocka ut pengar innan allt rullat igång. jag har jobbat med det här i sammanlagt 4 år, dock fullt seriöst i ett år, och har hittills inte tagit ut ett öre, bara lagt in sjukt mkt pengar. så jag ser det som en utmärkt tid nu när bebisen kommer.
tror de är skillnad på om du har enskild firma eller hb, för då är de ju bara du själv som jobbar om du inte anställer. mitt ab är ju jag också ansälld på, och när ja då inte plokcar ut penagr behöver ja ju heller inte redovisa några utgifter.. men kolla upp det! Ja tror det kan bli skitbra.
vad är de för företag du ska starta??lycka till!!
tack för att du delade med dig det blir en enskild firma jag ska starta, då jag till en början bara hade tänkt ha en webbshop o sälja produkterna där.
men kan jag ta ut fp och jobba med företaget under tiden men dock inte ta ut någon lön? det vore jättebra i såfall!
ja vad jag förstår så ska det inte vara några problem, eftersom du då inte arbetar med det och gör någon vinst/lön utav det. men det är nog värt att kolla upp närmre!
Men om man har ett LTD, skattar man då i sverige eller i england? har alltid undrat det. ska man inte också va skriven i england? hur fixade du det? jag har sett nåt paketerbjudande om en skuggadress i england, plus nån jurist som hjälper en plus själva LTD bolaget för ett par tusenlappar. är det nåt som funkar?
ananda:
Man startar ju även en filial i sverige där man driver allt igenom. så bolaget jag använder mig av är Marysoul LTD UK Filial. Om jag skulle börja använda mig av bara Marysoul LTD och dess ord nr, så skulle de bli sjukt krångligt å då måste ja fixa massa redovisning i england. men så länge ja bara anänder filialens namn och org nr så är de bara svensk redovisning!
Jag tog hjälp av ett företag som heter Consab och starta. Gick på sammanlagt 11-12000 har jag för mig för alla reguppgifter och filialens start osv.
Kontakta dom om du vill veta mer. Dom har en hemsida också. tror det är consab.se
Lycka till!
Nej, du får inte ta fp och arbeta samtidigt. Oavsett i vilken form. "Tar ut lön" gör du aldrig när du har ett enskilt företag, men är företaget aktivt arbetar du.
Däremot är det förstås svårt att avgöra för Försäkringskassan hur mycket du arbetar. Men tar du ut fullt fp åker du garanterat dit om det upptäcks att du har ett aktivt företag.
isolde: men om man inte tar ut full föräldrapenning då? Om man tar ut kanske 4 dagar per vecka, och sen jobbar man ändå. då kan dom ju inte veta om jag har jobbat just dom fyra dagarna ja tar ut fp. eller? jag hade tänkt ta ut 4 eller 5 dagar per vecka i fp.
Då är det en annan sak, förstås.
Jag missförstod kanske din formulering "både ha fp och jobba med sitt eget företag" – det gäller ju samma regler för allt slags arbete: på dagar/tider när man arbetar (som anställd eller företagare) får man inte ta ut fp. De dagar man är föräldraledig utan att ta ut ersättning får man göra vad fasiken man vill.
Sedan kan förstås Försäkringskassan inte kontrollera exakt vilka dagar en egenföretagare jobbar på. Jag har i alla fall – för mitt eget samvetes skull – inte tagit ut fler fp-dagar än de dagar jag verkligen inte jobbar på.
Jag kollade med fk för ett tag sedan. Har nämligen funderingar att starta eget när jag ska vara mammaledig. De sa att om du typ jobbar 2 dagar i veckan med företaget så kan du ta ut föräldrarpenning för de resterande 5 dagarna. Men du kan inte jobba och ta ut föräldrarpenning för samma dagar
Har samma tankar som du TS, om du får veta något mer kan du väl informera oss!!
jag ringde fkassan och de sa precis så som maria 215 skrev ovan,
så det är alltså helt OK att ta fp 5 dagar i v och ha företaget 2 dagar i veckan
Nån som vét hur det fungerar med SGI:n, ex. efter barnet fyllt ett år???
du måste vara sysselsatt 5 dagar i veckan eller fylla ut med fp.. funkar som vanligt mao
Var på möte för några månader sedan ang föräldrarpenning. De sa att från den dagen barnet fyller 1 år så måste du ta ut minst 5 dagar i veckan annars blir din sgi 0 kr.
Jag lånar den här tråden
Jag har idag ett fulltidjobb (40 h/v) plus att jag har ett eget företag som jag sköter på kvällar och helger.
Hur påverkar det min föräldrapenning? Jag kommer ju inte att jobba på mitt vanliga jobb, men jag kommer att sköta företaget som vanligt, dvs på kvällar och helger när pappan är hemma. Jag hade tänkt att ta ut 5 dagar i veckan och sen ta ut pengar från företaget för att få det att gå ihop (enskild firma).
I en enskild firma tar man ju inte ut lön utan det är vinsten som räknas. Även om jag inte tar ut hela vinsten så räknas det ju ändå som en inkomst som jag skattar på.
Men i mitt fall, skulle det inte vara möjligt att ta ut 7 dagar i veckan? Det är ju ändå så att mitt företag alltid har skötts på fritiden och aldrig på "arbetstid" så att säga...
frostfödd: Det skulle ja också vilja ha svar på, för det är så det funkat för mig med! :)