• Vicryl

Hur ofta ammar ni era 2 1/2-månaders?

Jag är lite nyfiken på hur ofta ni andra ammar era 2 1/2-månaders bebisar... Min pojke är så oregelbunden tycker jag. Igår ammade han bara 4 gånger på hela dygnet, men idag har han redan ammat 6 gånger hittills. Han äter ungefär 20-25 minuter åt gången, bara på ett bröst (är nöjd med det). På nätterna äter han 1-2 gånger, beroende på när han fick sista kvällsmålet. Hur ser det ut för er andra?

In cauda venenum
  • Svar på tråden Hur ofta ammar ni era 2 1/2-månaders?
  • 1977Maria Therese

Oj ja du 10 gånger men hon ammar bara 3-5 minuter gången, sen sover hon.....

• Pesto

Här ammas det ofta Lite mindre på förmiddagen och sedan tätare och tätare mellan ammningarna ju senare det blir. Är nog uppe i minst ett 10-tal gånger per dag plus en nattammning vid 4-tiden. Ett bröst per gång i ca 10-20 min, olika från gång till gång. Lilltjejen vägrar ta napp så mina bröst fungerar npg även som napp ibland tror jag

• Vicryl

Antar att det är helt normalt då att äta ofta när man är så liten. Tycker annars bara att jag hör talas om lika gamla barn som äter regelbundet var fjärde timme och sover hela natten utan avbrott... Man blir ju lätt förtvivlad när man jämför sig med dem...

In cauda venenum
  • Polola77

2½ månad lite tös.

Hon äter oftast en gång i timmen när hon är vaken. När hon tar en lur så sover hon 2-3 timmar utan mat. På natten brukar det gå 5 timmar till första målet sen 3 timmar till nästa. Ett bröst per gång. Måltiderna är 5-15 minuter styck, vanligast runt 10. Jag är glad att hon inte äter i 20-25 minuter, jag kan bli rastlös av att behöva sitta still för länge. Så jag är också nöjd med hennes ätande. Det enda som är lite dumt är att jag aldrig vet om jag kan sticka iväg snabbt till affären eller gå och duscha när hon är hos pappa eftersom hon likaväl kan äta 2-3 gånger på en timme ibland.

• Polgara

Ingen aninga...har ingen koll...han äter när han vill...bland ofta, ibland mer sällan..

• Barney05

ofta, ofta, typ med 1,5h mellanrum hela dan, förutom när han sover:då kan det gå 3h. På natten kan han vara utan i 5 h till första målet, sen igen med 1,5h mellanrum.

• Vicryl
    Barney05 skrev 2007-11-21 10:10:16 följande:
    ofta, ofta, typ med 1,5h mellanrum hela dan, förutom när han sover:då kan det gå 3h. På natten kan han vara utan i 5 h till första målet, sen igen med 1,5h mellanrum.
    Antar att han inte ligger så länge vid bröstet när han äter så tätt..?

Jag undrar om det vore bättre för min lille att också äta på det viset - lite och ofta. Han äter ganska sällan men mycket varje gång. Han har tyvärr ganska mycket trassel med magen. Är ofta gnällig och grinig på grund av magknip. Undrar om han skulle få mindre problem om han åt tätare och mindre vid varje måltid..? Nån som vet..?
    In cauda venenum
  • pap78

Jag ammar min son var tredje timme, det är han som styr, men det har visat sig vara kring tre timmar mellan amningarna. Han lägger sig runt åtta tiden och vaknar ett, halv två och äter och sen vaknar mellan fem, halv sex tiden och äter igen.

I början åt han varannan timme första månaden och sen har han själv dragit ner amningen till nu sju gånger per dygn.

Svar på tråden Hur ofta ammar ni era 2 1/2-månaders?