• Lisen08

Blåmärken och järnbrist??

Någon som vet något om kopplingen mellan blåmärken och järnbrist?

Har fått massor med blåmärken på lår och runt mina knän utan att jag har slagit mig.

Är fasligt trött också. Samt öm i benen, känns som träningsvärk.

Någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Blåmärken och järnbrist??
  • memlan

Jag har hört att man lättare får blåmärken om man har låga järnvärden.

Vet inte om det är "vetenskapligt bevisat" men jag får lättare blåmärken och blir tröttare då järnvärdena är låga.

• Lisen08
    memlan skrev 2007-11-18 21:10:17 följande:
    Jag har hört att man lättare får blåmärken om man har låga järnvärden.Vet inte om det är "vetenskapligt bevisat" men jag får lättare blåmärken och blir tröttare då järnvärdena är låga.
    Tack för ditt svar!

jag får väl kika in här imorgon efter läkarbesöket
  • memlan

Ja, berätta gärna vad läkaren sa.

• Mamma S

Hej! Jag har funderat på precis samma sak. Har haft järnbrist en längre tid och har mer blåmärken än vanligt. Mest på benen men också på underarmarna. Har både små och stora blåmärken, dom kommer även om jag inte märkt att jag slagit i något eller så.

Hoppas du får ett bra svar av doktorn, dela gärna med dej av det sen! =)

• Mamma S

Förresten, tröttheten kommer av järnbristen. Jag blir ruskigt trött av min järnbrist! Man kan bli yr också och få hjärtklappning. Och frysa!

• Lisen08
    Mamma S skrev 2007-11-18 21:45:11 följande:
    Förresten, tröttheten kommer av järnbristen. Jag blir ruskigt trött av min järnbrist! Man kan bli yr också och få hjärtklappning. Och frysa!
    Då är det säkert järnbrist.

Jag slutade äta kött innan sommaren så jag kanske borde ha kollat järnvärdet tidigare.

Tack för era svar!

Kikar in och rapporterar diagnos senare
Svar på tråden Blåmärken och järnbrist??