Vita prickar på nageln...
Varför får man vita prickar på nageln?
En del säger att det är brist på något i kroppen, stämmer det?
Varför får man vita prickar på nageln?
En del säger att det är brist på något i kroppen, stämmer det?
Det är någon vitaminbrist, men jag kommer inte ihåg vilken.
är det inte brist på järn i kroppen?
Järnbrist?
Det är min 13 årige son som har flera vita prickar på sina naglar...
Ska jag ge honom järntabletter då, eller?
jag tror det var nå sånt om jag inte minns helt fel...
det du kan ge honom i sånna fall är ju mat me järn tex, leverpastej eller blodpudding om han äter sånt eller om det finns nånn annan mat me det i...
Tidigare sa man att det var tecken på Zink brist. Dock har nästan igen det i Sverige nu som äter allsidig kost.
Prickarna är ofta att man har haft ett trauma (skada)mot nageln, klämt den kanske eller något annat, så att det blivit en luftficka mellan nagelbädden och själva nagen. Ibland försvinner det när nageln växer ut. Eller så har man alltid en vit fläck där.
eller ser till att han slickar någon gjutjärnspanna då och då.
precis när jag skickade svaret så fick jag veta av min pojkvän att det är kalcium o inte järn...
fel av mig...
hade sånna när jag va liten..proteinbrist!!
jag trodde det var brist på kalsium, dom sa i skolan att dom som hade det skulle dricka mer mjölk...
Ja jäklar kalcium sa man ju att det var inte zink!
det är väl om man druckit dåligt med mjölk mm....
det har jag hört
Här hittade jag något intressant. Det står att vita fläckar är pga brist på Zink som tydligen har blivit ganska vanligt.
www.nyfikenvital.org/
Leukonychia hos barn beror oftast på att dom pillar och biter på naglarna. Ses de vita prickarna på enstaka fingrar/tår styrker det misstanken om detta. Är hela nageln vit(Leukonychia totalis) kan detta bero på hypoalbumin (för lågt värde av proteinet albumin), genetiskt,bieffekt av sulfatamider eller antibiotika.
Leukonychia Striata är en vit missfärgning av banden eller striatae i nageln. Det förorsakas av cirrhos, kjemoterapi eller fysisk skada på nageln (klämm etc). Tilståndet kan likna Mee´s linjer vilket är en vit misfärgning pga arsenik, bly eller annan tung metall förgiftning.
"Sann" Leukonychia vilket är det jag nämnde om bitandet hos barn försvinner automatisk i den takt ditt barns naglar växer och är som regel borta efter 8mnd. Skulle det vara så att prickarna stannar längre än +1år så kan det vara zink brist.
Jag röstar för Jekylls svar-dvs inte tecken på brist utan att man har klämt sig eller slagit sig på nagelbädden där nageln bildas-den är relativt känslig och det visar sig som ett vitt "blåmärke" på nageln.
Se även länk här med förklaringar på alla möjliga sorters nagelproblem:
nagelforum.se/index.php