• Demona

Är det lättare att bli gravid efter en förlossning/graviditet?

Har hört att det ska vara lättare att bli gravid efter att man har genomgått en graviditet. En orsak skulle vara att kroppen "känner igen" en graviditet. Stämmer detta? Hur mycket lättare? Statistik och kommentarer från er som vet tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Är det lättare att bli gravid efter en förlossning/graviditet?
  • milliotindra

Jag har med hört det. Och Amning är inget prevmedel. Man kan bli gravid ändå. ju närmare första barnen ju lättare att bli gravid

• Snooze

Vet faktiskt inte hur det är men jag har haft otroligt lätt att bli gravid. Första barnet var ett "piller-barn" och alla dom andra tre barnen har kommit till på första försöket.

• Buttelina

för mig var det helt klart lättare

Barn nr 1: kämpade i två år,med massor av sex  utredningar mm. till slut blev jag spontant gravid.

Barn nr 2: blev till trots ammning (vet att det ej är något prev medel), oregelbundet sexliv när barn nr 1 var 9 månader... Trodde inte att det var sant

• Teskedsmamman

Här stämmer det... 11 långa månader med första, andra kom till på 2 försök, fick missfall och blev gravid på andra försöket igen! Barn nummer 3 blev till för försök nummer 3

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Demona

Tack för era svar!
    Intressant att läsa om era erfarenheter.
    Det tog 19 månader för mig att bli gravid med min första, så funderingarna har snurrat lite det senaste om det stämmer att det är lättare efter man fått barn. Skriv gärna mer, om ni vill...

• Dramaonline

Amning kan visst vara ett preventivmedel så gott som nåt annat! Det har säkerställts i studier.

"Av 100 kvinnor fungerar LAM på 98 kvinnor (samma säkerhet som med kondom)

Villkor:
    -Exklusiv (hel) amning - dvs inget annat än bröstmjölk ges till barnet.
    -Amningsintervall maximalt 4 timmar på dagen.
    -Amningsintervall maximalt 6 timmar på natten.
    -Mensen har inte kommit tillbaka.
    -Babyn är under 6 månaders ålder."

• 7småtroll

I vissa fall är det nog så att det blir lättare och lättare. Det beror väl på orsakerna till att man inte blir gravid så fort.

Vårt första barn blev till efter 11 mån aktivt försök och dessförinnan hade vi varit oförsiktiga till och från under ca 1 års tid. Tvåan  lät sig dröja 7 mån och det tog 8 mån innan trean blev till. Men sedan har det gått lätt! Fyran blev till när jag ammade trean och utan att ha fått tillbaka mensen. Visserligen var trean 1 år (precis) vid det laget. Fyran blev till utan att vi planerat det. Dessutom hade vi sex två ggr på en månad pga magsjukor och influensor och ändå blev hon till. Efetrsom jag visste precis när jag hade ägglossning så visste vi ju också när vi kunde ha sex....eller.... FundersamGlad De två yngsta har mao blivit till på första försöket.

• Cineline

För oss var det lika svårt båda gångerna. 19 månader tog det både med första och andra.

• Demona

Tack igen till er som har skrivit.

• LabLover

Vad jag har förstått på mina kollegor som jobbar på abortkliniken här i stan är det ganska vanligt att kvinnor blir gravida efter att man har slutat helamma.

♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • mammatillpojkar

jag har med hört att det brukar vara lättare. jag har haft lätt bägge gångerna, nicolas blev till när jag åt p-piller (slarvade inte med dom) och bebisen i magen nu blev till på första föröket!

• timberhochmandie

I wish... Ettan blev till på första försöket, med tvåan har vi försökt i ett och ett halvt år hittills.

• Lejån

För oss var det mkt svårare andra gången! Ettan blev ju till utan att vi ens hann börja försöka. Tvåan har vi kämpat för ett bra tag (och får väl se om han/hon tänker stanna...)

• 7småtroll

Jag vet en kvinna som fick sitt första barn med hjälp av IVF. De andra tre barnen blev till på naturlig väg och det räckte med att hennes gubbe bara tittade på henne!

Jag vet också kvinnor som blev gravida lätt med första barnet men nr två fick de vänta på.

• hannamiller

Hejsan
    Hmm kanske de är..
    Men för min mamma var det inte det.. Det är 7 år mellan min bror mig.. 

Svar på tråden Är det lättare att bli gravid efter en förlossning/graviditet?