• Anonym (Anna)

Hur räddade ni relationen??...

Hej alla!

Jag skulle va så tacksam om ni som hittat tillbaks till varandra efter en krisig period i relationen vill dela med er av era erfarenheter!

Hur gjorde ni - hur lyckades ni rädda relationen och kärleken?? Och hur har ni det idag?

/Kram

• Svar på tråden Hur räddade ni relationen??...
  • Anonym (kär igen)

hej hej

jag och min sambo fick STORA problem efter vi fick barn...
    allt va bara skiiit, bråkade om allt då menar jag allt...
    vi kunde inte prata om saker så det sluta alltid i katastrof...
    jag sa att nu får det vara nog jag flyttar men vi älskade ju varandra och + den lilla...
    så vi gick i familjeterapi i början var det ett j*vla liv haha
    men allt har löst sig vi kan prata med varandra och allt är JÄTTE bra....

allt går och lösa om man älskar varandra

• Anonym (lycklig)

Nu har inte vi några barn (än) men vi hade en period i vårat förhållande då vi hade det jätte jobbigt, vet inte om det var den så kallade 7-års krisen... iaf så flyttade vi isär, vi båda hittade tillbaka till oss själv och fick distans till alltihop, tog inte varandra alls för givet längre. Idag kan det inte vara bättre, det var det bästa vi kunde gjort! Hade vi haft barn hade vi nog prövat familjerådgivning först kanske, hoppas det ordnar sig!

• Anonym

Vi krisade rejält när vi varit ihop i ca 7 år. Vi gick i familjerådgivning, trotts att vi då inte hade barn. Det räddade vår relation och idag är vi gifta och har ett barn. Vi krisade även efter att bebisen fötts, eller egentligen var det jag som krisade och då fick vi träffa en kurator via BVC. Det var bra oxå.

• Anonym (jaG)

Och och min man krisade efter 2 år.
    Vi bråkade varje dag,nästan hatade varandra och stod inte ut.

Men allt lättade rejält när vi åkte bort en helg från hemma miljön och bara var själva.Vi åt ute och tog några öl,vilket lättade stämmningen stort,hade gjort oss fina,och sedan så försvann bara tiden.Vi var på liseberg och hade jätte skoj,och vi hade hotell hela helgen så vi njöt.

Detta blev räddningen för oss..jo och vi pratade.Ölen och stämmningen lättade den jobbiga stämmningen och spänningen mellan oss.

Idag har det gått flera år till och vi har barn.Har inte bråkat sen dess alls.

• Anonym (Bara jag)

Hej!

Vad är det för typ av kris Ni går igenom?

• LoverBambi

felet folk gör (enl mig) är att man klagar på sin partner, man säger:- om du bara gör så, beter dejj så osv så skullen allt va så mkt enklare!
    FEL FEL FEL!
    Tänk ist va du sj kan göra!
    Å glöm ej att prata! dela m dejj osv. va öppen å ärlig, det löser det mesta

lycka till

• Anonym (Bara jag)

Vad ligger bakom den? Bråk? Svårt att svara när man inte vet orakerna bakom...

• ThatsHot

familjeterapi jättebra

• Önskan

Oj, ja vi har gått igenom många kriser (har varit ihop snart i tio år). Och jag tycker att när man gått igenom det tillsammans blir man bara starkare. Man lär sig mycket av det! Och det är bara naturligt att det blir sämre ibland, enligt min åsikt. Kan inte vara på topp jämnt.

Men det jobbigaste har nog varit efter tiden vi fick barn. Det är inget som automatiskt binder folk samman, jag förstår det nu. Innan tyckte jag det var så konstigt att så många skiljer sig när barnen är små. Nu vet jag varför det är så.
    Såhär var det för oss:
    Man får helt nya roller som föräldrar och allt som man inte pratat om kommer upp. Hur man ska ansvara för hemmet, ekonomi, barnuppfostran, vad som är viktigt. Vad man har med sig sen sin barndom och hur man är som person förstärks av att bli förälder. Man får verkligen reda på sina svaga sidor! Ett långt tag kunde vi inte prata med varandra, jag var så himla arg och ledsen hela tiden. Kände att allt var så orättvist. Mycket berodde nog oxå på trötthet.

Hur vi har tagit oss igenom det? Pratat med varandra. Försökt att inte peka finger och anklaga utan försökt att prata lugnt om problemen. Vi har tagit oss mer tid för varandra. JAg tror många glömmer bort det. Tagit hjälp av familjen och barnvakt.

Jag försöker att säga vad jag vill och förväntar mig istället för att bara gå och hålla det inom mig och bli irriterad och explodera. Han försöker ta tag i saker lite mer själv.

Man måste båda bidra till att relationen går framåt, man får aldrig bara sätta sig ner och tro att "det går över" eller "nu är det så bra så nu behöver jag inte anstränga mig". Nej, relationer kräver jobb och engagemang och lyhördhet för sina egna och partnerns behov.

Jag hoppas ni lyckas lösa era problem, ts. (För jag antar att du skrev för att du själv hade jobbigt just nu?)

Svar på tråden Hur räddade ni relationen??...