• xxJessikaxx

Kan man använda vanlig mörk choklad istället för "block-choklad"?

i till ex kladdkaka? Vad är skillnaden egentligen? Har en kaka mörk choklad hemma, 75 % eller nåt sånt och tänkte baka en kladdkaka där det skall ingå mörk blockchoklad. Törs man använda den jag har? tror märket är Anton Berg eller vad de heter...

• Svar på tråden Kan man använda vanlig mörk choklad istället för "block-choklad"?
  • SIN74

Jag har använt olika sorters choklad och all smälter inte, en del blir liksom trådiga. En del är det hela bitar kvar. Det har dock alltid smakat gott. Testa!

• Indillia

Jag använder oftare "vanlig" mörk choklad än blockchoklad, så det borde gå.

• xxJessikaxx

Jag testar! När jag lika har hemma, orkar inte åka och köpa blockchoklad då det är det enda som saknas. Tack för tipsen!

• 174Livia

Ja använder jämt det istället för blockckoklad...blir sååå mkt godare!!

Mamma till tre underbara barn och gravid i v.29 med Theo
  • Tina83

jag brukar också göra det. blir mycket bättre

kolla in min sida, där finns ett recept du bara MÅSTE prova!

kladdig chokladkaka! supergod

• Lisette84

kan dock tänka mig att man måste använda liiite mer socker om man ska ha så pass mörk chocklad...
    lr?
    har du bakat den än?

• xxJessikaxx
    Tina83 skrev 2007-11-19 11:25:58 följande:
    jag brukar också göra det. blir mycket bättrekolla in min sida, där finns ett recept du bara MÅSTE prova! kladdig chokladkaka! supergod
    Ska genast kolla! Nu idag tänkte jag faktiskt testa ett annat recept som finns i nån jultråd tror jag, GLÖGG-kladdkaka tror jag den hette (har skrivit ut receptet). Jag har nämligen Lucia Chokladglögg som den heter hemma så jag tänkte prova med den ;-P
  • xxJessikaxx
    Lisette84 skrev 2007-11-19 12:50:35 följande:
    kan dock tänka mig att man måste använda liiite mer socker om man ska ha så pass mörk chocklad... lr?har du bakat den än?
    Nej skall ta tag i det i kväll efter jobbet tänkte jag. Ja, enligt det här recpetet så kan man toppa med lite florsocker så man kan ju sätta lite extra sånt också
  • annicavillhabeis

Tänk på att smälta chokladen över vattenbad bara...Inte micro som annars kan vara väldigt smidigt.

• maria8109
    xxJessikaxx skrev 2007-11-19 13:03:47 följande:
    Ska genast kolla! Nu idag tänkte jag faktiskt testa ett annat recept som finns i nån jultråd tror jag, GLÖGG-kladdkaka tror jag den hette (har skrivit ut receptet). Jag har nämligen Lucia Chokladglögg som den heter hemma så jag tänkte prova med den ;-P
    Du har inte lust att dela med dig av receptet?! Det lät väldigt gott!
    Linus och Anton, underbara och älskade!
  • 79Ninni

Ja gud vad gott det lät, skulle gärna vilja ha receptet!

• xxJessikaxx

Den ligger nånstans i en tråd som heter Julrecept på Mat o Bak, www.familjeliv.se/Forum-5-72/m24932932.html
    Kommer inte ihåg vad hon hette som lade ut det, men nånstans där inne är det. Fast enligt hennes recept skulle det vara vanlig starkvinsglögg men jag skall alltså prova med min chokladglögg (som också är en starkvinsglögg)...

• Thursday

Du riskerar att kana blir godare eftersom du använder riktig choklad... men om du är villig att ta den risken så går det bra!

• xxJessikaxx

Den risken kan man nog leva med! =)

• Thursday
    xxJessikaxx skrev 2007-11-19 16:10:00 följande:
    Den risken kan man nog leva med! =)
    Du verkar vara en vågad tjej, du
  • xxJessikaxx

Ville bara meddela lite sent om sider att glöggkladdisen blev SUPERB, fast jag råkade faktiskt ha en bit mörk blockchoklad hemma märkte jag då jag inventerade kylen så jag blandade den med en vanlig mörk choklad. I detta recept skulle man ju smälta chokladen i det varma smöret och det blev inga konstigheter utan en supersmarrig sak! Kände dock inte av själva glöggsmaken alltför mkt men vi tog en chokladglögg TILL själva kakan och då var himmelriket nära!

• Queequeg

Blockchoklad är egentligen ingen "riktig" choklad innehåller inte så mycket kakao. Använd istället en choklad av bra kvalitet så blir det mycket bättre och godare. Cholklad man kan använda som är billig istället för block är marabou mörkchoklad. Den funkar helt ok men bäst tycker jag det blir om man använder sig av 70% choklad, av ett bra märke.

• k girl

Det man kan tänka på är bara att chokladen kan bli ganska bitter, Anton Bergs choklad är ganska bitter för att nämna en (då föredrar jag faktiskt att göra efterrätter med marabous mörka choklad, eller Lindts choklad). Bäst är Valrhonas 75-procentiga blockchoklad som alltså är mörk choklad i blockform.

Svar på tråden Kan man använda vanlig mörk choklad istället för "block-choklad"?