• ellen81

Mindre fosterrörelser i v 28?

Jag är i v 28 och har under helgen kännt nämnvärt mindre fosterrörelser än tidigare. Alltså, det är fortfarande rörelser, men de är inte lika kraftiga eller långvariga som för en vecka sedan. Har läst att det kan avta senare i graviditeten då barnet har mindre plats att röra sig på. Har ringt till MVC idag, men telefontiden var inställd!! Vad tror ni? Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Mindre fosterrörelser i v 28?
  • viseversa

min dotter var inte ett livligt barn redan från början men i vecka 28 var det samma rörelser som alltid det är väl senare som det blir trängre.

• ellen81

Ja, jag tycker också det! det vänder ju knappast på en dag elelr två heller.

• viseversa

om du är orolig så åk in ock kolla.Det skulle jag ha gjort nervös som jag var.Bättre en gång för mycker än ne gång för lite!

ellen81 skrev 2007-11-19 10:00:22 följande:
    Ja, jag tycker också det! det vänder ju knappast på en dag elelr två heller.
  • viseversa

vill inte skrämma dig men en bekant till familjen råkade ut för liknande.Dom åkte in och det visade sig att moderkakan höll på att lossna.Nu klarade sig bebisen men det var precis.ÅK IN tycker jag sen tror jag säkert inte det är något fel men det är ju skönt att få kolla läget iallafall!

• Mupp

Men kom också ihåg att det är helt normalt att bebisen har aktiva och lugna perioder. Min första dotter var jättelivlig i magen under tre-fyra dagar men sen följde oftast ett par dagar då jag nästan var tvungen att buffa till magen för att få någon respons alls. Så här var det från första sparken fram till förlossningen.
    Så det behöver absolut inte vara något fel men om du är orolig så ring till förlossningen.

• FruMarie

Min lillkille blev med lugn i vecka 28..
    Han rörde sig, men det var inte så mycket sparkar..
    men det kom igång igen i vecka 32 och nu i snart vecka 37 så är han inte stilla för 5 öre...

Men sen är det så att det börjar bli trångt i magen för bebisen och då brukar det bli mer röresler/buffar än sparkar.
    Så länge du känner av din bebis så behöver du inte vara orolig!

I slutet av graviditeten för bebisen lugna dagar!

Den 18 December ska en liten pojke komma till världen
  • ellen81

Tack för ert stöd! En del av mig säger att jag överriver, men det är ju inte direkt läge att chansa! Ska få komma på en bedömmning idag kl 14.30. Håll tummarna!

• FrökenR

Drick några glas iskallt vatten. Kylan i tarmarna ska få igång bebben. Om det inte hjälper så kän du väl åka in. Bättre en gång för mkt.

• Papayia

Är oxå i 28, min har lugna perioder. Känner varje dag men mycket mindre vissa dagar, ibland sparkar den in mot tarmarna tex då känns det mindre... Jag känner mig ganska lugn med det men är du orolig så är det ju klart bäst att du får komma på en koll.

• Eskobar77

Min bebis är också likadan för tillfället. Men jag upptäckte inatt att den var väldigt piggdå. De kan visst byta dygnsrytm ibland också. BM sa att allt är ok så länge man känner den varje dygn.

• ellen81

Allt gick bra, allt var normalt Låg på ett sånt sett att man kanske kännde det mindre. Ja, det var normalt att det var så i perioder, men som sagt, lätt att man blir nojig. Har ju så klart rört sig mycket nu på kvällen

• Fia84

Jag är i vecka 31 och kände mindre fosterrörelse förra veckan. Jag tyckte själv att jag var jätte nojig o att jag säkert överdrev. Men jag ringde min Bm som sa att jag skulle ringa in till förlossningen. Dom tyckte absolut att jag skulle komma in för en koll. Väl där inne så började ju bebis sparka på som vanligt igen...lite typiskt är det ju allt. Det gjorde ju inte saken bättre att man kände sig mindre löjlig..haha. Men jag fick ctg kopplad och en läkare gjorde även göra ett ultraljud. Han var extremt noga o kololade upp allt, såsom fostervatten, hur moderkakan låg m.m. Allt såg bra ut. Han sa också att man absolut inte ska känna sig löjlig utan dom vill att man ska ringa in om man känner att läget förändrats. Vilket var oerhört skönt att höra. Så jag var välkommen att ringa dit när som om det var något. Så stå på er o känn er inne löjliga. Bättre att kolla en gång för mkt!!

P.s. Grattis till bebisarna i magen förresten D.s

Svar på tråden Mindre fosterrörelser i v 28?