• Hoppetossan 79

sota köksfläkten?????

Måste man det?
    Har börjat läsa lite om sotning för att vi installerat en braskamin och ska besiktiga de. Men när jag började läsa blev jag fundersam på köksfläkten. Vi har ju då en elspis och en köksfläkt med utsug. Ska den också sotas? Hur ofta?

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Svar på tråden sota köksfläkten?????
  • LuMa

Nä, köksfläkten sotar man inte ur.
    Finns ju ingenting där som kan sota igen.

• waersta

Jo, köksfläkten ska också "sotas" det blir massor av fett och äckel i den som ska bort, vi har gjort det flera gånger! Vi har en helt vanlig spis!

• LuMa
    waersta skrev 2007-11-19 10:15:15 följande:
    Jo, köksfläkten ska också "sotas" det blir massor av fett och äckel i den som ska bort, vi har gjort det flera gånger! Vi har en helt vanlig spis!
    Men det är skillnad på att sota ur nåt och att rengöra.
  • waersta

jo men det är sotaren som gör det..

• LuMa
    waersta skrev 2007-11-19 10:18:50 följande:
    jo men det är sotaren som gör det..
    Det har jag aldrig ens hört eller varit med om!
    Jaja, då har jag lärt mej nåt nytt idag igen då!

TS, bortse från mitt svar det var tydligen fel!
  • waersta

Nej, det måste ju vara jag som har fel!

Herregud, diskutera går ju inte nu för tiden. *suckar*

• LuMa
    waersta skrev 2007-11-19 10:23:01 följande:
    Nej, det måste ju vara jag som har fel!Herregud, diskutera går ju inte nu för tiden. *suckar*
    Eh, vad hände nu?
    Jag erkände att jag tydligen hade fel? Var inte det bra istället för att jag skulle ha suttit och stridit om nåt som inte stämmer?
    Nu förstår jag ingenting.
  • Hoppetossan 79

Kan fler svara? Jag hade nämligen ingen aning om detta. Har inget minne av att sotaren var hos oss på vårat förra ställe och sotade fläkten (bodde i parhus i tre år).

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • LuMa

Jag hade ju som sagt var aldrig hört talas om det heller tidigare men nu har jag googlat lite och hittat följande:

Det är inte längre krav på att du måste sota imkanalen (köksfläktens anslutning till skorstenen/ventilationssystemet). Imkanalen behöver ändå rengöras med jämna mellanrum av funktionsmässiga skäl. Ansvaret för rengöring av imkanalen ligger på fastighetsägaren.
    www.solleftea.se/boendemiljo/sotningbrandskyddskontroll/sotning.4.191d09d41116ac5ab7380005502.html

Kanske om du tittar på din kommuns hemsida att du hittar nåt mer?

• spacebeare

= att äger du ett hus är du ansvarig!
    tror också att de kräver underhåll av detta i förskringarna annars kan du bli ansvarig vid brand?

Svar på tråden sota köksfläkten?????