• guldklumpen

flytt till stockholm

Hej,

Min man har fått ett jobb i Stockholm och vi planerar nu en flytt dit. Har en son som är handikappad så flytten är ett ganska stort projekt. Han stortrivs på dagis och allt runtomkring hab m.m. fungerar perfekt idag. Vi ser fram emot flytten men är givetvis oroliga för att det ska bli problem angående vår sons handikapp. Som ni alla vet så är man ju ganska beroende av myndigheter och all den hjälp man kan få av kommunen.

Min fråga är nu hur hab + korttidsboende fungerar för er som har erfarenhet av detta i Stockholmsområdet? Jag förstår att det kan skilja beroende på var i Stockholm man bor men det är ändå intressant att höra andras åsikter. Vi har ännu inte köpt ett hus så vi vet inte exakt var vi ska bo. Men jag är tacksam för all info jag kan få.

• Svar på tråden flytt till stockholm
  • mamman i skogen

Vet ni vilken kommun ni kommer bo i? Skulle råda er att begära förhandsbeslut från den kommunen om lss insatser om ni vill ha det min erfarenhet är att det skiljer sig väldigt mycket från olika kommuner.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • guldklumpen

Tack för ditt svar!

Vi vet inte vilken kommun vi ska bo i men någonstans söder om Stockholm. Finns det någon eller några kommuner som du vet är sämre än andra. Vi är lite intresserade av Huddinge.

• kattmatten

Synd att det var söderut.
    Annars kan jag rekommendera Järfälla, som är en kommun som prioriterar barn med handikapp, LSS mm.
    HAB i Sollentuna har jag bara gott att säga om.

• mamman i skogen

Vi har valt att flytta till Trosa som ligger i bra pendlingsavstånd till sthlm och bra tågförbindelser. Hab är litet men bra dagis är super och lss ger snabba beslut även fast man ofta får strida lite men så är det ju överallt. För oss var det skönt att ha närhet till sthlm både när det gäller jobb och i övrigt men ändå inte bo i stan eller i förort. Beroende vad man söker så finns det ju många kommuner runt sthlm som är bra. Fördelen med en liten kommun är att det inte är lika högt tryck på kortis dagis etc och om man söker hus så är ju prisbilden lite annorlunda.
    Huddinge är ju nära och bra till det mesta.

• Lefo
    kattmatten skrev 2007-11-19 11:55:38 följande:
    Synd att det var söderut.Annars kan jag rekommendera Järfälla, som är en kommun som prioriterar barn med handikapp, LSS mm.HAB i Sollentuna har jag bara gott att säga om.

Är det bra i Järfälla? Jag som är en riktig söder om söder tjej funderar lite på hus/radhus i Viksjö. Vad vet du om de?

Sedan till TS.

Jag vet de som har det bra i Huddinge men också de som har det dåligt i Huddinge och detta avser då barn med DS.

Jag bor i Årsta (tillhör Årsta/Vantör) och jag har ett mycket bra HAB som hjälper till väldigt mycket och ett bra dagis med bra hjälp till min tjej med DS.
    HAB har också en mycket bra kontakt med dagis.

/Lena

• kattmatten
    Lefo skrev 2007-11-19 13:16:13 följande:
    Är det bra i Järfälla? Jag som är en riktig söder om söder tjej funderar lite på hus/radhus i Viksjö. Vad vet du om de?Lena
    Vi bodde i Kallhäll - som har ett par toppendagis.
    Jag tror säkert Viksjö är bra också.
    Kommunen har en bra inställning till handikappade i allmänhet. LSS-insatser fick vi redan när G var 1,5 och resurs på heltid hade hon från dag 1.
    Nåt annat var det aldrig tal om.

Utnyttja rätten till förhandsbesked - det är kommunerna skyldiga att ge om man funderar på flytt.
  • lolte

Hej! Jag jobbar för huddinge kommun själv och trivs mycket bra! Har vänner som jobbar på kortis där och andra boendeformer.
    Vad jag vet så trivs de bra och har bra arbetsförhållande där de känner att de kan utföra ett bra arbete,de tycker att det är en bra kommun att jobba för.
    Jag bor i haninge kommun och har min dotter med resurs på förskola,jag är helnöjd med all hjälp och stöd som jag har fått både från förskola/habb och trivs väldigt bra här.
    H Em

• HOCHM

Det kan skilja sig en hel del på hur hab är uppbyggt mellan landsting. Vi flyttade från Uppsala landsting till stockholms landsting förra året. Det var en stor skillnad för oss. I uppsala har man habläkare, sjuksköterska m.m.på hab. Här i stockholm så sker läkarbesök och sådana besök bara på sjukhuset. Det tycker jag är synd. Nu tillhör vi sollentuna, tycker väl att det är sisådär ärligt sagt. Överflytten funkade inte speciellt smidigt. Jag hörde av mig 6 månader innan flytten just för att det inte skulle bli några glapp med hjälpmedel och så. Men det blev det i alla fall. De hjälpmedel vi var nöjda med fick vi ta med oss, men det var många hjälpmedel som ändå skulle bytas ut som tog tid. Min dotter blev utan arbetstol i skolan i flera månader. Det är mycket man tyvärr måste tänka på när man ska flytta. Vi flyttade för att våran dotters skola var rent ut sagt sk*t men nya skolan är helt super.

• guldklumpen

Tusen tack för alla svar!

Det lutar åt att det blir Huddinge. Jag hoppas att allt kommer lösa sig. Det blir garanterat lite strul i början innan allt är fixat med hjälpmedel, dagis, hab... men är man själv positiv så brukar det mesta lösa sig. Det viktigaste är att det finns trevliga, snälla och engagerade människor som kan bemöta min son på ett bra sätt. Kommunen får man alltid "fajtas" lite med det är man ju van vid.

• mamman i skogen

Vi hade tur och fick vårt gamla landsting att betala för ett halvårs insatser inom nya landstinget då vi flyttade för att "pröva" vi fick ta med alla hjälpmedel och kom smidigt in på nya hab utan väntetid på hjälpmedel etc. (ett litet tips bara) 

Svar på tråden flytt till stockholm