D/S Gårdshund
Nån som vet vilken typ av jakt en Dansk/Svensk gårdshund trivs bäste med / är lämpligast till?
(förutom att fånga råttor - som är det enda jag lyckats läsa mig till )
Nån som vet vilken typ av jakt en Dansk/Svensk gårdshund trivs bäste med / är lämpligast till?
(förutom att fånga råttor - som är det enda jag lyckats läsa mig till )
kan tänka mig hare o småvilt vet inte hur det e med rådjur o så.. har sj en russel.. men jagar inget me han, vi tränar mycket spår o det ska bli eftersök i vår sen
Vilken typ av eftersök?
Vilka djur som helst eller är det bara vissa som passar?
alla hundra kan lära sig o söka, spåra mm men vissa raser är bättre en andra vi ska söka på rådjur är de tänkt...
va e du intresserad av o göra me hunden???? vill du jaga eller???
Jag vill ha en bra sällskapshund till vår småbarnsfamilj som också tycker om att jaga men inte är beroende av det för att må bra.
Gubben jagar. Det som finns på marken och han tycker om att jaga är: Älg, Rådjur och Vildsvin.
Hunden behöver inte passa för alla 3 (vilket ju inte går heller) men nåt av det vore bra - så vovven kan ha lite kul med husse emellanåt.
Dessutom är det ju fördelaktigt om vi har en hund som vi kan träna för eftersök på någon av de 3 oxå.
tror inte det ska va någe problem o jaga me ds gårdshund...
fast tror inte det e en bra hund för att ställa älg, vildsvin,, då behövs en annan hund lite större...
men dom är väldigt trevliga men ja själv tycker bättre om russel hehehe
jag vet en som jagade rådjur med sin gårdis! han var en hejare på det, så det ska nog inte vara några problem...
Många uppfödare arbetar ju aktivit för att minska jaktlusten...
Men jag kan tro att de kan funka till det mesta, tom gris.
www.marklanda.dinstudio.se kan du se mina gårdisar
Jaha
Så det skulle kanske funka att jaga vildsvin??
Det vore kanon - det var en sån hund vi var ute efter från början, men vi la ned det för det verkade bara vara Tysk jaktterrier och Wachtel som passade till gris och ingen av de raserna passade oss (av olika andledningar).
Jag har kikat lite på din sida men jag hittar inte nåt om jakt - har du tips om var jag kan läsa om gårdisar och jakt?